Kultur

NRK tar av seg hatten for TV2s «Farmen»

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen nevner et enkelt tv-program blant grunnene til at NRK taper seerandeler.

Magnhild Vik og <i>Farmen</i> har hatt 884.000 seere i snitt i høst, noe som merkes hos konkurrenten NRK. Foto: Alex Iversen/TV2

  • Øystein Aldridge
    Øystein Aldridge

— For første gang i tv-historien møtes vi med høykvalitets, påkostede underholdningsprogrammer hver dag , sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Torsdag møttes Kringkastingsrådet, som er NRKs rådgivende organ. Et av temaene i møtet var at norske tv-seertall har økt for første gang på fire år, uten at NRK vinner nye seere.

Isteden går seerne til de kommersielle konkurrentene TV2 og TVNorge. Analysesjef Kristian Tolonen pekte blant annet på at kampen om seerne ikke lenger bare foregår mellom norske tv-aktører.

Videre sa Tolonen at de kommersielle tv-kanalene har hatt sterk vekst i år og at NRK er mer utfordret på tv-innhold enn før.

Spesielt trakk han frem TV2s Farm en. I høst har Farmen hatt 884.000 seere i snitt og en markedsandel på nesten 44 prosent av tv-seerne.

— Det er et program som har hatt veldig stor fart. Farmen har vært en ekstrem motor i høst. Det er bare å ta av seg hatten, sier Tolonen.

Han roser konkurrenten for å ha laget et program som sendes flere ganger i uken, som har høye seertall hver gang.

Ikke lenger bare fredag og lørdag

NRKs posisjon i tv-markedet er svakere enn på lenge, selv om de fortsatt er landets største tv-aktør. NRK-kanalene har hatt en markedsandel på 36,8 prosent til og med oktober i år, mot en markedsandel på 41,3 prosent i hele 2013.

I samme perioden har TV2-kanalenes markedsandel økt fra 25,6 til 30 prosent. SBS Discovery, som blant annet omfatter TVNorge, økte fra 16,5 til 17, 6 prosent.

Thor Gjermund Eriksen, NRK-sjef. Foto: Jan T. Espedal

NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen sa til Kringkastingsrådet torsdag at det i hovedsak er fem forklaringer på at NRK taper andeler i år: Kanalen viste ikke vinter-OL i vinter, noe som gjorde at mange gikk til TV2.Videre innrømmet Eriksen at NRK ikke har lykkes godt nok med alle sine satsinger. Konkurransen er også tilspisset, ifølge Eriksen.

— For første gang i tv-historien møtes vi med høykvalitets, påkostede underholdningsprogrammer hver dag. Det er ikke lenger begrenset til fredag, lørdag og kanskje onsdag, sier Eriksen.

En liten del av seerforflytningene kan også spores til valgkampen. Eriksen sier mange kommer til NRK i forbindelse med valg. Derfor hadde kanalen flere seere i august og september i fjor sammenlignet med i år.

  • LES OGSÅ: TV2 starter egen humorkanal

Kanskje TV2s beste noensinne

Til slutt nevnte Eriksen Farmen .

— Det er bare å gratulere TV2. Programmet har lykkes så godt at det er en faktor som må med her, sier Eriksen.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV2 sier Eriksen nok har rett i at farmen er en av flere årsaker til at seerne flytter seg.

— Det er det liten tvil om hvis du ser på Farmens seertall. Alt har gått bra når det gjelder Farmen . Konseptet er kanskje et av de aller sterkeste som har gått på norsk TV noensinne. Det er i hvert fall et av de sterkeste konseptene for TV2 noensinne. I tillegg har det vært en voldsom interesse for utviklingen i Farmen i mediene fra dag til dag og uke til uke, sier Indrøy.

TV2: Kampen om unge seere er blitt hardere

Aftenposten skrev torsdag at alderen til den gjennomsnittlige NRK-seeren har steget fra 50 til 55 år siden 2004. Til sammenligning er TVNorge-seeren 42 år, mens TV2-seeren er 50 år.

- Digitaliseringen har åpnet for en rekke nye kanaler som retter seg mot yngre seergrupper. Således har TV2 fått langt flere konkurrenter om disse, sier Indrøy.

Han minner om at det har skjedd mye i tv-markedet i løpet av ti år. Blant annet har kanaler som TV2 Zebra, TV2 Bliss, NRK3, FEM og MAX kommet til.

Ikke bare underholdning

— Felles for disse er at de ikke eksisterte i 2003 og samtlige av disse har yngre seersammensetting enn TV2. TV2 har med Zebra og Bliss vært med på dette selv. Zebra hadde i 2013 medianalder 44 år og Bliss 39 år, sier Indrøy.

RuneIndroey-yFANrHBwO8.jpg Foto: Espen Solli, TV2

TVNorge-sjef Harald Strømme sa til Aftenposten torsdag at både NRK og TV2 som allmennkringkastere må ta andre hensyn enn TVNorge, som kan tillate seg å være en ren underholdningskanal.— Nyheter, aktualitet, dokumentarer og sport bidrar generelt til at TV2 ikke kan sammenlignes med de yngste kanalene. TV 2 balanserer godt i farvannet mellom NRK-kanalene på den ene siden og de yngre, rene underholdningskanalene på den andre side, sier Indrøy.

Vil bli yngre

I TV2 er det et uttalt mål å lage innhold som passer yngre seere for å kunne styrkes i den kommersielle konkurransen.

- Men det er ikke snakk om å flytte medianalderen mange år. TV 2 kommer til være noe annet enn TV3 og TVNorge også i årene som kommer. Vi glemmer heller ikke at seere over 50 år er av stadig høyere kommersiell verdi, sier Indrøy.

En pågående trend er at mediehusene lager flere kanaler som har ulike roller. Med TV2 Humor, som lanseres i mars, håper kanalen å tiltrekke seg yngre seere enn det hovedkanalen har. I tillegg satser TV2 på strømmetjenesten Sumo, som har vokst i flere år.

Les også:

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Vårt Lille Land» ga rekord for TV 2

  2. KULTUR

    Seerne flykter fra «Lykkeland»

  3. KULTUR

    TV 2-Skavlan mistet hver tredje seer

  4. SPORT

    «Mesternes Mester»-Siri: – Sorry, jeg velger håndballgutta

  5. KULTUR

    Ørjasæter trekker seg fra Kringkastingsrådet

  6. KULTUR

    Hijab-klagestorm mot NRK får kringkastingssjefen til å reagere kraftig: – Jeg blir opprørt og lei meg.