Kultur

Lego-figurene er blitt sintere

Nyere Lego-forskning viser at figurene er blitt sintere. Påvirker det barna som leker med sinnataggene?

Legofigurene er blitt både sintere, morskere og reddere de siste to tiårene. Foto: Hans Marius Tonstad

  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist

Det mener i alle fall forskere som har studert Lego-figurenes ansiktsuttrykk, og konkludert med at de små menn og kvinner i plastikk har fått surere oppsyn med årene.

Mer konfliktorientert

Forskere ved University of Canterbury, New Zealand, og Industrial Research Institute for Automation and Measurements i Polen har ifølge avisen The Guardianstudert ansiktsuttrykket til 3655 Lego-figurer, fra de små figurene ble introdusert i Lego-universet i 1975 og frem til 2010.

Og trenden er klar: Lego går mot mer konfliktorienterte temaer i sine lekerfigurer, mener forsker Dr. Christoph Bartneck ved University of Canterbury i New Zealand.

Legomannen var gul i fjeset og stort sett blid i starten. Så ble følelsesregisteret dramatisk utvidet. Foto: Lego. Brukt etter tillatelse,® 2012 The LEGO Group.

Mens nesten alle figurene hadde glade, og ganske like, ansikter i starten, ble repertoaret av ansiktsuttrykk utvidet ifra 1989.

Gode mot onde

Det kan også ha sammenheng med at selve Lego-universet er blitt utvidet betraktelig de siste tiårene. For mens det før handlet om figurer i lite konfliktfylte situasjoner – hjelpsomme leger, blide brannmenn, smilende lærere og serviceinnstilte butikkmedarbeidere — er en rekke nyere Lego-figurer deltagere i univers med klare helter og skurker. Dermed får man også behovet for en god og en ond figur. Det gjelder alt fra Star Wars -figurer og Ninja-Lego til produktserier knyttet til for eksempel Ringenes Herre -filmene, der de gode og onde er klart definert i filmene og bøkene figurene er hentet fra.

– Det er viktig å se på hvordan disse ansiktsuttrykkene blir opplevd av brukerne. Barneleker, og hvordan barn oppfatter dem, kan ha betydelig innvirkning på barn. Vi lurer på hva slags innvirkning denne utviklingen fra positive til flere negative ansikter påvirker barnas lek, sier Bartneck.

Skurker kan også smile

Forskerneskriver i sitt notatom resultatene at de har klassifisert ansiktsuttrykkene i seks hovedkategorier: glede, sinne, sorg, avsky, overraskelse og frykt. Glede og sinne er de vanligste ansiktsuttrykkene på disse figurene, mener forsker Bartneck, men også de «snille» og «slemme» figurene har fått et større følelsesregister i dag enn tidligere.

Les også

Facebook-protest mot "jente-Lego"

– Vår analyse viser at leketøysdesign er blitt en mer kompleks arena, der den imaginære lekeverdenen ikke lenger bare består av de gode mot de onde, men av en hel verden der helter kan være redde og skurker kan ha et overlegent smil om munnen, skriver forskerne.

— Bytt hode om du er bekymret

Roar Rude Trangbæk, kommunikasjonssjef i Lego, sier til The Guardian at alle leker de utvikler blir testet på et ekspertpanel der blant andre barnepsykiatere, foreldre og lærere deltar. Selskapets egen forskning viser dessuten at barn, spesielt gutter, liker å spille ut konflikter mellom figurene de leker med.

— Konflikten mellom godt og ondt er ikke noe nytt, men karakterene har alltid den klassiske Lego-humoren. Og de gode vinner til slutt, sier Trangbæk, som dessuten foreslår at bekymrede foreldre alltids kan lage sin egen løsning på hjemmebane: Bytte hoder på figurene slik at en surgubbe blir et smilefjes.

  1. Les også

    Lego var nær konkurs

  2. Les også

    Nytt rekordår for Lego

  3. Les også

    Lego leker ikke butikk

  4. Les også

    JenteLego og «hønsehjerner»

  5. Les også

    Bygger landet i Lego