Kultur

Nå vil Facebook og Instagram at du skal bruke mindre tid på dem

– Viktigere å holde på brukernes tillit enn at de bruker appene mest mulig, mener ekspertene.

Allerede nå gir Instagram brukerne beskjed om at «du er oppdatert» når du blar langt nok ned i bildestrømmen. Foto: Karly Domb Sadof / TT NYHETSBYRÅN

  • Caroline Enge

1. august lanserte Facebook og Instagram nye funksjoner som skal hjelpe brukerne å begrense tiden de bruker på sosiale medier.

Brukere skal kunne sjekke nøyaktig hvor mange minutter de har brukt i appen. I tillegg kan man velge hvor lang tid det skal gå før en påminnelse om å legge vekk mobilen dukker opp.

Det skal også bli lettere å skru av varslinger midlertidig.

– Dette er en del av en langsiktig strategi fra Facebook for å holde seg relevante. Det er et aksjeselskap som skal tjene penger og gjør det nok ikke for å være snille. De gjør det for å ikke miste tillit fra brukerne, sier medieviter Ida Aalen til Aftenposten.

  • Les også om jordmødre som må minne nybakte foreldre om å legge vekk sosiale medier på barselavdelingen: – Ikke la mobilen komme mellom dere og babyen

Personvern og falske nyheter

Medieviter Ida Aalen mener de nye oppdateringene kan være bra, men påpeker at mange av funksjonene som får oss til å stadig vende tilbake til sosiale medier består. Foto: Øyvind Bjørkum

– Facebook er blitt utfordret og kritisert veldig mye de siste årene. Dette er et av områdene som er enklest for dem å ta tak i, til forskjell fra for eksempel personvern og trakasseringssaker, mener Aalen.

Facebook har blant annet blitt beskyldt for å sette inntekter foran brukernes personvern etter at Cambridge Analytika-skandalen ble kjent tidligere i år.

Da selskapet la frem de siste resultatene sine, satte de rekord på New York-børsen: Aldri har et selskap tapt seg så mye i verdi på én dag.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg måtte svare for seg etter at det ble kjent at analyseselskapet Cambridge Analytica hadde samlet brukerdata for å påvirke velgere i det amerikanske presidentvalget og før Brexit-avstemningen. Foto: AP Photo/ Andrew Harnik/ NTB scanpix

Men også måten de sosiale mediene er laget for å påvirke oss har fått kritikk, ikke minst fra tidligere ansatte.

Målet om å begrense tiden vi bruker på sosiale medier kommer fra «Time Well Spent»-bevegelsen, som ble startet av Tristan Harris. Han jobbet for selskaper som Apple og Google før han ble engasjert i å opplyse om hvordan IT-bransjen skaper avhengighet: – Jeg kjenner han som fant opp likerknappen. Han angrer på det nå

Det er brukere i USA som nå har fått endringene. Brukere i resten av verden vil få oppdateringen i løpet av de kommende ukene, ifølge teknologinettstedet TechCrunch.

Også Apples nyeste iphone-oppdatering kommer med flere verktøy for å kontrollere tidsbruken på sosiale medier.

Vil ha mer bevissthet

Kritikken mot sosiale medier har tidligere fått Facebook til å varsle at de vil skape mer «kvalitetstid» for brukerne sine. De nyeste endringene er nok et tegn på det, mener NTNU-professor Arne Krokan.

– Mange synes nok de bruker for mye tid på sosiale medier og får for lite igjen, sier Krokan.

Facebook skriver på nettsiden sin at de nye funksjonene er utviklet i samarbeid med eksperter på psykisk helse.

«Vi vil at tiden folk bruker på Facebook og Instagram skal være bevisst, positiv og inspirerende», skriver Facebook om endringene.

Arne Krokan, professor i teknologi, kommunikasjon, organisasjon og ledelse ved NTNU. Foto: Caroline Roka

Bedre målrettet reklame

Krokan tror også det er et forsøk på å hindre brukerne i å forlate plattformen helt.

– Facebook og Instagram opplever det nok som en større trussel at folk kobler seg helt av, enn at vi bruker litt mindre tid på dem, sier han.

Store deler av Facebooks inntekter kommer fra målrettet reklame. Selv om vi bruker appene mindre, kan det lønne seg i lengden.

Ståle Lindblad, daglig leder i Areca Social. Foto: Privat

– Den store fordelen for Facebook som annonsemedium er at de kan treffe de riktige menneskene, ikke bare flest mulig mennesker. Hvis tiden vi bruker er mer konsentrert på det vi er mest opptatt av, kan kvaliteten på annonsene også bli bedre, sier Ståle Lindblad, daglig leder i markedsføringsfirmaet Areca Social.

Som Arne Krokan også påpeker, kan de sosiale mediene fortsatt følge med på hva vi gjør med mobilen selv om vi ikke er logget på i appen.

  • Se videoreportasjen: Etter en time med psykolog fikk Aftenpostens journalist svar på hvorfor sosiale medier gir henne uro.

– Flauere å sjekke mobilen

– Facebook får mye kjeft, men samtidig er de best i klassen på å ligge i forkant av utviklingen og tilpasse seg stadige endringer, sier Lindblad.

Han ser ikke bort fra at det kan komme flere slike tidsbegrensende funksjoner også i andre sosiale medier. Så gjenstår det å se om endringene faktisk får effekt.

– Foreløpig skal vi ikke overvurdere verdien av disse tiltakene. Men vi kan jo håpe på at det starter samtaler mellom folk om tidsbruken, sier Ida Aalen.

Les mer om

  1. Sosiale medier
  2. Teknologi
  3. Instagram
  4. Facebook

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Facebook lovet at delingen av brukerdata sluttet i 2015. Men mange selskaper har fortsatt tilgang.

  2. VERDEN

    Tyskland krever Facebook-endring

  3. KULTUR

    Nye regler for slanking og kosmetikk på Instagram

  4. KULTUR

    Facebook-app betaler brukere ned til 13 år for detaljerte mobildata

  5. KULTUR

    Personvern: Google innrømmer at markedet ikke har gjort nok

  6. KULTUR

    Hører Facebook hva du sier? – Det er en konspirasjonsteori