Kultur

En mann, en bygd, en festival

Finansmann Jens Moe fikk aldri oppfylt drømmen om å bli musiker. De siste ti årene har han i stedet båret frem nye talenter, ved hjelp av en svenske, noen trofaste instruktører og halve hjembygden.

  • >
  • Arnfinn Mauren<br

Uten 74 år gamle Jens Moe hadde det aldri blitt noe Fjord Cadenza i Skodje på Sunnmøre. Den særegne festivalen på et sted få trodde det var mulig å arrangere noen kammermusikkfestival overhodet, har denne uken samlet over hundre musikere og tre-fire tusen i konsertlokalene.— En kulturbragd, kaller Sixten Nordström det. Den svenske Kontrapunkt-programlederen og musikkpedagogen ble hyret inn som programvert for fire år siden, og falt pladask for Skodje, naturen, musikerne og vertskapet. For selv om det ikke hadde blitt noen festival uten Jens Moe, så hadde heller aldri Fjord Cadenza blitt det den er i dag uten en god del av Skodjes vel 4000 innbyggere.- Å arrangere noe slikt midt ute på landsbygden hadde vært umulig i Sverige, men i Skodje har de fått det til, slår Nordström fast.

Inspirert i USA

Det begynte på begynnelsen av 90-tallet. Jens Moe, inntil da mest kjent utenfor Skodje som finans- og næringslivsaktør, var blitt inspirert i USA: Han ville gi musikktalenter et sommerlig opplæringstilbud i naturskjønne omgivelser hjemme i Skodje. Og de skulle gi tilbake konsertopplevelser til det lokale publikum.- Jeg ser ikke bort fra at det var som en erstatning for at jeg selv ikke fikk se hvor langt jeg kunne nå innen musikken, erkjenner han.Det første året var de ikke flere enn at Jens Moe og konen Karin kunne huse alle sammen. Oppholdet ble avsluttet med en konsert for bygdefolket. 10 år senere er det blitt en festival av det, med 11 konserter. Samtidig trekker undervisningsprogrammet, Fjord Cadenza-akademiet, til seg flere og flere - og dyktigere og dyktigere - musikere og instruktører. Ti nasjoner har vært representert i år, under kunstnerisk ledelse av dirigenten Arild Remmereit.- Det er et kjempeopplegg. Jeg trives så godt, forteller den 15 år gamle pianisten Julie Coucheron fra Norge.

Får publikum

Det var ikke gitt at responsen skulle bli slik. Skodje har ikke kulturhus. Ingen spesialbygd konsertsal. Det er heller ikke noe hotell i bygden. Og i utgangspunktet hadde heller ikke Skodje noe stort konsertpublikum. Men Fjord Cadenza har løst og skapt det meste. Skolens gymnastikksal og kirken er blitt konsertarena, bygdefolket åpner hjemmene sine til overnatting og frivillige sørger for logistikken. Og publikum? De kommer fra Skodje og nabokommunene. Fra Ålesund, Bergen og Oslo.Jens Moe nøyer seg nemlig ikke med å henge opp noen plakater og sette inn et par avisannonser. Konsertplasser selges til sponsorer, cruisepassasjerer og seminardeltagere på hotellene i Ålesund. Og det er ikke den lokale kjøpmannen som står på sponsorlisten. De nærmere 40 sponsorene inkluderer både Rolls Royce, Aker og ABB.Sponsor- og billettinntektene gjør at Fjord Cadenza nå går i balanse, og festivalen er ikke lenger avhengig av Jens Moes bidrag for å overleve. Men 74-åringen vil helst ikke snakke om penger og sin egen rolle i Fjord Cadenzas økonomi. Det er musikken han vil ha frem. Og helst for fulle hus.- Ingenting er mer tilfredsstillende for en musiker enn å spille for fulle hus, sier han. Godt voksne fyller opp de fleste stolene. Selv om musikerne er unge, har festivalen kanskje slitt litt med å trekke til seg den lokale ungdommen. For noen kan det rett og slett bli for avansert, både i repertoar og utførelse.

Store krav

Men dugnadsånden er god. En stor stab av frivillige sørger for innkvartering, forpleining, transport og den tekniske gjennomføringen. Alt skal være best mulig, og Jens Moe innrømmer umiddelbart: Han stiller like store krav til staben i Fjord Cadenza som han gjør til sine medarbeidere i styrerommene i Oslo, London og New York.- Ja, selvsagt. De liker at det settes krav og mål. Men jeg må være med selv. Jeg må være til stede, understreker Moe. Og nettopp det siste blir poengtert av Sixten Nordström.- Flere musikere nevner akkurat det: At "toppsjefen" er med. Han går på konserter og stikker innom øvinger - og ikke minst: Åpner hjemmet sitt for dem, sier Nordström.Etter konsertene er det nemlig åpent hus hos Moe. Det er bli-kjent-party og grillkvelder i hagen. Utflukter til fjells og til sjøs. Og middager med sponsorer. Ikke noe gjøres halvveis. Heller ikke da Fjord Cadenza etablerte et eget symfoniorkester.- Kvaliteten er sensasjonelt bra, selv etter bare et par dagers øving, hevder Nordström. Orkesteret består av nærmere 80 musikere, og kan blant annet skilte med to harper.

Stolte hjelpere

Cellisten Thomas Nygaard har vært med på festivalen i seks år og er strålende fornøyd med utbyttet: -Det finnes ikke noe tilsvarende, der vi kan komme sammen med både norske og utenlandske musikere og få instruksjon, øve og ha konserter.

Det var ikke rart ordfører Ole Stokke gikk stolt rundt med kjedet om halsen på åpningskonserten. Bygden som de fleste bare kjører gjennom på vei til og fra Ålesund, har endelig fått noe å vise til. Et identitetsmerke. En av Skodjes egne musikere, operasolisten Magne Fremmerlid, har merket forvandlingen.- Det er nesten utrolig. Da jeg vokste opp i Skodje var det knapt noen som hadde noe forhold til klassisk musikk, men nå skjønner folk mer hva jeg holder på med, sier Fremmerlid - til daglig ansatt ved Den Norske Opera.Men verkene til Brahms, Haydn og andre store komponister er ikke det viktigste. Den største drivkraften og motivasjonen til de mange frivillige er nok at utøverne og publikum skal reise hjem med en god opplevelse og et godt inntrykk av Skodje.- Jeg er med fordi det er flott musikk som presenteres og fordi det er kjekt å delta på noe slikt i hjembygden min, forteller 72-åringen Konrad Fremmerlid. Barndomskameraten til Jens Moe sørger for at både stjernene, som sopranen Nadia Tzvetkova og fiolinisten ChloeÈ Elise Hanslip, og de unge musikkelevene kan konsentrerer seg om det de skal: Å fremføre.- Stoltheten til de som er med på den frivillige siden er til å ta og føle på, sier Jens Moe.Tilfredsheten betyr likevel ikke at Fjord Cadenza har hatt ti problemfrie år. Ett år ble kanskje musikkvalget for avansert. Noen ganger har også gnisninger mellom musikerne skapt stemninger som arrangørene helst ville vært foruten. Og det vil alltid være noen som synes at Jens Moe heller burde bruke pengene sine på rock enn på Sibelius og Mozart. Men noe er skapt. Eller som bakmann Odd Nordstrand, uttrykker det:- Det er som da Petter Dass kom heseblesende opp på prekestolen, uten å vite hva han skulle snakke om. Så fikk han øye på en hvit lapp og sa: Her står det intet. Så snudde han den og fortsatte: Her står det heller intet. Men av intet skapte Gud verden, fortsatte han. Slik også med Fjord Cadenza. I Skodje var intet, men nå er det skapt en konsertarena helt utenom det vanlige.

Les mer om

  1. Musikk

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Skal hylle Leonard Cohen i Oslo

  2. KULTUR

    Hvem skulle tro at Katie Melua kom opp med én av årets fineste juleplater? Slik er det blitt.

  3. KULTUR

    Machine Head: Personlig og politisk om Donald Trump

  4. KULTUR

    Stjernesopranen Lise Davidsen får hederspris

  5. KULTUR

    Bruno Mars med storeslem under Grammy-utdelingen

  6. KULTUR

    NRK med et av tidenes MGP-heat