Kultur

It’s showtime!

Hasse Wallman er ikke her lenger, men den svenske underholdningskongens dinnershowkonsept lever videre i Sverige, Danmark og på Mølla i Oslo.

F_9538_doc6mdmeuidlia1jq22t2hh.jpg Hans Fredrik Asbjoernsen

  • Mona Levin

Selv fossen utenfor Mølla feiret tirsdag 15 år med nesten å gå over sine bredder. Iallfall sto vanndisen så tett opp fra fossestryket at smokingkledde unge menn måtte beskytte gjestene over broen under kjempeparaplyer. Det var spektakulært nok til å kunne regnes som regi – men kan ikke garanteres hver kveld. Det som kan garanteres er masse musikk og dans, store shownumre, lyseffekter, syngende servitører, fire retter (hvorav tre var gode på gallapremièren), fire viner (alle gode) og mye energi, farger og fyrverkeri.

De ni shownumrene, fremført av ni dyktige artister, rommer tematisk variasjon fra musikal via boy bands og girl bands, til «noe for det eldre publikum» – heavy metal – litt Grand Prix, og mot slutten soul (Blues Brothers-varianten) og «norsk på norsk». Ett dansenummer skiller seg ut – Let’s Tango – til Jan Ivar Lunds dramatiske koreografi med innslag av nysirkus.

Mersmak

Scenen på Mølla tillater ikke de største sprellene, men koreografiene for øvrig er merkelig like selv om de er laget av forskjellige koreografer. Åpningsnummeret er fra Pippin , en musikal som ikke er spilt i Norge, men som gir mersmak. Lydbildet er gjennomgående bra, men vel kraftig, og som koreografien veldig likt hele veien. Det kan skyldes at lite er akustisk; det meste ligger nok på bånd. Men bevares – stemmene er flotte (innslaget fra Rent og tidlig Michael Jackson må fremheves), og Wallmans er uansett ikke stedet for en stille tête-à-tête.

Ved et jubileum er det alltid morsomt å minnes begynnelsen. Hasse Wallman åpnet i 1962 ved en tilfeldighet Sveriges første diskotek – i Norrköping! Tilfeldigheten besto i at boksechampionen Ingemar Johansson, som hadde en liten rolle i en Wallman-film, var svært sliten og hadde vondt i hodet da Hasse Wallman hentet ham på flyplassen for å kjøre ham til studio. Johansson kom fra Zürich og fortalte om det fryktelig bråkete stedet han hadde vært om natten, med røyk og glitterlamper og annen elendighet. Bokseren visste ikke at han hadde vært i et diskotek, men Wallman forsto med en gang at dette var noe for Sverige. Dinnershow-konseptet er en videreutvikling som har slått rot i flere land.

Arbeidsplasser

I løpet av et år er tre private scener og mange arbeidsplasser gått tapt i Oslo: Edderkoppen, Dizzie og Christiania Teater. Hvert år strømmer nye bølger av talent ut fra et økende antall skandinaviske sceneskoler, og konkurransen om jobbene er skyhøy. Wallmans og Kiel-fergene er blitt gode utprøvingsarenaer for mange unge håpefulle, og jammen får de kjørt seg. Fire timer med show/servering/utallige sceneskift/rydding og alltid smile, må være en god inngang til arbeidslivet på eller utenfor scenen. Noen få går videre over til teateret, og alle som står dette løpet må bare ønskes lykke til.

Anmelderfakta:

Konsept som holder

Produsenter Peter Björk og Samuel Stenborg

Fireworks – 15 årsjubileum

showrestaurant

Wallmans Oslo

Show

5

Les mer om

  1. Anmeldelse

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Norske Martine Brænna (22) fikk drømmejobben i verdens mest kjente show. Nå orker hun ikke mer.

  2. BYLIV

    Dette er de nominerte til Årets skolerevy 2018

  3. KULTUR

    Vår anmelder: Bok er ikke best på teater

  4. KULTUR

    Du trenger ikke ringe brannvesenet, det er bare Rammstein som spiller live

  5. BYLIV

    Sjekk våre 10 tips for helgen

  6. KULTUR

    Hønefossrevyen: Samspilt revygjeng er morsomst hver for seg