Kultur

TV- og radiokanalene mistet over 200 millioner reklamekroner i fjor

Nå svikter annonsørene også TV og radio, som tapte over 200 millioner kroner i reklameinntekter i fjor. Samtidig betaler TV-seere stadig mer for premiuminnhold.

– Norske TV-seere betaler stadig mer for å se sport, film og annet populært innhold gjennom såkalte premium-TV-pakker og ulike strømmetjenester, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Dette er første året det er registrert et slikt fall i reklameinntekter. Ifølge Medietilsynet, som mandag la frem sin årlige økonomirapport, har TV og radio «nærmest virket immune» mot konkurransen fra globale aktører i kampen om norske reklamekroner.

År etter år har reklameinntektene til nasjonale TV- og radiovirksomheter økt, men i 2018 var det stopp. Nedgangen fra toppåret 2017 er ifølge tilsynet på totalt 212 millioner kroner, noe som tilsvarer et fall på 4,7 prosent.

Les hele saken med abonnement

Nyhetsbrev Trenger du en ny serie å se på? Få rykende ferske anbefalinger fra film- og serieanmelder May Synnøve Rogne på e-post.