Kultur

Den ukjente storheten

Hvem var mannen som har trukket hundretusener av europeere til museene, men som knapt er kjent i sitt hjemland?

  • Forf>
  • <forf>per Kristian Bjørkeng <

Aksel Waldemar Johannessen (1880— 1922) fikk aldri noen anerkjennelse for sin kunst mens han levde. Bildene malte han privat. Det kom aldri i stand noen offentlig utstilling før etter hans død. Han bodde i Oslo som voksen og var en nær venn av forfatteren Kristofer Uppdal, og Hulda og Arne Garborg. Hans kontakter var blant historiefortellerne, ikke blant malerne. De dominerende malerne i samtiden var opptatt av å utforske lys, former og farger. Johannessen derimot var mye mer opptatt av å fortelle dramatiske historier, og brukte mye symbolikk. Selv om innholdet var i fokus, eksperimenterte han med en rekke ulike formuttrykk. Kunstnerisk plasseres han gjerne sammen med tyske ekspresjonister som Max Beckmann.

Idyllisk og grotesk.

Aksel Waldemar Johannessen var periodedranker, og bildene hans spenner fra det idylliske til det groteske. Fra 1918 til 1921 hadde tobarnsfaren en meget tøff periode med økende alkoholmisbruk. I 1921 fikk konen Anna kreft og Aksel Waldemar ble helt ustabil. Flere historikere har pekt på at arbeidet trolig ble malt som personlige anstrengelser for å mestre livets opp- og nedturer. Han iscenesatte gjentatte ganger seg selv inn i bildene, et virkemiddel som ikke ble utbredt før med postmodernismen. Bildene hans er svært ambisiøse tematisk, og er ofte i store formater på opptil tre meter.

Munch var over seg.

Etter hans død som 42-åring, arrangerte Galleri Blomqvist en minneutstilling i januar 1923. Reaksjonene var blandede. Sterke, progressive krefter var svært positive. Den innflytelsesrike kunstkritikeren Jappe Nilssen var over seg. Det var også Edvard Munch selv, og Gustav Vigeland. Men så ble det brått slutt på anerkjennelsen. Også konen Anna døde da utstillingen var over, og Hulda Garborg tok seg av barna. Dermed ble bildene inndratt av Overformynderiet. De ble rullet sammen og stuet bort. Når arvingene ble 21 år og fikk dem ut, skjedde ingenting. Først i 1990, da Haakon Mehren oppdaget 25 bilder på en låve i forbindelse med et nytt arveskifte, begynte ballen å rulle.

Tegnet bunader.

Mehren brukte to år på å undersøke og forske frem historien til Johannessen. I 1992 kom Gyldendal med en praktbok om "Vår glemte maler", der Mehren var redaktør. Forfatteren Tor Obrestad og professor i kunsthistorie Øivind Storm Bjerke var blant dem som skrev begeistrede bidrag til boken. Bildene ble utstilt i Oslo, Bergen og Stavanger. Deretter ble de sett av over 200 000 i Italia, Østerrike og Tyskland og flere hundre delvis begeistrede artikler ble skrevet i europeisk presse. Så ble bildene lagret, og siden har det vært stille rundt maleren. Aksel Waldemar Johannessen er ellers kjent for å ha tegnet Valdresbunaden, Gudbrandsdalsbunaden sammen med Hulda Garborg. Han var en drivende kraft bak Heimen Husflid, som i dag eies av Bondeungdomslaget. Han var også knyttet til Det Norske Teatret.Kilder: "Aksel Waldemar Johannessen - vår glemte maler", Gyldendal 1992. "Aksel Waldemar Johannessen - Images of a Nordic Drama," Electa, Milano 1994 www.akselwaldemarjohannessen.com

  1. Les også

    Er disse for dårlige?

Aksel Waldemar Johannessen (1880- 1922)

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Hvor er de norske verdiene alle snakker om? Spør kunsten.

  2. KULTUR
    Publisert:

    – Bøker bryr jeg meg ikke om lenger. De bare utgir jeg og så er jeg ferdig

  3. KULTUR
    Publisert:

    Aftenpostens kunstanmelder: - Den beste Munch-utstillingen jeg har sett!

  4. KULTUR
    Publisert:

    Odd Nerdrums sønner lager dokumentar om faren: – Det handler også om offentlighetens jakt på ham

  5. KULTUR
    Publisert:

    Dette er utstillingene du bør se i 2019

  6. KULTUR
    Publisert:

    – En viktig forskjell mellom Munch og meg er at jeg har fire barn og han hadde ingen. Jeg har så utrolig liten tid.