Kultur

Skuepillerstudenter er redde for fremtiden

Får ikke nok psykologtilbud.

I Bevegelse 1 – kroppsbevissthet får Ingrid Giæver (liggende foran) og de andre teaterstudentene mental trening for å takle yrkeslivet bedre. Cathrine Wilhelmsen og Hanne Riege instruerer Fredrik Longva, Andreas Tønnesland og Magnus Sparsaas. Foto: Thea Storøy Elnan

  • Thea Storøy Elnan
    Thea Storøy Elnan
    Journalist

– Dette faget er kjempedeilig. Vi har en ganske hard timeplan med flere fag hvor vi daglig får kritiske kommentarer på hvordan vi er og ser ut, men i dette faget er alt vi gjør riktig, sier førsteårsstudent Ingrid Giæver.

I et rom, lengst inne i labyrinten som utgjør Kunsthøgskolen i Oslo, ligger hun og et knippe teaterstudenter på gulvet med lukkede øyne.

– Når vi blir nervøse, har vi lett for å bli en stiv pinne. Men når dere distraherer dere selv og tenker på hva dere skal i helgen, så løser musklene opp. Kjenner dere det?

Høyskolelektor Hanne Riege går i sokkelesten mellom studentene som jobber i par. En ligger tungt på en matte, den andre forsøker å løfte partneren opp fra gulvet og kjenne på tyngden drømmer om ferie skaper i en kropp. Øvelsen er en del av et nyopprettet fag i mental trening ved Teaterhøgskolen i Oslo, initiert av Wilhelmsen, Riege og leder for skuespillerutdanningen, Gianluca Iumiento. Teori og fysiske øvelser skal ifølge emnebeskrivelsen øke de vordende skuespillernes bevissthet rundt kroppsholdning, egne grenser og gi styrke og mot i møte med skuespilleryrkets prøvelser. Tilbudet kom på plass som følge av studentenes etterlysning etter psykolog.

Gjennomsnittsalderen til førsteårsstudentene er 25 år, noe som er høyere enn vanlig. De fleste har fem knallharde forsøk bak seg før de endelig kom inn, og konkurransen blir stadig større. I alt 717 søkte seg til bachelor i skuespillerfag ved Teaterhøgskolen i år. Etter tre opptaksrunder kom bare åtte gjennom nåløyet. En følelse av tomhet slår ofte innover de heldige etter den lange og målrettede kampen, ifølge de ansvarlige for faget.

– Jeg føler ikke en tomhet, jeg er livredd. Det er skummelt å tenke på alle de ressursene som blir brukt på oss og hvor mye som forventes etter ferdig utdanning, sier Giæver i pausen.

Torstein Hvattum skriver Sceneangst rammer ikke bare teaterstudenter. Alle trenger trygghet for å mestre. Les kommentaren her:

Les også

«Mental trening handler om å gi unge mennesker psykisk ballast»

Vanskeligere enn før

Alle skal delta i undervisningen, også Aftenpostens utsendte. Målet er å bevisstgjøre studentene at de kan stå i seg selv, uansett hvilke inntrengere som tropper opp eller uforutsette hendelser som kommer.

– Studentene møter en kontinuerlig vurdering av personlighet og utseende også i arbeidslivet. Dette de ha et redskap til å ta imot, sier Riege. Hun har vært ansatt ved Teaterhøgskolen siden 1976, er leder for bevegelsesseksjonen og har opplevd å bli latterliggjort for sine læringsmetoder. Nå ser både hun og høyskolens ledelse et større behov enn noen gang å lære skuespillerstudentene hvordan kropp og bevissthet kan samarbeide best mulig.

– Det er tøffere å være skuespillerstudent i dag enn tidligere. Før var det én teaterskole, nå er det fire. I tillegg til at konkurransen er blitt større er skuespillerne også mer synlige i sosiale medier. De går ikke lengre til faste jobber og mangler forutsigbarhet i hverdagen, sier Riege .

Underviser etter egen erfaring

– Jeg tror slike kurs som vi tilbyr kommer til å bli mer etterspurte i fremtiden. Det ser man bare på alle tenåringene som fortsatt blir utbrent, sier Wilhelmsen.

Man må tørre å stole på seg selv og gjøre ting man liker. Det er da det blir VM-gull.

Hun er yogaterapeut og coach, og jobber som mental trener for toppidrettsutøvere. Hennes fanesak er hvor viktig det er at man finner sin egen vei i livet, istedenfor å sammenligne seg selv med alle andre.

– Det finnes ikke én metode for suksess. Man må tørre å stole på seg selv og gjøre ting man liker. Det er da det blir VM-gull, sier Wilhelmsen.

Wilhelmsen har selv erfaring med spiseforstyrrelser og utbrenthet som følge av å kjøre seg selv for hardt.

– Det tok meg år å komme tilbake. Jeg vil at studentene skal slippe å gå igjennom det samme som meg, sier hun.

Ønskes velkommen

Hanne Tømta, teatersjef på Nationaltheatret, tror et fag i mental trening kan styrke skuespillerutdanningen.

– Vi har selv hatt mental trener på våre ensemblemøter og kommer til å fortsette med det.

Teatersjef Hanne Tømta. Foto: Gisle Bjørneby

Også Den Norske Opera har startet tilbud for bedre å kunne støtte de kunstnerisk ansatte med i takle prestasjonspresset, ifølge Tømta. De samarbeider med Olympiatoppen for å gi det beste tilbudet.– Det er krevende å bli sett og vurdert hver eneste dag. Jeg har ikke annet å si enn «like» til faget, tommel opp!

Snakker for lite om mental helse i bransjen

Samtlige etablerte skuespillere Aftenposten har kontaktet ser behovet for å etablere et fag i mental trening for skuespillerstudenter.

– Jeg hilser et slikt fag veldig varmt velkommen. Det har vært underkommunisert å snakke om hvor krevende mentalt dette yrket er, sier skuespiller Ellen Horn. Hun har lenge sett et behov for å ta opp dette.

– Det er et yrke som gir både styrke og selvinnsikt på sitt beste, men selvforakt og utrygghet på sitt verste. Jeg har sett mange kolleger slite og gå i svart uten å få tilbud om samtaler, sier hun.

Rolf Kristian Larsen gikk ut av Teaterhøgskolen i 2012. Selv om han ikke savnet et fag i mental trening da han selv studerte, mener han det er positivt at vordende skuespillere får erfaring i hvordan de skal takle kommende motgang.

– Jeg har hatt mine øyeblikk av stor tvil. Da hjalp det å snakke med andre kolleger og utveksle erfaringer. Skuespillere er følsomme mennesker, og den høye konkurransen i hverdagen er noe jeg tror mange kan kjenne på til tider, sier han.

Skuespiller Mariann Hole sammenligner teater med toppidrett.

– Det er mye fokus på å være mentalt og fysisk sunn for å lykkes. Jeg tror ikke skuespill er mentalt tyngre enn andre yrker, men som ung og

Skuespiller Mariann Hole Foto: Gorm Kallestad

uerfaren kan det virke slik fordi man mer personlig inn i karakterene man spiller. Før man får et hardere skall er det viktig med god veiledning, sier hun.

Minken Fosheim tror det er hardere å være skuespiller i dag enn for 20 år siden.

– Konkurransen er stor og det er enorm arbeidsledighet blant skuespillere. Man tjener ikke så forferdelig godt heller og vet ikke helt hva man går til. Et fag i mental trening er nok lurt, sier hun.

Flere har tidligere stilt seg kritiske til mental trening. Les hvem og hvorfor her:

Kadra Yusuf:

Les også

«Nå skal jeg optimalisere min indre motor og kaste den j ... boken så langt jeg klarer!»

Mentaltrening fungerer ikke:

Les også

Jeg er temmelig sikker på at mentaltrening ikke er et ord som blir mye brukt i andre deler av verden enn i Vesten

Lærere og elever har begynt å meditere:

  1. Les også

    Mindfulness kan gi elever en bedre skolehverdag

Les mer om

  1. Teater

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ingen ny kunstnerdrevet gruppe ved Torshovteatret

  2. KULTUR

    Mari Maurstad: – Dette er mitt bidrag til alle som er redde for korona

  3. KULTUR

    De slapp gjennom nåløyet og skal bli de ledende skuespillerne i Norge

  4. A-MAGASINET

    Skuespiller Ingvild Holthe Bygdnes (34): – Av og til glemmer jeg å spise

  5. A-MAGASINET

    Det tok over 90 år før «Reisen til julestjernen» fikk en tøff, handlekraftig - og mørkhudet - Sonja.

  6. KULTUR

    Norske skuespillere forteller om omfattende seksuell trakassering