Kultur

Spotifys elleville podkastvekst skaper bekymring

Podkaster er Spotifys nye gull, men produsentene har blandede følelser. Vil Spotifys egenproduserte podkaster gå utover de andre?

Spotify-gründer Daniel Ek har i år tatt opp kampen med Apple i podkastmarkedet. Nå begynner han også å se resultater. Foto: REUTERS/Shannon Stapleton

  • Morten Schwencke
    Morten Schwencke
    Journalist i Aftenposten

Musikkstrømmetjenesten Spotify har for alvor tatt opp podkastkampen med markedsledende Apple. Da selskapet la frem gode resultater fra tredje kvartal forrige uke, gikk kursen på børsen til himmels.

Podkast får mye av æren for dette og presenteres som det nye gullet. Siden forrige kvartal hadde antallet timer med podkastlytting på plattformen steget med 40 prosent. I dag kan tjenestens lyttere velge mellom 500.000 podkasttitler.

Les hele saken med abonnement