Kultur

"Ikke dra, ikke gjør det! Jeg angrer, ble villedet, var uvitende og mistolket Koranen. "

Britiske Abu Muntasir (62) kalles jihads gudfar. Han var ekstrem og fikk ungdom til å omfavne hellig krig og død. Så kom åpenbaringen.

afp000887996-qbgyjHO_Rj.jpg

  • Wenche Fuglehaug

Mandag har dokumentarfilmen "Jihad" verdenspremière på den britiske TV-kanalen ITV. Den norske filmregissøren og menneskerettighetsaktivisten Deeyha Khan (37) har laget oppfølgeren til "Banaz: A Love Story" som hun vant Emmy-pris for i 2013.I to år har Khan fulgt en gruppe briter med sitt kamera for å finne ut hvorfor vanlige skoleungdommer plutselig og entusiastisk slutter seg til rekkene av voldelige, religiøse krigere og burkakledde jihadist-bruder. Hun ble inspirert etter at hun hørte om fremmedkrigeren Abu Muntasir, som også er en viktig stemme i filmen.

-Ungdom har i tre generasjoner vært byttedyr, nærmest blitt spist opp av ekstreme grupper. Fortsatt forfører jihad-budskapet vestens unge. Hvorfor det er sånn? Først når vi forstår – og finner svarene, kan vi takle og konfrontere jihads destruktive makt, sier Deeyah Khan.

Åpenbaringen i Burma

På 80-tallet er Abu Muntasir ikke veldig ung, men karismatisk. Han har vokst opp i Ipswich og tar utdannelsen i London. Er en flammende forkynner med et ekstremt islamistisk budskap. Ikke spesielt sint, mistilpass eller radikal, ifølge seg selv. Men hele tiden på leting etter noe mer konkret og håndfast å gjøre. Noe mer meningsfylt.

For Muntasir, som også har navnet Manwar Ali, ble mangel på noe meningsfylt hellig krig, vold og død. Først i Afghanistan, senere i Bosnia, Kashmir og Burma.

I "Jihad" forteller Abu Muntashir (med ryggen til) om fortiden som fremmedkriger. Filmen er laget av Deeyah Khan (bak kamera).

— Verden består av muslimer og ikke-muslimer. Troende og vantro. De ikke-troende mangler ære, er ødelagte og korrupte, sa han den gang.Når han ikke var ute og kriget, var han i Storbritannia og vervet andre ungdommer til den hellige krigen, påvirket dem og indoktrinerte dem. Han samlet inn betydelige beløp til det han beskrev som kampen for Allah.

På dette Facebook-bildet fra 1990-tallet skal Manwar Ali nettopp være kommet tilbake etter oppdrag i Kashmir, i grenseområdet mellom Pakistan og India. Det er mot slutten av dette tiåret at han får sin åpenbaring og slutter å delta i krig.

Så skjer det noe på slutten av 90-tallet. Han kriger i Burmas jungel. Der møter han to unge tenåringsbrødre. I Khans film forteller Muntasir:

-Jeg får et syn. Ser barna mine i disse guttenes sted. Å være i jungelen, leve i møkk og spise dårlig mat er ikke en lidelse. Lidelsen er tanken på om barna mine en dag bærer våpen. Se dem bli lemlestet og blåst i stykker av en bombe etter befaling fra lederne, som kjemper for falske idealer og en krig som aldri kan vinnes...

Åpenbaringen ble Muntasirs vendepunkt. Han er i dag imam og leder av en salafistgruppe i Suffolk, kalt Jimas. Nå kaller han seg selv en moderat muslim. I diskusjonsgrupper på sosiale medier stiller noen spørsmålstegn på hvor moderne han egentlig er. Men i Storbritannia er han hverken siktet, tiltalt eller dømt for noen kriminell handling.

I Khans film har han ett budskap til ungdom som flørter med tanken om å gjøre som ham:

-Ikke dra, ikke gjør det! Jeg angrer, ble villedet, var uvitende og mistolket Koranen.

Seksuelle spenninger kan føre til radikalisering

Alays Karmani er en av dem som ble indoktrinert av Muntasir.

Det er vanskelig å være ung, vanskeligere å være ung muslim.

-Selvfølgelig tilgir jeg ham. Man må jo forstår at vi alle har vært unge. Og dumme. Vi så rett og slett ikke hele bildet, sier Karmani.

Han forteller han trengte en tilhørighet etter å ha opplevd rasisme i Storbritannia.

Alays Karmani er en av dem som ble indoktrinert av Abu Muntasir. – Vi har alle vært unge og dumme, sier han. FOTO FRA FILMEN

-Det er vanskelig å være ung, vanskeligere å være ung muslim. Vanskeligst å være ung, muslim og ensom i et vestlig samfunn der alle er opptatt av krigen mot terror. Uansett hva jeg gjorde for å passe inn, ble jeg sett på som en outsider, sier Karmani.Han mener også seksuell spenning, ofte undertrykt i muslimske familier, kan være en forklaring på hvorfor han og andre unge menn søker radikale og ekstreme grupperinger.

Han forteller hvordan han så på seg selv som nyvervet:

-Du vet, jeg er en hellig kriger nå. Jeg er der med mitt våpen. Jeg er sterk og mektig. Jenter kommer til å se på meg, jenter som ønsker å bli min brud.

-Ok å drepe ikke-muslimer!

Deeyah Khan har selv opplevd å bli truet av ekstremister, den gangen hun bodde i Oslo og slo igjennom som sangeren Deepika. Hennes livsstil og væremåte ble for mye for enkelte. Hun har bodd i London de siste 20 årene.

Som kvinne er hun spesielt nysgjerrig på hvorfor unge jenter er tiltrekkes av ekstreme organisasjoner og grupper. Hun spør Yasmin Mulbocus, en ung kvinne som for noen år tilbake ble voldtatt, en hendelse politiet henla etter bevisets stilling.

Yasmin Mulbocus ble fremmedkriger som en slags hevn for en voldtekt hun ble utsatt for, og som politiet henla. – Jeg tenkte at en sharialov ville ført til at den skyldige ble henrettet. Det følte jeg ville vært riktig. FOTO FRA FILMEN

-Jeg hevnet meg på en måte ved å bli en ekstrem fremmedkriger. Jeg tenkte at en sharialov ville ført til at den skyldige ble henrettet. Det følte jeg ville vært riktig.Etter noen år, kommer hun tilbake til Storbritannia og blir mor.

-Jeg forsto jeg måtte forlate jihad-miljøet da læreren til datteren min en dag ba meg komme til en samtale: "Vel, ditt barn kom frem og fortalte klassevennene at det er ok å drepe ikke-muslimer ..."

Det var da jeg tenkte: Hva skjer ..?Jeg kan ikke fortsette.

Mulig å endre seg

Da Deeyah Khan startet researcharbeidet for "Jihad" for to år siden, hadde hun som mål å finne ut av hva som skjer når ungdom blir radikalisert, og hvorfor det skjer.

-Hva har du lært?

-At det alltid er mulig å endre seg. Så: At vi ikke må dras inn i nok en storkrig. Det er nemlig hva de ekstreme ønsker. Så må vi hindre dem i å bruke nettet og sosiale medier til rekruttering. Vi må hindre ungdommene å dra til Irak og Syria, og vi må dempe retorikken i debattene. Ikke minst må vi oppmuntre de som har vært på den mørke siden, og kommet tilbake til samfunnet, til å fortelle sine historier. Vi må oppmuntre dem til å jobbe for demokrati og felles verdier, sier Khan.

Slik gudfaren har gjort.

twitter:@fuglehaug

Visste du at Deeyah Khan er søsteren til danseren Adil? Her kan du lese mer om søskenparets oppvekst i Norge:Deeyah og Adil Khan:"Vi hadde bare hverandre"

  1. Les også

    -Det finnes nok mange champagne-jihadister

  2. Les også

    Unge europeiske kvinner blir jihadistenes koner

  3. Les også

    Datanerden fra London ble IS-bøddelen «Jihad-John»

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Finn Skårderud i samtale med Deeyah Khan: - Hun går rett inn i de vanskelige samtalene

  2. OSLOBY

    Skårderud og Khan møttes for å snakke sammen om livet

  3. KULTUR

    Å bli mor har ikke skremt den prisvinnende filmskaperen Deeyah Khan til taushet: «Jeg er kronisk håpefull»

  4. KULTUR

    Marvel's Daredevil byr på en superhelt som kan underholde både nerder og nybegynnere.

  5. KULTUR

    Grundig, rørende og god fortelling om en liten periode i amerikansk historie

  6. KULTUR

    Charterflyet måtte nødlande to ganger på Oslo lufthavn