Kultur

Norsk museumsapp i internasjonal designkonkurranse

I konkurranse med 96 søkere fra 17 forskjellige land i er Kunstporten nominert til beste app i International Design and Communication Awards

Kunstporten ble lansert i fjor. Nå kan den vinne pris.
  • Lars Keilhau

Kunstporten konkurrerer med apper fra Museum of Art, Melbourne, og Van Gogh Museum, Nederland.

Konkurransen legger vekt på kreative og innovative måter å kommunisere med publikum på, gjennom design, teknologi, kommunikasjon og branding.

Kunstporten er utviklet for barnefamilier og ungdom i videregående skole, og tar utgangspunkt i at publikum selv skal kunne delta og være aktive under et museumsbesøk.

De syv norske kunstinstitusjonene Lillehammer Kunstmuseum, Drammens Museum, Henie Onstad Kunstsenter, Munch-museet, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Haugar Vestfold Kunstmuseum og Astrup Fearnley museet har samarbeidet om prosjektet.

Utfordring

— Med så forskjellige kunstinstitusjoner, svært varierte kunstsamlinger og en konstant utvikling, var det en utfordring å utvikle en felles app som passet for alle, sier prosjektleder Hilde Fauskerud ved Lillehammer Kunstmuseum.

- I tillegg visste vi at barnefamilier og ungdom besøker kunstinstitusjonene på forskjellige måter. Resultatet ble en dynamisk app med felles plattform og rammeverk som gjorde det mulig for institusjonene å lage innhold som passet for målgruppen, kunstsamlingen og utstillinger,

Kunstporten ble lansert september 2013. Offentliggjøringen av vinnerne skjer under konferansen Communicating the Museum og prisutdelingen skjer på Art Gallery of New South Wales i Sydney 7. november.

Les også:

Les også

  1. Slik gjør du kunst moro for unga