Kultur

Dansk reserve reddet den norske storfilmen Beatles

HAUGESUND: (Aftenposten.no): Som lyn fra klar himmel ble danske Peter Flinth (49) i fjor spurt om å overta regiansvaret for storfilmen «Beatles».

Søndag var Strandgaten i Haugesund gjort om til Abbey Road. De fire hovedrolleinnehaverne i Beatles trippet på fotgjengerfeltet før premieren på filmen. F.v: Håvard Julius Jackwitz, Louis Williams, Halvor Tangen Schultz og Ole Nicolai Myrvold Jørgensen. Foto: Jan Gunnar Furuly

  • Jan Gunnar Furuly

Like før planlagt opptaksstart gikk de Oscar-nominerte Kon-Tiki-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg fra prosjektet. De var praiet av Hollywood for å lage den femte Pirates of the Caribbean-filmen.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg kastet seg rundt og ringte flere regissører i Norge, for å høre om de ville overta prosjektet med et budsjett på over 50 millioner kroner. Etter hvert gikk jakten videre til Danmark.

Kjente ikke til boken fra før

— Jeg kjente til Lars Saabye Christensen som forfatter, men hadde aldri hørt noe om prosjektet eller boken Beatles. Min første tanke var at det overhodet ikke ville gå, og jeg ba dem finne en norsk regissør. Men produsenten ga seg ikke, og ba meg lese boken, forteller Flinth.

Regissør Peter Flinth har zoomet kraftig inn på Kim Karlsens historie fra boken Beatles. -Vi har forenklet og vridd på noen av figurene. Det var helt nødvendig, sier han. Foto: Jan Gunnar Furuly

Etter å ha pløyd gjennom de mer enn 700 sidene ble han overbevist.

— Jeg ble veldig berørt. Historien er universell. Den tar deg uansett om du har vokst opp i Oslo, København, Stockholm eller Berlin, sier dansken.

— Det handler om å finne sin første kjæreste, vennskap, ville starte et band, prøve å gi seg ut for noen man ikke riktig er og låte som Paul McCartney. Kim Karlsens person var noe jeg absolutt kunne kjenne igjen og jeg så helt klart en god film i materialet. Jeg tror også at jeg som danske kunne komme inn og arbeide med dette, uten den store berøringsangst norske kolleger muligens ville ha følt. Beatles er jo en nasjonalskatt som alle i Norge har et forhold til, legger han til.

Ikke plaget av lang liste

Søndag gikk han og teamet bak filmen på rød løper i Haugesund i forbindelse med verdenspremieren og åpningen av årets utgave av Den norske Filmfestivalen.

Det plager ham lite at han åpenbart var et av temmelig ganske mange regissørnavn produsenten hadde på blokken.

— Jeg hørte etter hvert fra flere kolleger i Danmark at også de var spurt om å ta regiansvaret. Det tok jeg som et tegn på at produsenten og folkene bak filmen virkelig har gått grundig til verks. Det er ingenting usedvanlig ved det, i alle fall utenfor Skandinavia. Internasjonalt er det jo ganske vanlig å sikte inn flere aktuelle regissørkandidater parallelt, sier Flinth.

- Følte du at du var et nummer langt ned på listen av dem som var spurt?

— Det har jeg muligens vært, men jeg har aldri følt det slik. En gang jeg ble ringt opp om en reklamefilm var mitt svar at jeg var veldig opptatt. Jeg spurte om ikke de kunne ringe til flere kolleger som jeg navnga. Svaret tilbake var: «Vi har ringt dem alle sammen!», gliser han.

- Hvis jeg var sist på listen, håper jeg likevel at jeg har gjort en god jobb, legger han til.

Rettslig stevning

Under etterarbeidene på filmen oppsto det også en konflikt mellom produsenten og de to avhoppede regissørene, som holdt på å ende i retten. Ifølge produsent Storm Rosenberg ble regissørduoens stevning for retten til slutt løst på en minnelig måte.

Regissør Flinth sier at han aldri var en del av konflikten og at han ikke vil kommentere det som skjedde.

Tenåringene Louis Williams (Kim) og Susanne Boucher (Cecilie) er to av skuespillerne som kommer aller best ut av det i filmatiseringen av Beatles. De beskriver filminnspillingen som en tidsreise til 60-tallet, men tror dagens ungdom vil falle for det universale temaet.

— Rønning og Sandberg har hele tiden vært meget støttende overfor meg. Etter at de ga fra seg stafettpinnen har de bidratt med manuslesing, vært med på opptak og sett dagtagninger. De har sett klipp og kommet med kommentarer underveis. Det har vært en luksus, og de har gitt meget kvalifiserte innspill, fastslår han.

- Måtte endre og forenkle

Både Flinth, Storm Rosenberg og manusforfatter Axel Hellstenius er klare på at det aldri hadde kunnet bli film av Beatles om de hadde holdt seg strikt til Saabye Christensens omfattende boktekst.

— Vi kunne sikkert ha laget en TV-serie, men å presse handlingen fra 700 sider inn i det avgrensede filmformatet ville vært umulig, sier Hellstenius.

- Vi har zoomet inn på Kim Karlsens historie, og vi har forenklet og vridd på noen av figurene. Det var helt nødvendig for å lage film ut av det, sier Flinth.

Et av grepene er å fokusere hele historien i filmen på et år, nemlig 1968, da Beatles var i ferd med å bli oppløst - ikke en hel ungdomstid som boken handler om.

Før filmjobben i Norge er han mest kjent for å ha laget to spillefilmer og en TV-serie om figuren Arn fra forfatter Jan Guillous bokunivers.

Rett til skole fra premierfest

Louis Williams har hovedrollen som Kim, mens Håvard Julius Jackwitz, Halvor Tangen Schultz og Ole Nicolai Myrvold Jørgensen fyller inn de andre rollene i kameratflokken som drømmer om å etablere et Beatles-inspirert band. Ingen av dem hadde filmerfaring før jobben med Beatles.

— Dette har gitt voldsom mersmak, og jeg er mer enn gjerne klar for nye filmroller, sier Williams som mandag morgen reiser rett fra premierefest til første skoledag på videregående skole.

- Daglig tidsreise

Susanne Boucher, som er Kim store kjærlighet Cecilie, hadde en av hovedrollene i den kritikerroste og prisvinnende ungdomsfilmen Keepern til Liverpool i 2010. Hun fikk blant annet være med på å ta i mot den gjeve krystallbjørnen for beste barne- og ungdomsfilm på filmfestivalen i Berlin.

— Da var jeg 12-13 år, og holdt blant annet takketale for 1200 mennesker i Berlin på engelsk. Innspillingen av Beatles var ganske annerledes og mye større enn den første filmen. Keepern foregikk i nåtid. Dette var jo en daglig tidsreise der vi kom til settet og iførte oss klær og en mentalitet fra 1960-tallet, forteller hun.

Boucher leste Beatles allerede som 11-åring, men mye av handlingen gikk da over hodet på henne.

Plukket vekk "talefeil"

- Svært få ungdom lytter i dag til musikk av Beatles, og Lars Saabye Christensens bok kom ut for 30 år siden. Tror du filmen dere har laget vil fenge dine jevnaldrende?

- Helt sikkert! Vi tar opp skilsmisse, usikkerhet, forelskelse, tidlig festing og andre ting som er og har vært relevant for ungdom i mange år. At det er i en annen tid gjør nok historien enda mer interessant og fengende. Unge som ser den vil titte på klær, håret, reklameplakater, omgivelser og legge merke til at vi faktisk snakker noe annerledes enn det de fleste gjør i dag, svarer hun.

Som en del av forberedelsene fikk guttene i filmen en hel dag sammen med forfatter Lars Saabye Christensen, hvor han omhyggelig plukket vekk alle moderne "talefeil" som kult, yes, chill, smud og andre ord som ikke var i bruk i den tiden filmen er fra.

— Mange sa ball med tynn l, og noen uttalte kylling som sjylling og kino som sjino, ler hun.

Filmen har ordinær Norges-premiere 29. august.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Fikk høre stemmen til sin avdøde far på kassett. Nå er historien blitt en Pixar-film.

  2. KULTUR

    Familiedramaet i en helt ny drakt

  3. KULTUR

    Blodfattig avslutning

  4. KULTUR

    Olive Kitteridge: Skuespill blir ikke bedre enn dette

  5. KULTUR

    Her forberedte de Tungtvannsaksjonen

  6. KULTUR

    Gnistrende skuespillerprestasjoner i «Bloodline»