Kultur

(Nesten) alle elsker NRK

Mens konkurrentene argumenterer for å begrense NRKs makt og oppslutning i mediemarkedet, elsker folket rikskringkastingen.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sier NRK har jobbet grundig med presseetikken etter fjorårets debatt om Dagsrevyen og "romkvinnesaken".
  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist

NRK er den suverent best likte medieinstitusjonen i Norge, etterfulgt av TV 2 og Aftenposten.

Det viser Ipsos MMIs Profilundersøkelse Store norske bedrifter 2014.

Stabilt godt

Av ti målte medieinstitusjoner troner NRK suverent øverst:

  • 81 prosent har positivt (meget eller ganske godt) inntrykk av NRK. Det er mest av de ti målte mediebedriftene.
  • 36 prosent har meget godt inntrykk av NRK – høyest av alle 112 målte bedrifter innenfor ulike virksomhetsområder.
    NRK toppet listen over alle 112 bedrifter i fjor, men er på annenplass i år. Forskjellene er imidlertid marginale, og resultatet betegnes som stabilt av avdelingsleder Kristin Rogge Pran ved Ipsos MMI.

— NRK har ligget på topp i mange år. Det har blant annet sammenheng med at veldig mange har kjennskap til NRK fordi de har så enorm bredde innenfor både TV, radio og nett, sier Pran.

Hardt ut mot NRK

Den samme bredden er imidlertid blitt en torn i øyet for konkurrentene til NRK. I arbeidet med ny NRK-plakat har Kulturdepartementet nå fått inn en serie høringsuttalelser der andre medier tar til orde for å begrense NRKs virke.

«NRK setter med sin skattefinansiering hele det norske mediemarkedet under utilbørlig press, og fører til svekkelse av det frie mediemangfoldet i Norge», skriver administrerende direktør Kalle Lisberg i Modern Times Group (eier bl.a. TV 3 og P4).

TV 2s toppsjef Alf Hildrum tar til orde for å gjeninnføre « en avgrensning av kjernevirksomheten i NRKs vedtekter, der det presiseres at NRKS kjernevirksomhet fortsatt er kringkasting, dvs. redaksjonell programvirksomhet slik det tradisjonelt er formidlet via TV og radio.»

Også Schibsted og VG er blant konkurrentene som tar til orde for å tøyle NRKs sterke posisjon.— En del aktører merker et veldig press fra den globale konkurransen, og det skjønner jeg godt. Det overveldende inntrykket av denne høringen er likevel en sterk tilslutning til NRK som godt finansiert allmennkringkaster, sier kringkastingsdirektør Thor Gjermund Eriksen i NRK.

- Men bekrefter omdømmeresultatene også påstanden om at NRK er dominerende i norsk mediemarked?

— Faktum er at vi aldri har vært mindre dominerende. Ser du på konkurransen fra globale aktører som Google, Facebook, og Netflix, kan ingen ved sine fulle fem mene at NRK er mer dominerende før. Norske aktører har en stadig mindre andel av markedet, sier Eriksen.

Ryddet etter skandalen

Spesielt skiller NRK seg ut innenfor samfunnsansvar og moral. Blant de spurte er det en betydelig høyere andel som har godt inntrykk av samfunnsansvar og moral hos NRK enn noen andre bedrifter. Her havner Aftenposten på tredjeplass blant alle 112 bedrifter, mens VG og Dagbladet havner på henholdsvis 33. og 34. plass.

Les også:

Les også

Krever 50 prosent norsk musikk i NRK

Les også:

Les også

  1. Prosentkrav løser ikke NRKs problem

  2. Bejublet orkester ble lagt ned midt i sesongen

— Det er denne tilliten vi lever av, den er en absolutt fundamental forutsetning for NRK, sier Eriksen.

NRK har hatt sterkt fokus på presseetikki nyhetsarbeidet etter fjoråret, der den såkalte "romkvinnesaken" utløste sterk kritikk.

— Jeg er veldig imponert over hvordan nyhetsdivisjonen har tatt tak i dette, og lyktes med arbeidet. Vi har ikke hatt noen slike saker det siste året, sier Eriksen.

Les også:

Les mer om

  1. NRK