Bokanmeldernes favoritter

Aftenpostens bokanmeldere har sett tilbake på året som er gått, og velger de beste bøkene de har anmeldt i 2015. Anmelderne kunne bare velge blant bøker de selv har anmeldt, slik får vi større bredde i utvalget, men ingen felles favoritter.

• Aftenposten Redaksjon

Ingunn Økland

Kjell Askildsen Vennskapets pris

Oktober forlag

Kjell Askildsen gjør et nydelig og rått comeback med denne lille novellesamlingen, hans første på nærmere 20 år. På sitt beste lever boken opp til Askildsens egen høye standard. Den utfyller forfatterskapet og gir nye nyanser til helt sentrale motiver. Interessant nok gjør forfatteren også et lite rykk i retning av det dramatiske. Råmaterialet — og råskapen - kommer tydeligere frem når perfeksjonisten blir mindre aktiv. Askildsen er kanskje skrøpelig og gammel, men kvalitetssansen har han beholdt.

• Kjell Askildsen med nydelig og rått comeback.

Helle Helle Hvis du vil

Gyldendal

Den danske forfatteren Helle Helle kan skape ømhet for menneskene helt uten å stakkarsliggjøre dem. Hvis du vil er blant hennes beste bøker, en original kortroman som skildrer et magisk møte mellom to joggere som har gått seg vill i skogen og mistet mobildekningen. Helle vekker leserens undring, men vokter seg vel for å la brikkene falle på plass. Alt kan tydeligvis skje når man må søke ly i en gapahuk.

Karl Ove Knausgård Om høsten

Oktober forlag

Det gir en egen glede å åpne en ny bok av Karl Ove Knausgård. Han fører leseren rett inn i et vitalt univers fullt av djerve tanker og sanselige bilder. Det er aldri noe knuslete over hans litteratur. Disse små, aforistiske tekstene rommer poetiske skildringer av hverdagslige ting som termosen, støvler og tenner. Forfatteren kan unektelig være masete og bombastisk mange ganger, men kvalitetene er så mye viktigere enn svakhetene.

Anne Merethe K. Prinos

Johan Harstad Max, Mischa & Tetoffensiven

Gyldendal

Er det en god idé å skrive en roman på 1100 sider? Kommersielt sett — neppe. En hel del lesere vil åpenbart la seg avskrekke av sideantallet i seg selv. I Johan Harstads tilfelle vil jeg si: Synd for dem. En roman kan gjøre så mye rart med deg. Den kan fremkalle latter og gråt, refleksjon og tvil, glemsel og erindring, forståelse og empati, utålmodighet og irritasjon. Alt dette gjør Johan Harstads roman. Jeg har bare en ting å si: Respekt!

Tone Selboe Hva er en roman

Universitetsforlaget

Svært kunnskapsrik og lett tilgjengelig roman-introduksjon skrevet med stor kjærlighet til sjangeren og med dyp tillit til hva den kan bidra med. Om man ikke var en romanelsker før man leste denne boken, skal det godt gjøres ikke å bli smittet av den velbegrunnede entusiasmen Tone Selboe legger for dagen.

Sara Stridsberg Beckomberga Ode til min familie

Aschehoug

Oversatt av Monica Aasprong

Sara Stridsberg er blant de ypperste i skandinavisk samtidslitteratur. Her legger hun handlingen til det svenske mentalsykehuset Beckomberga. Familiehistorien er av det dysfunksjonelle slaget, men den er fortalt i et slags vemodig, forsonende lys. I Monica Aasprongs oversettelse klinger teksten drømmeaktig og vanvittig, men samtidig klar, nesten mild. Full av stemninger skildrer den, fra ulike perspektiver og tidsplan, en verden uten stabile størrelser og kategorier, en verden der galskap og normalitet glir over i hverandre.

Kjetil Røed

Arne Johan Vetlesen The Denial of Nature

Taylor & Francis

For å løse klimakrisen bør vi behandle naturen som et levende vesen, mener filosofen Arne Johan Vetlesen. Boken er selv en øvelse i ydmykhet, siden Vetlesen tillater seg å være mer personlig og engasjert enn hva vi er vant med fra filosofiens hold. Han forteller, blant annet, at han utveksler blikk med en rovfugl. En bok med svært mange tankevekkende perspektiver.

Roberto Bolaño 2666

Cappelen Damm

Oversatt av Kristina Solum

2666 er et gåtefullt mesterverk og en litterær triumf. Jeg har knapt lest en roman som til de grader evner å forene lesbarhet og ulidelig spenning med enorme intellektuelle ambisjoner. Uansett hva som måtte komme på norsk av oversatt skjønnlitteratur i år, kan jeg vanskelig forestille meg at noe kan toppe 2666 . I det hele tatt vil jeg ikke forundres om Bolaños bok blir stående som en av de aller viktigste i verdenslitteraturen de siste 30 årene.

Mark C. Taylor Speed Limits

Yale University Press

Mark C. Taylor er professor i religionshistorie ved Columbia University i New York, og tar sin rolle som offentlig intellektuell på alvor. Gjennom tiår har han sett hvordan teknologi har forstyrret studenters evne til å lese og skrive oppmerksomt og bevisst dyrket forståelse av kompleksitet og nyanser i undervisningen. Her tar han med seg erfaringene fra klasserommet til en større offentlighet. Det er en akutt henvendelse fra et bekymret, intelligent, menneske.

Svetlana Aleksijevitsj er årets nobeprisvinner i littertur, og hun er selvsagt med blant anmeldernes utvalgte. Jon Hauge

Erika Fatland

Svetlana Aleksijevitsj: Slutten for det røde mennesket

Kagge Forlag

Oversatt fra russisk av Dagfinn Foldøy

Etter å ha lest Aleksijevitsjs bok forstår man i alle fall mer av sovjetmennesket, og ikke minst forstår man mer av prøvelsene de møtte etter Sovjetunionens oppløsning. Aleksijevitsj har en egen evne til å finne frem til vanlige menneskers ekstraordinære fortellinger, og til å få dem til å åpne seg. Når hun samler disse historiene mellom to permer, løftes enkeltmenneskets historie til poesi.

Michel Houellebecq: Underkastelse

Cappelen Damm

Som alle virkelig gode romaner, lar Underkastelse seg vanskelig plassere i bås. Bak satiren og det urealistiske bakteppet ligger et større eksistensielt alvor enn det som lar seg sammenfatte med uttrykket islamkritikk: Hva utgjør summen av et liv? Hvor er Europa på vei? Hva er litteraturvitenskapens — og, enda mer prekært, litteraturens - mening?

Maja Lunde: Bienes historie

Aschehoug

En debutant som er dristig nok til å spenne opp et stort, episk lerret, og attpåtil tar opp et brennbart og aktuelt tema, er ikke hverdagskost. Dette er en bok som vil fenge mange lesere, og ikke bare i Norge. Boken er allerede solgt til Tyskland, og jeg vil tippe at dette bare er begynnelsen. For en anmelder kan det av og til føles som et tungt pliktløp å komme seg gjennom en bok, men denne gangengikk lesningen som en lek. Bienes historie er en imponerende debutroman, og det er bare å glede seg til neste bok fra Lundes hånd.

Mette Hofsødegård

Stian Hole: Morkels alfabet

Cappelen Damm

Skjønnheten slår imot deg fra disse boksidene, som visuelle eksplosjoner. Hva er det med Stian Holes bokkunst som gjør den så sterk? Det er figurative bilder, realistiske i formen, med et slør av magi. Det er en intensitet i uttrykket som kommer av måten han bruker grafiske teknikker på, men enda mer av selve komposisjonen. Det er farger og lys i glitrende spill.

Melankolsk mester.

Niels Christian Geelmuyden: Sannheten i glasset

Cappelen Damm

Det blomstrer av vidd, spissformuleringer og finurlig bruk av ordtak. Kanskje er det grunnen til at de som føler sitt fag angrepet blir ganske hissige. For oss andre er dette en leservennlig og underholdende side ved en faktamettet bok. Humoren og snerten vekker, men forhåpentligvis ikke på en slik måte at skyttergravene blir dypere. For oss forbrukere er det verdifullt at en journalist, uten bindinger til hverken myndigheter eller næringsinteresser, bruker det frie ords makt om ting som angår liv og helse for oss alle.

Guro Hoftun Gjestad: Storbarnsliv

Om å vokse opp med barn

Oktober

Storbarnsliv er boken som en hel generasjon ungdomsforeldre vil kjenne seg igjen i og være takknemlig for at finnes. Bedre attest kan jeg knapt tenke meg at en forfatter kan få for et skriveprosjekt i denne sjangeren. Guro Hoftun Gjestad har lagt sjelen sin i teksten, det merkes i passasjer som dirrer av smerte, medfølelse og selvutlevering.

Henning Howlid Wærp

Terje Dragseth: Jeg skriver språket. Et dikt.

Cappelen Damm

De mange referansene man oppdager i boken bringer ikke tankene i retning av uselvstendighet eller plagiat, men blir tvert imot en påminning om at Terje Dragseth som poet har usedvanlig godt gehør! Langdiktet blir aldri kjedelig å lese, en skulle heller ønske at det ikke tok slutt. Så det eneste jeg kan innvende er at diktet faktisk avrundes og konkluderes på siste side. Det burde heller ha stoppet midt inne i noe.

Inger Elisabeth Hansen: Å resirkulere lengselen, avrenning foregår

Aschehoug

I diktene går vi på kryss og tvers på kloden og i historien, og passende nok gjengir bokomslaget et forseggjort gammelt verdenskart. Alle dikt er ikke like gode. Og årets samling er ikke like gjennomført som hennes prisvinnende bok Trask fra 2003. Men det er mer enn nok av gode dikt her til at boken blir en av årets mest interessante.

Bård Torgersen: Romaner

Flamme forlag

Bård Torgersens nye bok heter Romaner , men er hundre og femti sider med lyrikk. Men allerede i det å bruke en sjangerbetegnelse som boktittel, ligger det tankeutfordrende som kjennetegner prosjektet til Torgersen. Han vil ha oss til å se og tenke annerledes. Og det gjør han ofte via humor, jeg vet ikke om når jeg sist satt og smilte og lo mens jeg leste meg gjennom en diktsamling.

Rune Hallheim

Steve Sem-Sandberg: De utvalgte

Tiden norsk forlag

Oversatt av Bjørn Alex Herrman

...en prestasjon som også imponerer ved sin empatiske tegning av mennesker på alle sider. Selv de mange barna er tydelige karakterer. Det er en demonstrasjon av presis prosa i en bok som fort kunne gått under i et stort persongalleri. Romangrepet gjør det mulig for forfatteren å gå inn i sine karakterer på en annen måte enn i en ren dokumentarform.

Ingen ønsker å lese denne boken. Les den likevel!

Merethe Lindstrøm: Fra vinterarkivene

Oktober forlag

Merethe Lindstrøm vet hva hun gjør. Og hun gjør det godt, når hun utover i boken har fått etablert sin scene og tar leseren med på denne reisen til en annen verden, midt iblant oss. For den som holder ut en så deprimerende livsskildring, finnes det små blomster av kjærlighet å plukke i veikanten. Merethe Lindstrøm har plantet dem der. Annerledes kan det ikke sies.

Merethe Lindstrøm skriver om et liv på kanten av det levelige.

Jón Kalman Stefánsson Fiskene har ingen føtter

Press forlag Oversatt av Tone Myklebost

«Frodighet» kalles det gjerne når forlagsfolk skal selge slike bøker, og ingen kan bestride at det er et dekkende uttrykk for Jón Kalmans produksjon. Men den kunne vært enerverende om den ikke var båret oppe av hans insisterende skrivemåte, en blanding av skrøner og kvasifilosofi i lange snirklete setninger som aldri tar slutt, men som likevel drar leseren med rundt sving etter sving.

Jón Kalman Stefansson skriver om havet, døden og kjærligheten.

Atle Christiansen

Edvard Hoem: Bror din på prærien

Forlaget Oktober

«Eg diktar det, men eg veit det», skriver Edvard Hoem i siste avsnitt på siste side i sin nye roman.

Slik kan bare en forfatter med solid grep om sitt stoff formulere seg, en som har forstått det til bunns og erkjent det fullt ut. Hoem dikter og vet, og formidler diktning og viten til leseren.

Edvard Hoem med stor fortelling om norske utvandrere.

Erik Bjerck Hagen: Hvordan lese Ibsen? Samtalen om Ibsen og hans dramatikk 1879-2015

Universitetsforlaget 2015

Men har han rett, Erik Bjerck Hagen? Han får i hvert fall klart frem hvordan litteraturen får mening alt etter hva forskerne er ute etter, og han viser at nyere litteraturforskning muligens har oppholdt seg i et nåtidsfengsel der nyere teorier er omfavnet, mens tidligere tiders innsikter kanskje ikke har vært godt nok forstått og verdsatt.

De gamle visste mest om Ibsen.

Henning Hagerup: Metafysisk skrapjern

Kolon

Hagerup er filologen som er opptatt av språklige detaljer og assosiasjonsmuligheter fra setningsnivå til ordnivå; han er kritikeren som vurderer og feller klare dommer hvis ord og setninger i poesi og diktning har gått seg vill; og han er den spørrende essayisten som tenker på egen hånd og gjerne skriver et ekstra avsnitt, sogar et nytt kapittel og et helt nytt essay som haleheng og kommentar til det første hvis han finner grunn til å korrigere seg selv.

Litterær grave-essayistikk

Pål Gerhard Olsen

S. K. Tremayne: Istvillingene

Font forlag

Oversatt av Bodil Engen

All kjærlighet er en form for selvmord, heter det et sted i det britiske pseudonymet S. K. Tremaynes intelligente og klarsynte spenningsroman. (...) De sjokkartede og allikevel godt underbygde overraskelsene kommer på løpende bånd, og taktile, saltvannsfriske miljøbeskrivelser gir en sanselig tilleggsdimensjon til et uimotståelig medrivende psykodrama med stor og almenngyldig gjennomslagskraft.

Den farlige familien

Antti Tuomainen: Mørkt som mitt hjerte

Font forlag

Oversatt av Turid Farbregd

Innenfor rammen av et intrikat plott som vil glede alle puslespillorienterte krimelskere, folder det seg ut en følsom og flerbunnet tekst som lar sterktvirkende naturinntrykk illustrere skiftende sinnstilstander. (...) Tuomainen skriver kresen og musikalsk prosa der språket er alt annet enn en nødtørftig transportetappe på vei mot neste overfladiske spenningstopp.

Besettende sorgarbeid

Roy Jacobsen: Hvitt hav

Cappelen Damm

I tsunamien av stillesittende og tamt tastetrykkende romankarakterer i norsk litteratur, fremstår Jacobsen som en fabelaktig skildrer av hvordan «ekte» håndkraft kan generere åndskraft. Her kan vi virkelig snakke om arbeidets lys, selv om det svært ofte er tale om et mørkt lys.

1. Les også

Roy Jacobsen byr på færre uforglemmelige øyeblikk

Vi videreutvikler våre artikler.