– For en Junior!

Gedigent prisdryss for Aftenposten under utdelingen av årets mediepriser i Bergen: En av de tre gjeve prisene avisen vant gikk til en Junior som har vokst seg stor.

En glad gjeng etter kveldens prisdryss i Bergen. Fv: Guri Leyell Skedsmo, redaktør i Aftenposten Junior, Kristin Valla, redaktør i Aftenposten K, Kristjan Molstad, Osloby.no, Sondre Gravir, administrerende direktør, produktsjef Anders Ruud, Osloby.no og sjefredaktør i Aftenposten Hilde Haugsgjerd.
  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
Osloby.no, Aftenposten Junior og Aftenposten K ble hedret med gjeve titler under Årets avissider under Nordiske Mediedager onsdag kveld.

823 avisprodukter deltok i konkurransen om årets mediepriser i regi av Mediebedriftenes Landsforening, som ble delt ut under første dag av Nordiske Mediedager onsdag kveld.

For Aftenposten ble utdelingen riktig så innbringende med tre av hovedprisene:

I tillegg til at Junior vant for årets nyskapning, fikk Osloby.no pris for årets lokale nettsted, mens kulturmagasinet Aftenposten K vant prisen for årets magasinforside.

Aftenposten Junior er kåret til årets nyskaping.

I fjor etablerte avisen flere nykommere i sin avisportefølje. Blant disse var landets første ukeavis for barn, noe også juryen la særlig vekt på når de kåret Aftenposten Junior til årets nyskaping.

" Alle snakker om å nå unge lesere – Aftenposten lykkes med det. Med stort mot og kraft har avisen skapt suksess med et helt nytt og solid redaksjonelt produkt som tar målgruppen på alvor, innholdsrikt, lekent, fargerikt og journalistisk helstøpt. Tanta har fått barn i voksen alder – og for en Junior!", heter det i begrunnelsen.

Blant de store

Aftenposten Junior har allerede passert 20.000 i opplag og er dermed blant landets 37 største aviser.

Barneavisen, som før jul også fikk et eksklusivt intervju med statsminister Jens Stoltenberg, er i tillegg nominert til Den Store Journalistprisen.

Ved årsskiftet etablerte også Aftenposten en ny, gratis ukeavis i Oslo-området, Osloby, som blir distribuert til 280 000 husstander. I fjor kom også et eget digital Oslo-produkt for nett og mobil, " osloby .no", som allerede har over 300 000 ukentlige brukere.

Etterlengtet

Osloby.no er nå altså kåret til årets lokale nettsted.

Osloby.no ble kåret til årets lokale nettsted.
Les også

Osloby.no ble årets lokale nettsted

— Vi hadde to store nye produktlanseringer i fjor, en digital med osloby.no og Junior, og så gikk begge til topps i sine klasser. Det er veldig morsomt, sier Hilde Haugsgjerd, sjefredaktør i Aftenposten.

Juryen mener dette er nettstedet Osloborgerne har ventet på.

Les også

Osloby.no ble årets lokale nettsted

"L ansert i 2012 med et fargerikt og lekent design, gikk osloby godt over sine mål om antall unike brukere første året. Nettstedet gir brukerne engasjerende og nære nyheter som preger hovedstaden og menneskene i byen", heter det i begrunnelsen.

Les også

Europeisk heder til Aftenposten

Sobert

Innen kategorien magasin— og ukepresse deltok 365 ulike bidrag, fordelt på 84 førstesider, 89 forbrukersaker, 66 featuresaker, 56 inspirasjonssaker, 37 magasinfotografier og 19 nyskapninger.

Blant disse var Aftenpostens kulturmagasin K, som kun har vært å finne i bladhyllene de to siste årene. I kveld fikk K prisen for årets beste forside.

" Stilistisk, sobert og elegant. Et sterkt foto gir rammen til denne flotte forsiden. Enkelhet i bruk av farger og typografi gjør at dette coveret fremstår effektivt, behagelig og sexy på samme tid. Nydelig utført", skriver juryen.

Aftenposten K var også nominert i kategorien Årets featuresak og årets magasin.

Eget produkt

Hilde Haugsgjerd kan love flere nisjeprodukter fra Aftenposten.

— Dette viser at hvis man bare har ordentlige og gode produkter, som vet hvilke målgrupper de skal treffe, så er ikke papirproduktene død. Det var mange som ikke skjønte at vi laget Aftenposten Junior kun på papir, men barna ønsket seg en ordentlig papiravis. De ville ha noe annet enn det de kan få med PC og mobil, sier Haugsgjerd.

Les også

Hender det at du ligger på sofaen i joggebukse og ser på TV og spiser potetgull, statsminister?

Romsdals Budstikke årets avis

Papiravisen Aftenposten var nominert i flere kategorier, blant disse årets forside. Aftenposten var i tillegg en av fire nominerte i kampen om å bli kåret til årets avis. Den gikk imidlertid til Romsdals Budstikke.

— Selv om hovedavisen Aftenposten klarer seg bra, så er vi inne i en tid da vi kommer til å se flere nisjeprodukter også innenfor avissektoren, slik TV-kanalene har gjort. Vi har derfor ikke laget vårt siste magasin. Felles for de magasinene vi har, er at de lages av små redaksjoner, som er veldig dedikert innenfor sitt tema. Det er en av forklaringene på at de går så godt, sier Haugsgjerd.

Her er de øvrige vinnerne:

WEB:

Årets lokale nettsted:

Osloby.no

Årets nasjonale nettsted:

vg.no

Årets nisjenettsted:

Teknisk Ukeblad

Årets Innovasjon:

tv.nrk.no

Årets mobil/Tablet:

Dagens Næringsliv

Årets TV-reportasje:

Nordlys – "Nicolai på Musvær"

Årets programserie web-TV:

Hallingdølen – "Idrettstalent"

MAGASIN :

Årets forside

Aftenposten K

Årets inspirasjonssak

Elle: Sirkus

Årets magasinfoto

Henne: Kunne du valgt bort dette barnet? Foto: Astrid Waller

Årets featuresak:

Vi Menn: "10 timer i helvete – hver dag"

Årets forbrukersak:

Villmarksliv: "60 smaker av norsk natur!"

Årets nyskapning

Style MAG

AVIS :

Årets forside:

Morgenbladet 30/3 2012

Årets sportssak:

Stavanger Aftenblad – "Mønsterbruk forfaller" 10/11-2012

Årets nyhetssak:

Dagbladet – "statsbudsjettet 2013 dekningen" 9/10-2012

Årets featuresak:

VGHelg – "Flammenes overmann" 17/11-2012

Årets forbrukersak:

Romsdals Budstikke – "Løypeguide" 30/11-2012

Årets magasin:

D2 – "Dødssøt" 27/7-2012

Årets avismagasin:

VG Helg

Årets nyskapning:

Aftenposten Junior

Årets nettsted:

VG

Årets magasin:

Elle

Årets avis:

Romsdals Budstikke

Redaktør Guri Leyell Skedsmo i Aftenposten Junior