Kultur

TV- og radiokanalene mistet over 200 millioner reklamekroner i fjor

Nå svikter annonsørene også TV og radio, som tapte over 200 millioner kroner i reklameinntekter i fjor. Samtidig betaler TV-seere stadig mer for premiuminnhold.

– Norske TV-seere betaler stadig mer for å se sport, film og annet populært innhold gjennom såkalte premium-TV-pakker og ulike strømmetjenester, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Dette er første året det er registrert et slikt fall i reklameinntekter. Ifølge Medietilsynet, som mandag la frem sin årlige økonomirapport, har TV og radio «nærmest virket immune» mot konkurransen fra globale aktører i kampen om norske reklamekroner.

År etter år har reklameinntektene til nasjonale TV- og radiovirksomheter økt, men i 2018 var det stopp. Nedgangen fra toppåret 2017 er ifølge tilsynet på totalt 212 millioner kroner, noe som tilsvarer et fall på 4,7 prosent.

Les hele saken med abonnement