Kultur

Aftenposten brøt god presseskikk i omtalen av «Omkampen»

Det ble klart på PFU-møtet tirsdag. Avisen ble også felt i en sak som omhandler TV-serien «Stuck».

Aftenpostens redaktør Espen Egil Hansen (nummer to fra venstre) presenterer omkampen på Ullevål stadion, sammen med blant annet Arne Scheie. Foto: Olav Olsen

  • Gard L. Michalsen
  • Erik Waatland
    Medier24
  • Aftenposten i samarbeid med Medier24. Les mer om samarbeidet her.

9. juni møtes gamle fotballhelter fra Norge og Brasil på Ullevål stadion – de samme spillerne som møttes under fotball-VM i Frankrike for 20 år siden.

Aftenposten er hovedarrangør for «Omkampen», og mediehuset har dekket kampen gjennom det siste halve året.

Allerede dagen etter lanseringen, 30. november i fjor, kom det klager til Pressens Faglige Utvalg mot «lanseringsjournalistikken». Tirsdag konkluderte utvalget med at Aftenpostens omtale av eget arrangement var brudd på god presseskikk.

Feller for kjøpsoppfordringer og logobruk

Det Aftenposten felles for, gjelder skillet mellom markedsaktivitet og redaksjonelt innhold, jamfør Vær varsom-plakatens punkt 2.7.

Særlig gjelder dette tre forhold:

  • Billettinformasjon og kjøpsoppfordringer i redaksjonelle faktabokser.
  • Oppfordringer til kjøp av billetter på Facebook, fra samme konto som redaksjonelt innhold og uten at dette er merket som reklame.
  • At den samme logoen brukes både i redaksjonell omtale og kommersielt materiale.

Manglende åpenhet

Avisen fikk under debatten også kritikk for sine tilsvar i forbindelse med PFUs saksbehandling. Særlig gjelder dette den tidligere omtalte mistanken om at de brasilianske fotballstjernene har fått betalt til å stille til intervju.

Aftenposten har bekreftet at spillerne får betalt for å spille kamp, men har utover det ikke kommentert hva denne avtalen omfatter.

Det kommenterte utvalgsmedlem Alf Bjarne Johnsen slik:

– Jeg er skuffet over at avisen ikke hjelper utvalget med å kaste lys over avtalene. De får betalt for å spille fotball, men er litt «blurry» når det gjelder hva avtalene omfatter. Får de betalt for å spille fotball, eller også å gjøre intervjuer?

Aftenposten-sjef: – Støtter dekningen vår

Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten konstaterer at avisen tirsdag ble felt i PFU, men er samtidig glad for at avisen fikk støtte for at dekningen var journalistisk motivert.

– Det er det viktigste prinsippet i denne saken. Jeg er veldig glad for den støtten. Så tar vi til etterretning det vi blir felt for – kjøpsinformasjon, lenken og logobruk. Samtidig er ikke fellelsen veldig egnet til læring på dette med logobruk. På den ene siden sier de at det er OK, på den andre ikke. Det er det litt vanskelig for oss å forholde seg til, sier Hansen til Medier24.

– Aftenposten ble ikke felt for omfanget, men i ettertid: Dere brukte ti sider første dag, og nå nærmer det seg 40 sider totalt. Var det for mye?

– Når vi ser i tilbake, kunne nok omfanget vært litt mindre de første dagene. De veldig gode sakene våre kunne vært spredt over flere dager. Vi ble nok litt begeistret der, men det er ikke et presseetisk brudd.

Aftenposten også felt for TV-serie

Tirsdag ble Aftenposten også felt i PFU i en sak som omhandler TV-serien Stuck. PFU konkluderte med serien har brutt god presseskikk på punkt 2.8 i Vær varsom-plakaten, som tar for seg sponsing av journalistikk. Serien er produsert for Aftenposten av TV Wonder AS i samarbeid med Plan International Norge.

Det sentrale punktet i behandlingen av klagen var om Stuck var aktualitetsjournalistikk eller en «dokusåpe»/realityserie, slik Aftenposten mente. PFU konkluderte med at det var aktualitetsjournalistikk – og sponsing er dermed ikke tillat.

Også Nordlys ble felt i PFU tirsdag.

Flere saker fra Medier24:

Les mer om

  1. Fotball
  2. Aftenposten
  3. Medier24
  4. Medier
  5. Medier og reklame

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Aftenposten felt i PFU for programserien Stuck

  2. KULTUR

    PFU: Faktisk.no brøt ikke god presseskikk i faktasjekk av 11. september-artikkel i Ny Tid

  3. KULTUR

    VG ble felt to ganger i PFU

  4. KULTUR

    «Dansevideoen» i PFU: VG felt på fem punkter

  5. NORGE

    VG erkjenner brudd på fem punkter i Vær varsom-plakaten

  6. KULTUR

    Aftenposten frikjent i PFU etter «Paradise Papers»-sak