Kultur

To selskaper kontrollerer nasjonal reklameradio til 2032

Digitalradio skulle sikre økt konkurranse og mangfold. Men i en konfidensiell avtale sikret P4 og Radio Norge seg i praksis kontroll over riksdekkende reklameradio på DAB. Avtalen gjelder til 2032.

Lokalradioforbundet, her ved daglig leder Svein Larsen, er svært kritisk til at kun to aktører har kontroll over det kommersielle DAB-nettet. Larsen var med på å starte P4, og leder i dag regionaktøren Radio Metro. Til venstre: Programskaper Hege Tepstad. Foto: Jan T. Espedal

  • Sturle Scholz Nærø

Onsdag ble resten av det nasjonale FM-nettet slukket i Troms og Finnmark. Heretter er digitalradio det eneste alternativet på landsplan.

Nå viser en avtale som Aftenposten har fått tilgang til, at de tre største radioaktørene i praksis låser det nasjonale DAB-nettet for utenforstående.

Les hele saken med abonnement