Kultur

Åpner døren for Johannessen

Hun tiltrer stillingen først onsdag, men Nasjonalmuseets nye direktør har allerede bestemt seg for å se nærmere på den glemte kunstneren Aksel Waldemar Johannessen.

I "Vårløsning" tar "koloritt og komposisjon utgangspunkt i kunstnerens innlevelse i østlandslandskapets karakter - med råtnende sne, gress og jord gjennomtrukket av væte. Bildet blir en hel roman i Johannessens fantasi", har kunsthistorie-professor Øivind Storm Bjerke skrevet om bildet.

  • Forf>
  • <forf>per Kristian Bjørkeng <

Danske Allis Helleland signaliserer allerede at hun har tenkt å ta et direkte kunstfaglig ansvar for Nasjonalgalleriet. Hun har fått kopi av det meget krasse brevet fra kunstsamler Haakon Mehren som Aftenposten skrev om i går. Hun har svart Mehren i en e-post. Helleland så to av Johannessens bilder på Kistefos-utstillingen tidligere i sommer. I brevet til Haakon Mehren omtaler hun dem som flotte.— Jeg har nettopp repetert min norske kunsthistorie, og da jeg så bildene kunne jeg ikke skjønne hvorfor jeg ikke hadde lest om ham. Det skjønte jeg da jeg så brevet fra Mehren om at han har vært glemt i 70 år, forteller Allis Helleland på telefon fra Danmark.

Ny generasjon.

I brevet fra Mehren går det frem at Nasjonalgalleriet og store deler av det etablerte norske kunsthistoriske miljøet har ignorert en kunstner som unektelig har hatt en høyst uvanlig suksess i utlandet."Heldigvis er det slik at gode bilder og gode kunstnere ikke forsvinner, og hvis de er gode nok, blir de oftest funnet frem igjen av nye generasjoner, som har et annet syn på dem. Slike eksempler er kunsthistorien full av. Hver generasjon av museumsfolk gjør det så godt som mulig, men vi er bare mennesker. Så det vil alltid være kunstnere, som av en eller annen grunn overses," skriver Helleland i e-posten til Mehren.Hun påpeker at hun i den danske å kunstverden flere ganger har vært med på å finne slike oversette kunstnere frem. Før hun har sett bildene vil hun ikke love at Nasjonalmuseet vil holde noen utstilling med Johannessen, men "jeg vil ta ditt brev seriøst og ta Johannessen opp til vurdering," skriver hun.

Kan ta to år.

Oslos publikum må imidlertid smøre seg med tålmodighet i forhold til en eventuell utstilling , om kunstneren skulle vise seg å falle direktøren aldri så mye i smak. - Skal vi gjøre en utstilling må det gjøres et seriøst stykke forskning, det må lages en bok og en ordentlig utstilling. Sånt går ikke på et par måneder, det kan ta et par år.- Foreløpig er det andre ting som virker mer presserende. På Nasjonalmuseet er det en masse malerier som ikke har det bra i magasinene, og dette er jo det største og mest presserende problem, sier Helleland.- Uansett hvordan du vurderer bildene står det fast at Nasjonalgalleriet har ignorert dem i 15 år, etter at de gjorde en internasjonal suksess ved svært tunge institusjoner. En slik suksess har blitt bare ytterst få, om noen, norske kunstnere til del. Hva synes du om dette?- Det kan være mange grunner til det. Nasjonalgalleriet og Nasjonalmuseet har vært inne i en turbulent periode med sykdom og mange lederskifter. Det kan være man ikke har hatt tid. Det er alltid noe vi museumsfolk ikke får gjort. Det er jo det som er så flott med vårt fag. Man kan alltid vurdere en kunstner på nytt, ut fra de problemene en står overfor i samtiden, sier Allis Helleland.

  1. Les også

    Glemt maler ut av landet?

  2. Les også

    Er disse for dårlige?

&quot;Mor med barn&quot; er et eksempel på at Aksel Waldemar Johannessen skildrer kvinnen med sympati og innlevelse. &quot;Arbeiderkvinnen og den enslige mor som selv tar ansvaret for og hånd om sitt barn, er en av heltene i hans bilder&quot;, skriver Storm Bjerke om dette bildet.