Kultur

Liv Ullmann til Riksteatret

Den påtroppende riksteatersjefen Tom Remlov har allerede fått med seg verdensstjernen Liv Ullmann på laget.

Liv Ullmann reiste med Riksteatret i 2010, og nå er hun med på nytt. Varfjell, Fredrik

  • Ntb

65-åringen tar først over som riksteatersjef etter Ellen Horn 1. april, men har banket repertoaret for sin første sesong som sjef, det vil si høsten 2015 og våren 2016.

— Det har vært veldig morsomt å legge den første sesongens program. Riksteatret har et veldig godt renommé, og har egentlig bare én utfordring - at skuespillerne må være så lenge på veien. De har et privatliv å ta hensyn til og også andre forpliktelser, så det gjelder å være tidlig ute skal en få de beste, sier Remlov.

Ringte Liv

Programmet for neste høst blir først sluppet i juni, men det er allerede klart at Remlov har fått Liv Ullmann til å lage teater av sin egen film «Fortrolige samtaler», bygget på Ingmar Bergmans manus. Stykket skal også vises på Nationaltheatret og trolig også på svenske Dramaten.

— Det er fantastisk morsomt at Liv sa ja. Liv representerer noe av det jeg mener Riksteatret må og skal gjøre: å sørge for at utøverne får de ypperste muligheter. Det ønsker jeg å legge veldig tung vekt på, sier Remlov.

- I fyr og flamme

Han forteller det er begrenset hvor mange musikere, hvor avansert scenografi og hvor mye utstyr Riksteatret kan ta med ut på turné.

— Men vi skal være i stand til å by på det ypperste. Da handler det blant annet om å få tak i de beste regissørene og samarbeide med dem som respekterer skuespillerfaget. Liv Ullmann er en ener på det punktet. Derfor ønsket jeg at hun skulle være en av regissørene i min åpningssesong, sier Remlov.

Han sier Ullmann brukte sommeren på å tenke seg om før hun sa ja.

— Hun hadde overhodet ikke tenkt på at «Fortrolige samtaler» kunne gi stoff til scenen. Nå er hun i fyr og flamme, sier Remlov.

Premieren blir våren 2016. Ullmann kjenner Riksteatret godt etter at hun i 2010 var på turné med «Lang dags ferd mot natt».

Først med Fosse

Tom Remlov er en nestor i norsk kulturliv. 65-åringen var fram til 1. august toppsjef for Den Norske Opera & Ballett. Han har vært sjef for NorskFilm og var i ti år teatersjef ved Den Nationale Scene i Bergen, fra 1986 til 1996. I den perioden satset han sterkt på ny norsk dramatikk og lanserte blant andre en dramatiker som i dag spilles over hele verden - Jon Fosse.

— Halvparten av oppsetningene i Bergen i årene jeg var sjef, var uroppførelser. Det var et hamskifte, risikabelt og møtte mye motbør, men gradvis vant vi gehør, sier Remlov.

Han sier at han som riksteatersjef håper å kunne sende mer norsk dramatikk ut på veien.

— Begge mine forgjengere har vært flinke også når det gjelder det. Jeg ønsker å fortsette, men den første sesongen vil nok ikke preges av det, sier han.

Periferi til sentrum

Den påtroppende sjefen har også en drøm om å streame Riksteatrets premierer, slik at de kan ses av folk i hele landet.

— Teknologien og ekspertisen er på plass, så dette er absolutt innen rekkevidde, sier Remlov.

I dag streames for eksempel forestillinger fra Metropolitan-operaen i New York og National Theatre i London direkte til kinoer verden over.

— Min kongstanke er å snu trafikken fra periferi til sentrum. Ved å ha premiere i Kolvereid, som distribueres live til resten av landet, gjøres plutselig Kolvereid til landets sentrum. Det har jeg en spesiell glede av å prøve å få til, sier Tom Remlov. (©NTB)

Les også:

Les også

«Frøken Julie» tar brodden av Strindberg

Les også:

  1. Les også

    Liv Ullmann (75): -Jo, jeg har lov til å være nervøs.

  2. Les også

    Kåre Conradi gleder seg til Riksteater-turné

Les mer om

  1. Teater

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Vår anmelder gir Liv Ullmanns forestilling karakteren 2: «Smiger er ikke scenekunst».

  2. KULTUR

    12 forestillinger verdt å se i høst

  3. KULTUR

    Liv Ullmann med ny norgesturné: – Publikum kan spørre meg om hva som helst!

  4. KULTUR

    Vår anmelder: Samenes historie blir stemoderlig behandlet av Nationaltheatret

  5. KULTUR

    Joachim Calmeyer er død

  6. KULTUR

    Her er Aftenpostens anmelderes tips for teaterhøsten