Kultur

The Jinx: Underholdning på liv og død

«True crime»-sjangeren har fått en ny vår etter en hel verden lot seg fascinere av podkasten Serial. Dokumentarserien The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst handler om Robert Durst, millionærsønnen som er mistenkt for å ha begått tre drap.

Dokumentarserien handler om Robert Durst. Han er millionærsønnen som er mistenkt for å ha begått tre mord. HBO

  • Mari Glans

Capturing the Friedmans -regissør Andrew Jarecki, som står bak serien, innrømmer gjerne at det er en utfordring å lage underholdning av andre menneskers tragedier.

«True crime»-fenomenet er ikke noe nytt. På TV har dramatisering av virkelige drap blitt brukt som underholdning i flere tiår allerede, med programmer som Dateline , Snapped og Cold Case Files .

Tidligere kunne man vanskelig beskylde «true crime»-sjangeren for å være noe mer enn litt corny underholdning, men alt det forandret seg da radiodokumentaren Serial ble lansert i oktober i fjor. Podkasten om drapet på high school-studenten Hae Min Lee, som reporter Sarah Koenig ettergikk i et forsøk på å komme til bunns i mysteriet, fenget millioner av lyttere. Serien ble høstens store snakkis, og har skapt en ny interesse for kriminalsaker fra virkeligheten.

The Jinx er en dokumentarserie i seks deler om Robert Durst, millionærsønnen som er mistenkt for å ha begått tre drap. Serien er regissert av Andrew Jarecki, og han legger ikke skjul på at Serials suksess nok vil være god drahjelp for serien.

— Vi hadde sett for oss at vår serie skulle være først ute, men Serial har vært en god forløper. Podkasten ga en god pekepinn på hva folk lar seg fascinere av når det gjelder denne typen innhold. Jeg håper at The Jinx , siden den også er visuell og ikke bare kan lyttes til, vil gi publikum en enda mer intens opplevelse, sier han da Aftenposten treffer ham i Los Angeles.

Virkelige tragedier

For det er ikke til å komme fra at disse seriene om krim fra virkeligheten er underholdning, selv om de tar utgangspunkt i ekte tragedier. Robert Durst (Bob) er blitt anklaget for å ha drept tre mennesker, blant annet sin egen kone. Alle disse ofrene har familier og venner, som nå må finne seg i at drapet på noen de var glade i blir prime time-underholdning.

— Da vi gikk i gang med filmingen så tok vi kontakt med de pårørende. Jeg har for eksempel et nært forhold til familien til Bobs kone Kathy som forsvant. Jeg har selvsagt mye sympati med dem, og det grusomme de har vært igjennom, sier han.

Likevel er ikke dokumentarserien et forsøk på å tale familiens sak, i hvert fall ikke utelukkende. Jarecki ville få frem alle sidene av historien, slik at publikum selv kan gjøre seg opp en egen mening om skyldspørsmålet. Det er et rikt persongalleri du som seer blir kjent med, for serien handler ikke bare om Durst, men også om menneskene han har rundt seg.

— Vi introduserer deg for kona hans Debra, og hun er en veldig spesiell dame, på en måte er hun denne historiens Lady Macbeth. Hun trekker i trådene, og det vil nok overraske mange siden de færreste vet at hun eksisterer. Og jeg tror nok mange kommer til å stille spørsmålet «Hva slags dame er det som gifter seg med en mann som er blitt beskyldt for å ha tatt livet av sin forrige kone»? sier Jarecki.

— Alle du blir kjent med i denne serien er drevet av svært ulike motiver, men de har alle en agenda. Det er også interessant å se hvordan de reagerer på de ulike hendelsene som fant sted. For eksempel da Bobs gamle nabo ble funnet partert i Galveston, Texas, hva betydde det for kona hans? For politiet? For bestevennen hans? Når du begynner å se historien fra alle disse ulike perspektivene, det er da det begynner å bli virkelig interessant, fortsetter han.

Merkelig historie

Robert Durst er sønn av eiendomsmagnaten Seymour Durst, og vokste opp i Scarsdale, New York. Som syvåring ble han vitne til morens selvmord. Han gikk i terapi for dette og legene fant ut at hans «enorme sinne» kunne etterhvert føre til alvorlige psykiske problemer.

Durst fikk aldri ta over familiebedriften, den jobben fikk broren hans, noe som førte til at Durst distanserte seg fra familien. I 1973 giftet han seg med Kathleen McCormack. Hun forsvant i 1982, og saken ble aldri løst, men Durst havnet i mediene søkelys. Det ble spekulert heftig i om han kunne ha hatt noe med forsvinningen å gjøre. I likhet med resten av USA, lot også Jarecki seg fascinere av denne historien.

Til slutt laget han spilefilmen All Good Things »(2010), som var basert på historien om millionærsønnen. Ryan Gosling og Kirsten Dunst spilte hovedrollene. I kjølvannet av denne filmen tok Durst selv kontakt med Jarecki, og lurte på om filmskaperen var interessert i å intervjue ham. Han hadde aldri snakket med pressen tidligere.

— Robert slo meg som en veldig åpen person og det overrasket meg, men denne serien var hans idé. Han sa aldri at han ville at jeg skulle renvaske ham, for ham var det viktigere endelig å få fortelle sin side av saken. Han sa «Jeg vil at folk skal få se hvem jeg egentlig er.» Og det er en mektig motivator. Ingen ønsker å dø før de har rukket å fortelle sin historie, og han er 71 år gammel nå, påpeker han.

Ingen åpen slutt

Jarecki tror at siden det er gått litt tid siden drapene ble begått, vil det være lettere å fortelle hele historien.

— Mange har jo allerede gjort seg opp en mening om disse menneskene, så jeg har på en måte fått muligheten til å introdusere dem for offentligheten på nytt. Nå som det har roet seg litt rundt Durst, så er det lettere å ta et skritt tilbake og forsøke å forstå hva som egentlig skjedde, mener han.

Jarecki sier han aldri fryktet Durst selv om de jobbet tett sammen under produksjonen av serien.

— Men når du tar ham i hånden er det vanskelig ikke å tenke på at denne hånden har skåret et annet menneske opp i biter. Jeg var likevel aldri redd for ham, men jeg var forsiktig med ham, forsiktig når jeg snakket med ham. Jeg vil ikke si at vi er venner, forholdet vårt er likevel bygget på en slags gjensidig respekt.

Jarecki tror også seerne, om enn noe motvillig, kanskje vil få sansen for Durst etter hvert de også.

— Jeg tror at publikum til slutt vil tenke at «Jeg tror denne mannen har drept noen, men jeg synes likevel at han er interessant, smart, sjarmerende og morsom». Den kompleksiteten tiltaler meg, at man kan se hele mennesket og innse at selv om vedkommende kanskje har gjort fæle ting, er han likevel noen du kan relatere til, sier Jarecki.

På spørsmål om filmskaperen selv mener Durst er en morder, tenker han seg litt om.

— Det jeg vil si til det er at jeg ønsker at publikum skal ha samme opplevelse som det jeg hadde, og i løpet av serien så vil du nok skjønne hvordan alt henger sammen. Det er ikke slik at du vil sitte og klø deg i hodet etter siste episode. Det var en del som reagerte negativt på at Serial hadde en såpass åpen slutt, jeg tror ikke folk vil synes det om vår serie.

The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst kan ses på strømmetjenesten på HBO.

  1. Les også

    The Jinx: vårens verste eventyr

  2. Les også

    - I-landsproblemer er da også problemer

Capturing the Friedmans-regissør Andrew Jarecki, som står bak serien, innrømmer gjerne at det er en utfordring å lage underholdning av andre menneskers tragedier. LUCY NICHOLSON/NTB Scanpix

I 1973 giftet Robert Durst seg med Kathleen McCormack. Hun forsvant i 1982, og saken ble aldri løst, men Durst havnet i mediene søkelys. HBO

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Påskekrim fra virkeligheten

  2. KULTUR

    Hva skjedde med mamma? Uløst Holmenkollen-drap fra 1974 blir true crime-serie.

  3. KULTUR

    Påskekrim-anmeldelse: Et britisk stjernelag løfter en sober serie om en ekte drapssak

  4. KULTUR

    Derfor er ikke «Making a Murderer» sesong 2 verdt 10 timer av ditt liv

  5. KULTUR

    Hun løste gåten om en av USAs verste seriemordere. Nå er serien her.

  6. KULTUR

    TV-anmeldelse: «Drapet i Holmenkollen» ser ut som en miks av «Tore på Sporet» og «Åndenes makt»