Kultur

TV 2 publiserte sak fra satirenettsted som seriøs nyhet

TV 2 presenterte tidligere i dag nyheten om en misfornøyd algirsk brudgom som ville gå til sak etter at han «fikk se bruden uten sminke for første gang». Men saken er rent oppspinn.

Slik presenterte TV 2 den falske nyheten om den misfornøyde brudgommen. Skjermdump fra TV 2.no

  • Kristjan Molstad

«Nygift mann saksøker kona etter å ha sett henne uten sminke for første gang» het det i artikkelen, som stedfortredende redaktør i TV2.no, Olav Haugan, nå sier vil bli oppdatert med opplysninger om at det hele er en spøk.

Saken stammer nemlig fra Algeries svar på satirenettsteder som Opplysningskontoret.no, 5080.no og amerikanske The Onion.

Da Aftenposten gikk saken etter i sømmene, tok det bare en håndfull minutter med Google-søk på engelsk og fransk å finne ut at kilden til "nyheten" er El-manchar.com i Algerie, som publiserte sminkesaken for en uke siden.

El-manchar bekrefter at nyheten bare er tull og tøys.

— El-manchar er en algerisk nettside dedikert til falsk og absurd informasjon. Den ble skapt for å utforske det absurde, så artikler publisert på denne nettsiden refererer ikke til ekte situasjoner, skriver nettstedets grunnlegger Nazim Baya til Aftenposten.

Det er han som har skrevet saken.

Ifølge TV 2s nettside krevde mannen 20.000 dollar, rundt 165.000 kroner, i erstatning fra konen sin, som han mener har holdt han for narr ved å fremstille seg selv som en annen person. Kilden som ble oppgitt for saken var det arabiske nettstedet Emirates 24/7.

Ifølge«nyheten» var striden mellom brudgommen og brudens familie nå i det algirske rettsvesenet.

Mest delt i Norge det siste døgnet

TV 2-saken er det siste døgnets mest delte saker i sosiale medier, med 6293 delinger de siste ni timene, ifølge StoryBoard.mx.

mestdelt-yGY7m5E9i3.jpg

Likevel vil ikke TV 2-ledelsen avpublisere flausen.

– Vi mener det er bedre å merke både posten og artikkelen fremfor å slette den. Vi ønsker å lære av de feilene vi gjør, og da lar vi det stå tydelig merket. Det vil være dumt å late som at dette ikke har skjedd, sier reportasjesjef Olav Haugan i TV 2. Han er stedfortredende redaktør for sjefredaktør Bård Espen Hansen, som nå er på ferie.

– Er det også for å fortsette å innkassere masse delinger og klikk på nettstedet?

– Vi ønsker ikke å late som at vi ikke har gjort en feil. Dette synes vi er mest redelig overfor leserne. Det går klart frem at vi har dummet oss ut og begått en feil, svarer Haugan.

Kjent satirenettsted

Flere store medier har hoppet på saken, blant annet emirates247, Yahoo News og Huffington Post.

Ifølge Hamoud Almahmoud ved Arab Reporters for Investigative Journalism i Amman, Jordan, er El Manchar et kjent satirenettsted. Han omtaler det som den arabiske verdens svar på amerikanske Onion.

– Det går tydelig frem av nettsiden at alt de publiserer er tull og tøys. Mottoet deres er: «Vi forandrer verden, med sag», forklarer han.

Relevante artikler

  1. FOTBALL

    Det begynte som en spøk om VM i Russland. Det gikk veldig galt.

  2. FOTBALL

    Falsk Twitter-konto startet rykteflom om fotballtalentet Aleksander (15)

  3. KULTUR

    Aftenposten-redaktør om snuoperasjonen: – En fornuftig avgjørelse av Facebook

  4. VERDEN

    Avsløringen satte demokrater i harnisk. Da rykket spesialetterforsker Mueller ut og sa den var feil.

  5. VERDEN

    De to tidligere kelnerne tjener fett på falske nyheter

  6. VERDEN

    CNN-journalister sa opp etter at artikkel om Trump ble trukket