Kultur

Spotify-konkurranse gir plateselskap muligheten til å styre kontoen din. Det får Datatilsynet til å steile.

Flere mener Spotify og Warner Music kan ha brutt loven da de utlyste en konkurranse om å vinne konsertbilletter.

  • Morten Schwencke
    Morten Schwencke
    Journalist i Aftenposten

Lørdag spiller den norske artisten Emilie Nicolas i Operaen. For å vinne billetter til konserten kunne publikum denne uken følge en link. «Alt du trenger å gjøre for å delta er å følge Emilie Nicolas på Spotify». Foto: Emilie Nicolas

I sommer kunne fans av bandet The Black Keys delta i en lignende trekning om å høre deres nye album før alle andre. «Alt» de trengte å gjøre var å følge artisten på Spotify. Foto: The Black Keys

Men trykker du på linken... Foto: Skjermdump

... viser det seg at du også må gi plateselskapet Warner Music retten til å ta kontroll over spillelistene dine. Foto: Skjermdump

Plateselskapet får ikke bare se hva du hører på og hvem du følger, men også muligheten til å påvirke dette. Foto: Warner Music Norway

Om de ønsker å legge til og fjerne sanger i musikkbiblioteket ditt, kan de det. Uten at du selv vet det, kan det dukke opp en ny spilleliste i musikkbiblioteket ditt med musikk av Warner Musics artister. Selskapet får også rett til å «styre hvem du følger på Spotify». Foto: LUCAS JACKSON / X90066

Så snart Emilie Nicolas’ manager, Silje Larsen Borgan, fant ut av dette, ba hun Warner Music ta ned kampanjen. Foto: Kaja Bruskeland

– Vi var kjent med at Warner skulle lodde ut noen billetter, men fikk dessverre ikke inngående kjennskap til det før konkurransen var online. Vi ba Warner fjerne den med en gang vi var kjent med detaljene, sier Silje Larsen Borgan.

Hun er manager for Emilie Nicolas, og var uvitende om hvilke rettigheter fansen gir fra seg når de deltar i konkurransen. Artisten har ikke platekontrakt med Warner Music, men samarbeider gjennom en lisensavtale. Det betyr at hun eier musikken selv, men bruker Warner Music til å distribuere den.

Les hele saken med abonnement