Kultur

Knut Brundtland ville skjønne noe han ikke forsto - nå eier han 200 kunstverk

Kunstsamler og daglig leder i investeringsbanken ABG Sundal Collier, Knut Brundtland, synes det er lettere å svare på hvordan interessen for kunsten oppsto enn hvorfor han begynte å samle.

  • Stine Spjelkavik Hansen

– Jeg vokste opp i et hjem der det ikke var fokus på kunst i det hele tatt. Det var mer litteratur, politikk og aviser, forteller Knut Brundtland.

Som 18 år gammel flyttet han hjemmefra og bodde hos en venn og hans far som var veldig kunstinteressert.

— Han hadde mye kunst på veggene. Jeg syns at de tingene han hadde hengende var veldig uforståelige, det var modernister som Picasso og Miro. Jeg syns det så mest ut som barnetegninger, men siden jeg hadde så stor respekt for ham tenkte jeg at det sikkert var han som hadde rett og jeg som tok feil, forteller Brundtland.

Brundtland ble dermed interessert i å lære mer om kunst, og å finne ut av det han syns var uforståelig med den. Han var vant til å lese for å lære, og brukte mange år på å lese seg opp. Selv om han fikk en del ny kunnskap hjalp det egentlig ikke på kunstforståelsen. Han skjønte etter hvert at noen hadde forstått noe han selv ikke klarte å forstå.

– Ikke før Knut Rose som var professor ved kunstakademiet sa til meg at om han kunne ha skrevet det, så ville han ikke malt det, skjønte jeg at jeg måtte se i tillegg til å lese. Det er et billedspråk, ikke litteratur, sier Brundtland.

Norsk kulturråd er 50 år:

Les også

- Kulturrådet har blitt et lojalt organ for den politiske ledelse

Knut Brundtland foran verket «Untitled, 2013» av den norske kunstneren Fredrik Værslev. Foto: Ingar Storfjell

Slik startet det– Første gang jeg kjøpte et maleri kjøpte jeg tre i slengen. En kunsthandler i Oslo hadde gått konkurs og all kunsten skulle selges før klokken ett på lørdag. Jeg dro dit klokken elleve og fant tre bilder jeg ville ha. Et av Gunnar S. Gundersen, et av Ludvig Eikaas og et av Lars Tiller. Alle tre var mørke og abstrakte, sier han.

Bildene hadde kostet mellom 10-20.000 kroner stykket. Brundtland kunne få alle tre for 12.000, men han hadde ikke så mye.

— Det ble sagt at alt som var igjen klokken ett skulle selges samlet til 70.000. Jeg kom tilbake tre minutter på ett, og bildene var fortsatt der. Jeg sa at jeg kunne betale 6000 for alle tre. Det sa han var helt umulig, men da spurte jeg om han ikke heller ville ha 76.000 enn 70.000. Han så på meg og kalte meg en luring. Så da fikk jeg kjøpt dem da, forteller Brundtland.

Billedkunst med assosiasjoner til flyktningkrisen:

Les også

Giske Sigmundstad åpner atelieret

Knut Brundtland sammen med Tone Vigelands «Wall piece». Foto: Ingar Storfjell

Slik samler han – Å samle handler om begjæret av å ville ha de tingene man beundrer rundt seg. Samtidig som det er en interesse av å ville koble og knytte seg til kunstnere, gallerister og folk som lever i den verden. Så blir det en slags totalitet, og det vanskelig å tenke seg en slik totalitet uten å kjøpe, sier Brundtland.

Debatt:

Les også

Kan barneporno være kunst? Ja. Bør det være lov? Kanskje ikke. | Yvonne Ruyter

Brundtland innrømmer at det i tillegg dreier seg om å eie. At det er vanskelig å gå på utstillinger uten å kjøpe. Han beskriver seg selv som entusiastisk, og sier at det skal lite til før han blir motivert til å kjøpe et kunstverk.

– Her en vinter skulle jeg på åpninger tre dager på rad. Da sa min kone at nå må du slappe litt av. Ja, jeg lover å ikke kjøpe noen ting på noen av åpningene, sa jeg. Men så gjorde jeg det på alle tre, sier han.

– Det handler også om å kjøpe ting som man syns er relevant i forhold til hverandre, og å sette seg inn i et kunstnerskap. Det er litt typisk i vår sammenheng. Når vi først har begynt å følge en kunstner så følger vi opp over lang tid, med ønske om at vi kan få en representativ samling av verkene.

Livslang kjærlighet til Knut Rose

Grunnen til at han selv er relevant som samler mener Brundtland skyldes at de har en ganske bred og dyp samling av norske kunstnere, og har mer fokus på det enn mange av de andre store samlerne. Noen av de kunstnerne Brundtland og kona, Cecilie Malm Brundtland, har samlet mye på er Knut Rose, Mari Slaattelid, Fredrik Værslev, Mikkel McAlinden og Tone Vigeland.

Han pleier å si at samlingen totalt teller omtrent 200 verk. Det er nesten utelukkende etterkrigskunst, men med noen unntak.

Knut Brundtland foran Knut Roses «Overføring» som henger på kontoret. Foto: Ingar Storfjell

– Knut Rose er en livslang kjærlighet. Vi har samlet på ham i 30 år og det er ham vi har den bredeste samlingen av. Nå for tiden er jeg veldig opptatt av Fredrik Værslev, en 35 år gammel kunstner som jeg mener er veldig estetisk sterk, sier han.

Les også

Har du fulgt med på høstens kulturdebatt? Her er 11 sitater som oppsummerer alt.

Brundtland syns at det er et privilegium å eie ting som kunne vært i museer, som kanskje burde vært i museer og kanskje ender der.

– Jeg husker at Knut Rose sa til meg: «takk for at du er barnehjemsbestyrer for mine vanartede barn». I det ligger det en forpliktelse. Å nærmest påta seg ansvar for å passe— og ta vare på viktige verk av viktige kunstnere, det er en flott ting.

Knut Brundtland foran det nyligste kjøpet, «-FR» av Fredrik Værslev. Foto: Ingar Storfjell

– Kunsten betyr mye for meg rent estetisk og rent trivselsmessig i hverdagen. Bare den gleden av å ha bildene og kunsten rundt meg gir meg mye. Det er likevel ikke bare estetisk glede, men kunsten fordrer også ettertanke og refleksjon. Holder deg kanskje litt mer våken og skjerpet, sier Brundtland. – Har du fem råd til unge som vil begynne å samle på kunst?

– Kjøp boken til Erling Kagge, Kunsten å samle på kunst . Det er egentlig det eneste rådet jeg har. Det er en god bok som inneholder mange råd og tips om hvordan man skal gå frem hvis man er lidenskapelig opptatt av kunst, men ikke noen oppskrift for hvordan man skal gjøre det hvis man ønsker å investere. De aller færreste unge kan— eller bør ha investering som utgangspunkt.

Se første episode av Kunstsamlerne med Christian Rignes her:

Les også

Dobbel Picasso solgt for 575 millioner kroner

Les mer om

  1. Kunst