Kultur

Nye Nasjonalmuseet blir rekorddyrt

Kulturministerens regnestykke stopper på i overkant av 5,3 mrd. kroner.

Museet blir ett av de største som bygges i verden i dag. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

  • Kaja Korsvold
  • Ann Christiansen
  • Kjersti Nipen

Taket blir forbeholdt betalende gjester. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Fra Aker Brygge (Dokkveien) kan man kikke inn på utstillinger. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Fasaden mot sentrum og Dronning Mauds gate, bak det store vinduet er biblioteket. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

I stedet for gangvei på taket blir det gang- og sykkelpassasje mellom museet og "Felt B" (dette området er utvidelsespotensial for museet). KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Restauranten skal være åpen for alle, både på dag- og kveldstid. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Hovedinngangen og plassen bak den gamle vestbanebygningen. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Et stort vindu avslører mye av det som skjer i biblioteket. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Det nye museet sett fra Rådhuset. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

Slik vil det nye museet se ut, med den lysende utstillingshallen av alabast på toppen, sett fra Rådhuset. KleihuesSchuwerk/Placebo Effects/Statsbygg

  • Det nye Nasjonalmuseet får et bruttoareal på 54 600 kvadratmeter.
  • Den øvre kostnadsrammen blir på 5 327 millioner kroner (ut fra prisnivået i juli 2013).
  • Det vil ta seks år å bygge nytt Nasjonalmuseum. Dermed kan det stå klart først i 2019.
    Det kom frem da kulturminister Hadia Tajik presenterte Regjeringens planer for nytt Nasjonalmuseum på Vestbanetomten fredag.

— Det nye nasjonalmuseet har vært diskutert siden førjeg ble født. Planleggingen har foregått de siste ti årene. Og at det ernå fire år siden arkitektkonkurransen.

- Ja, det er mye penger

Det nye Nasjonalmuseet skal bygges i bakkant av Nobelsenteret, som ligger mellom Aker Brygge og Oslo Rådhus/Rådhusplassen, og vil kjennetegnes visuelt av sin særpregede, lysende «alabasthall».

Som Aftenposten skrev i dagens avis, har fem milliarder kroner vært antatt som en øvre prislapp for et nytt Nasjonalmuseum. Nå viser det seg at kostnadene blir enda litt høyere, 5, 3 milliarder kroner. Operaen kostet i sin tid 4,3 milliarder kroner i datidens kroneverdi.

— 5,3 milliarder kroner er mye penger. Men dette blir et museum som holder høy, internasjonal kvalitet. Det vil koste omtrent like mye som Operaen gjorde i sin tid, sier Tajik.

Har kuttlisten klar

Den øvre kostnadsrammen på over 5,3 milliarder kroner inkluderer en buffer på 900 millioner kroner (se faktaboks). Dette skyldes blant annet usikkerhet knyttet til hvordan byggebransjen vil utvikle seg de neste årene, og til utfordringer på tomten. Det er også laget en egen kuttliste på 263 millioner kroner, som skal iverksettes dersom prosjektet går mot budsjettsprekk.

Målet er derfor å realisere bygget innenfor en styringsramme på 4 690 millioner kroner. «Bufferen» skal kun tas i bruk ved uforutsette situasjoner eller ved markedssvingninger, presiseres det i stortingsproposisjonen som er behandlet i statsråd fredag.Det nye Nasjonalmuseet blir ett av de største museene som bygges i verden i dag.

Mønsterprosjekt

Statsbygg hadde ansvar for forprosjektet, etter den tid har saken vært gjennom en ekstern kvalitetssikringsprosess.

Les også

Det monumentale nasjonale

Bortsett fra usikkerhet rundt Nasjonalgalleriet, har det vært lite diskusjon om det nye gigantmuseet på Vestbanen. Striden har stått om reguleringen av området, som nå er avklart, og hvorvidt taket skulle være tilgjengelig for alle, slik Operaens tak er. Dette endte med at bare gjester som har løst billett til museet får komme opp.

Arbeiderforstad

Historisk var området omkring Vestbanen en arbeiderforstad rett utenfor de sentrale deler av Oslo.

Drammensbanens endestasjon Vestbanen ble i 1872 lagt til dette området, som fra da av ble preget av jernbane og kommunikasjon. Det tilgrensende Klingenbergkvartalet utviklet seg til en forlystelsesbydel med aktiviteter som tivoli, sirkus og annen underholdning. Med tiden ble det imidlertid behov for å rydde opp i området. Det ble bygget honnørbrygge og rådhus, og på 1960— og 1970-tallet ble Vikaområdet bygget ut. Men det var først da mesteparten av trafikken forsvant, at området fikk sin tiltenkte funksjon som et område der folk skulle ferdes.

Vestbanen ble nedlagt som jernbanestasjon på slutten av 1980-tallet. Hovedstasjonsbygningen og lokalstasjonsbygningen er i dag fredet.

I sin tid var Vestbanetomten også en av de aktuelle plasseringene for ny Opera i Oslo, men ble vraket etter intens, politisk drakamp.

  1. Les også

    Nytt nasjonalmuseum kan få prislapp på fem milliarder

  2. Les også

    Bestemte seg for nytt nasjonalmuseum på Vestbanen

  3. Les også

    Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet!

  4. Les også

    Et feilgrep

  5. Les også

    Byråden kaster kortene

  6. Les også

    Alle vil ha pengene, men ingen vil skifte mening

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Doblet billettprisen og økte besøkstallene. Men Nasjonalmuseet går med stort underskudd.

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Kulturdepartementet bør snakke med Hagen

  3. KULTUR

    Stein Erik Hagen: - Jeg låner ikke ut kunst for at den skal settes i kjelleren

  4. KULTUR

    Audun Eckhoff har sagt lite i åtte år: Nå mener han Nasjonalgalleriet må reddes

  5. OSLOBY

    50 personer skal jobbe ett år bare med å mure fasaden - stein for stein

  6. KULTUR

    Oslo bygger nye praktbygg langs fjorden. Dette er danskenes løsning.