Kultur

To svenske saksofonister det er verdt å låne øret til

  • Arild Andersen

Mats Gustafsson klarer å få sitt 28-mannsorkester til å spille <i>sammen</i>.

Hva: Swing og groove

Album: Injuries

Artist: Angles 9

Karakter: 5

Hva: Fløyel og kraft

Album: Enter

Artist: Fire! Orchestra

Karakter: 5

Det er på høy tid at et større publikum får ørene opp for Martin Küchen.

Den svenske saksofonisten har en egen kreativ nerve i det han gjør. Jeg kan ikke huske å ha sett han en eneste gang på scenen uten at han har fylt rommet med bærende innhold. Han kan være engasjerende smal som lydkonstruktør og eksperimentalist, men som leder for bandet Angles, har han gjort noen av sine beste fremstøt.

Det som for syv år siden var Angles 6, har vokst til Angles 9, og ministorbandet har nærmet seg en form som kan minne om Charlie Haden Liberation Music Orchestra. Musikken kombinerer et vemodsvakkert, ledig drag med en opprørsk tone.

afp000725859.jpg

Küchen har skrevet materialet, og bandmedlemmene har arrangert. Besetningen teller mange av samtidens fremste svenske jazzmusikere, samt den norske saksofonisten Eirik Hegdal. Vibrafonist Mattias Ståhl har en sentral plass. Han tilfører en swingende oppdrift i et ellers groovy landskap. Magnus Broos trompet spruter og risler, ettersom musikken skifter karakter.Den vakre og ubekymrede melodien i In our midst hviler på et alvorlig fundament. Slik veksler og kontrasteres elementene i et gnistrende hele. Med Injuries har Angles 9 etablert seg som et av de mest interessante faste ensemblene i Europa.

Brennbart

Fire! Orchestra holder opp speilet for alle som liker å bevege seg på tvers. Den svenske trioen Mats Gustafsson, saksofoner, Johan Berthling, bass og Andreas Werliin, trommer er utvidet til et 28-personers orkester, og det musikalske resultatet er uegnet for purister.

Storbandet faller inn i en tradisjon med mange tiår på baken. Mike Westbrook, Chris McGregor, Carla Bley og Frank Zappa er alle åndsbrødre av det svenske kollektivet. Alle har de en risikovillig åpenhet i det de tar inn. Det som kommer ut, har overraskelsenes gylne kvaliteter.

Da bandet spilte på Victoria i vår, var vi mange som lot oss overvelde av den organiske dynamikken og det smittende overskuddet. Enter starter med et enkelt el-pianotema med Mariam Wallentin bak mikrofonstativet. P J Harvey kunne blitt misunnelig av mindre! Etter hvert smykkes uttrykket med grovt gitararbeid, mens bluesens modne vesen preger understrømmen.

Det er når saksofonene reiser seg at musikken absorberer jazz. De fire blåserne Martin Küchen, Jonas Kullhammar, Christer Bothén og Fredrik Ljungkvist tilfører fløyel og kraft. At så mange musikere med forskjellig erfaringsbakgrunn, klarer å peke mot det samme, er formidabelt. Mats Gustafsson nekter å sette merkelapp på musikken, fordi det gir begrensninger. Slik snakker en formidler av vår tid.

Les mer om

  1. Anmeldelse

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Plateanmeldelse: Hanna Paulsberg treffer blink med en svenske

  2. KULTUR

    Tre nye grunner til at norsk jazz troner høyt

  3. KULTUR

    Sterkt debutalbum fra performanceartist Bendik Giske

  4. KULTUR

    Jazz-anmeldelse: Kvalitet i alle ledd fra Acoustic Unity

  5. KULTUR

    Hanna Paulsberg under Oslo Jazz: Mildt sagt forfriskende

  6. OSLOBY

    Oslo Jazzfestival: Her er noen av høydepunktene