– Nå skal jeg passe på hva jeg sier, men alle har jo sikkert vært i et juleselskap som kjennes litt tvangspreget. Dette har vi tatt ut i ytterste konsekvens, sier manusforfatter Christopher Pahle.

En gammel onkel samler sin dysfunksjonelle storfamilie til julefeiring på et høyfjellshotell fra 1. desember. De som blir helt til julaften, skal få sin andel av arven hans. Dagene fylles med endeløse førjulstradisjoner: Mandelen i grøten, baking av pepperkaker, spising av lutefisk.

Ingen vil egentlig være der, men alle vil ha onkelens penger. Bak fasaden utspiller det seg samtidig et blodig drama. Hver dag blir et familiemedlem funnet drept. Men hvem står bak?

– Det rare var at ingen av oss visste hvem morderen var mens vi spilte inn. Fortsatt er det nesten ingen som vet det, sier Ine Jansen, som spiller en dansk etterforsker med begrensede sosiale ferdigheter.

– Selv greide jeg å gjette det til slutt, men det tok lang tid, sier Jon Øigarden.

Syv år med blod og svette

Fredag er det omsider première på Jul i Blodfjell, som har blant andre Ine Jansen, Jon Øigarden, Atle Antonsen, Lene Kongsvik Johansen og Trond Fausa Aurvåg i sentrale roller.

Vi treffer Jansen og Øigarden sammen med regissør Lars Kristian Flemmen, executive produsent Rasmus Øyen og manusforfatterne Christopher Pahle og Martin Zimmer. Det er en drøy uke til TV-seerne skal få bli kjent med familien Soot.

Veien dit har vært lang og kronglete. Allerede i 2010 presenterte Espen Eckbos produksjonsselskap Seefood Jul i Blodfjell for TVNorge.

Diverse nordisk noir-produksjoner er tydelige inspirasjonskilder for rollefigurene til Trond Fausa Aurvåg og Ine Jansen i «Jul i Blodfjell».
Carl Christian Raabe/TVNorge

– Vi likte ideen umiddelbart. Jeg husker jeg tenkte at denne bare må vi ha, sier Rasmus Øyen i Discovery.

I desember 2011 skulle Espen Eckbos Nissene over skog og hei på skjermen, så det var uansett ikke noe alternativ å få på Jul i blodfjell før i 2012. Det samme året begynte Pahle og Zimmer å utvikle manus.

– De oppdaget raskt at en enkel og presis idé egentlig var ganske komplisert. Det er ikke lett å forene komedie og krim, sier Øyen.

Reddet av nordisk noir

Sommeren 2013 begynte det å løsne for manusforfatterne. Siden Blodfjell-ideen ble født, hadde nordisk TV vært i kraftig utvikling. Broen og Forbrytelsen ble svensk/dansk eksportvare. Nordisk noir var på alles lepper.

Ine Jansens rollefigur hentet inspirasjon hos Saga Norén i Broen.

– Mye falt på plass da vi skjønte at vi måtte ta inn hele nordisk noir-greia. Den ene etterforskeren måtte være dansk og sosialt ikke-fungerende. Den andre måtte være en alkoholisert, selvdestruktiv og selvmedlidende mann. Svein Soot (Trond Fausa Aurvåg) er vår Harry Hole, sier manusforfatter Pahle.

«Jul i Blodfjell» er spekket med referansene til filmer, bøker og TV-serier. Blant de kanskje mest åpenbare er «Broen», Jo Nesbøs Harry Hole og «Ondskapens hotell».
Pål Laukli/TVNorge

Ting var i ferd med å falle på plass, men i desember 2012 var TVNorge blitt kjøpt av det internasjonale mediekonsernet Discovery. Det var ikke bare enkelt å overbevise amerikanerne om at det var lurt å satse på en kostbar egenproduksjon i desember.

– Etter hvert som prosjektet utviklet seg, utviklet også budsjettet seg. Ambisjonene var ganske mye høyere enn først planlagt. Dermed måtte serien settes på vent av økonomiske grunner, sier Øyen.

Jul i Blodfjell har endt opp med å bli blant TVNorges dyreste produksjoner noensinne.

Ventet på stjernene

Ine Jansen og Jon Øigarden har begge vært med å utforme sine egne roller i «Jul i Blodfjell».
Ingar Storfjell

Med digitaliseringen av TV-bransjen traff Jul i Blodfjell nye utfordringer i 2014. For å skape tilstrekkelig interesse hos seerne var man avhengig av etablerte skuespillere og komikere i rollene. Dermed måtte visningen utsettes fra 2016 til 2017.

– Det var fantastisk få komme inn i noe som ikke var helt ferdig. Jeg fikk være med på å forme karakteren min, hennes egenskaper og forutsetninger. Det ga en fin følelse av å eie den litt, sier Ine Jansen.

Flere av rollefigurene i Jul i Blodfjell er formet etter hvilke skuespillere som er blitt med.

– Da vi kom på karakteren til Jon (Øigarden), visste vi med en gang at det var Jon. På det tidspunktet visste vi ikke om vi hadde penger til flere navn fra a-listen av norske skuespillere, så først turte vi ikke skrive ham inn, sier Zimmer.

Slet med å kombinere krim og komedie

Rasmus Øyen kaller Jul i Blodfjell for «et av de mest seiglivede prosjektene» han har vært involvert i.

Den største utfordringen for regissør Flemmen var å sørge for at serien ble både morsom og spennende. I utgangspunktet var serien en mer rendyrket komedie, der krimelementet fungerte som en parodisk ramme.

– Er det morsomt med familiemedlemmer som dreper hverandre? Det var hele veien et stort diskusjonstema. Alle var i tvil. Først da vi fikk laget en pilot våren 2016, skjønte vi at det kom til å funke, at det går an å kombinere krim og komedie, sier han.

Serien ble spilt inn på gamle Dikemark sykehus i Asker i 2016. I midten står regissør Lars Kristian Flemmen.
Ingerid Medhus/TVNorge

Manusforfatter Pahle mener Jul i Blodfjell føles morsom fordi man kan kjenne seg igjen i hvordan familien Soot tvinges til å dele julehyggen

– De er isolert på et høyfjellshotell i 24 dager. Ingen liker hverandre, men de må bli der for å få sin del av arven. Det er en morder løs blant dem, men foran onkelen er de nødt til å late som om de koser seg. De har bokstavelig talt kniven på strupen hele veien, sier Pahle.

Poenget er at julefeiring kan være kjempehyggelig – men det kan også få frem det verste i oss.

– Undertittelen er «julefeiring med familien er døden», sier Pahle.