En mester i filmfinansiering

På 30 år har Håkon Gundersen samlet ca. 250 millioner til filmprosjekter, de to største endte i fiasko og kaos. I den nye filmen Svik har film- og forretningsmannen ansvaret for det meste selv.

Håkon Gundersen finansierte Svik uten offentlige støtte fra Norge, men fikk refundert 25 prosent av produksjonskostnadene da han spilte inn filmen i Ungarn.

Under et år etter Max Manus kommer en ny stor, norsk krigsfilm. I Svik er det ikke motstandsheltene, men svikerne det dreier seg om. Næringslivets overløpere tjente penger gjennom hele krigen og samarbeidet med tyskerne, mange av dem slapp svært billig unna.

Svik har mange solide skuespillere som Kåre Conradi og Fridtjov Såheim i store roller. Den kvinnelige hovedrollen som sangerinne og spion for motstandsfolkene, har tidligere Aqua-sanger Lene Nystrøm, et nytt navn i norsk film. Filmen har première fredag.

Håkon Gundersen, produsent, regissør og manusforfatter for Svik er utdannet sosiolog og har en karrière som filmprodusent og næringslivsmann. I løpet av de siste 30 år hevder han å ha reist rundt 250 millioner kroner til ulike filmprosjekter i Norge, USA og Russland.

I 1985 fikk Gundersen 360 norske kommandittister til å skyte inn 66 millioner kroner i filmen Revolution med Al Pacino og Nastassia Kinski. Regissøren Hugh Hudson skulle sikre suksess, men prosjektet endte som en filmflopp. Mens budsjettet var 28 millioner amerikanske dollar, klarte filmen bare å spille inn drøyt 346.000 dollar på kino. For Al Pacino var dette en så stor krise at han måtte vente fire år før han fikk en ny storrolle i en film, ifølge det Pacino selv har uttalt i intervjuer.

Ikke på rulleteksten.

Også da Gundersen var hovedprodusent for den norske animasjonsfilmen Slipp Jimmy fri, gikk mye galt. I januar 2005, etter mer enn seks års arbeid og et forbruk på nær 80 millioner kroner, var prosjektet ifølge en sluttrapport som ble levert til Norsk filmfond av de nye eierne av produksjonsselskapet AnimagicNet, preget av «fullstendig kaos hos selskapet med løse avtaler, konflikter, juridiske tvister og uklarheter i forhold til finansieringen».

Gundersen, som ikke hadde mer penger, måtte leve med å bli avskiltet som produsent. Hele produksjonen og selskapet AnimagicNet ble kjøpt opp og videreført av holdingselskapet Storm Group og den nye produsenten, Lars Hellebust. Da Slipp Jimmy Fri hadde première på kino, var ikke Gundersens navn nevnt noe sted på rulleteksten.

I dag, tre år etter, er Håkon Gundersen klar med Svik, der han har de fleste hender på rattet. Og han fremstår kanskje som en drømmekulturarbeider i Frp-øyne. Filmen er produsert uten offentlig støtte fra Norge. Den har et budsjett på 20 millioner kroner. Pengene kommer fra Svensk Filmindustri, private investorer og støtte fra Ungarns kulturdepartement, utløst av at Svik i sin helhet er tatt opp i Budapest.

Klarer du å holde budsjettet denne gangen?

– Ja, jeg holder meg innenfor de 20 millionene. Selv tar jeg bare én krone for jobben. En del av stabsfunksjonene har også jobbet for lav lønn, med opsjon for bonus hvis filmen spiller inn utgiftene våre.

Hva gjør at du er så flink til å skaffe filmfinansiering?

– Svaret må deles opp. På 1980-tallet ga finansiering gjennom kommandittselskap en skattemessig fordel. Det gjorde det enkelt å skaffe penger til et prosjekt som Revolution. Senere har det eksistert flere avtaler mellom Norge og andre land som har vært lite benyttet. Når det gjelder Slipp Jimmy fri benyttet jeg meg av muligheten til å få produsert filmen i England. Den avtalen ga noe sånt som 15 millioner i støtte.

Hva skjedde da arbeidet med Slipp Jimmy fri strandet?

– Det var veldig tøft. Alt stoppet da en underleverandør gikk konkurs.

Vi har snakket med daværende leder av Slave Studios. Han sier at han gikk konkurs fordi du som produsent ikke ville betale?

– De gikk konkurs, det er jeg hundre prosent sikker på. Vi ville ikke betale, fordi varene ikke ble levert.

Men du sto ikke som produsent på den ferdige filmen?

– Jeg står som produsent nå, på DVD-utgaven, etter den lille misforståelsen som oppsto ved premièren av filmen. Det var jo litt drøyt at dette ble glemt etter at jeg hadde jobbet med filmen i over seks år.

Mobilboble.

I 1993 etablerte forretningsmannen Gundersen Mobile Media Company. Firmaet jobbet med programvareutvikling og var i en periode verdsatt til flere milliarder kroner. Gundersen hadde på et tidspunkt aksjer til en verdi av 700 millioner. Mesteparten av dette forduftet da verdien senere stupte til bunns, men det er likevel suksessen med Mobile Media Company som gjør at filmmannen Gundersen i dag kan ta én krone i lønn for den tredoble jobben med Svik.

– Vi tjente penger i en periode. Jeg står ikke helt på bar bakke.

Hvis filmen går bra, kan imidlertid Gundersen få igjen det meste av sine private investeringer gjennom at Svik er godkjent gjennom den norske billettstøtteordningen. Den gir produsentselskapet 55 kroner i støtte for hver hundrelapp norske kinogjengere legger igjen i billettpenger, til egenkapitalen på 14 millioner kroner er inntjent.

Håkon Gundersen er sulten på å lage flere filmer, sier han. Han har konkrete planer, men vil ikke kommentere dem nå. Om hvorfor produsentrollen har gått bedre med Svik, sier han følgende.

– Nå har jeg totalansvar. Det hadde jeg ikke forrige gang.

Lene Nystrøm fra Aqua får sin første hovedrolle i norsk film, som sangerinnen Eva Karlsen.
Mye gikk galt da Håkon Gundersen var hovedprodusent for den norske animasjonsfilmen Slipp Jimmy fri.