Kultur

Motorpsycho, Susanna og Carte Blanche i Operaen

I januar spilles forestillingen «av carte blanche» i Operaen. Teatersjef Hooman Sharifi har høye forventninger: Amatører har det gøy, profesjonelle skremmer rumpa av deg, sier han

_D3A9842_doc6mv38r33qs72h57geg5-cvAmWVBiii.jpg Dan P. Neegaard

  • Stine Spjelkavik Hansen

– Vi prøver å produsere forestillingen på andre måter enn vi har prøvd før. Bruke andre strukturer og metoder, og forsøker å sette i gang noe som kanskje produserer noe mer enn det åpenbare, sier teatersjef i Carte Blanche, Hooman Sharifi.

Dansen skal møte musikken, og publikum må selv avgjøre om det er konsert med bevegelser eller en lydsatt danseforestilling. Motorpsycho og Susanna skal dele scene med Norges nasjonale kompani for samtidsdans, Carte Blanche.

I «av carte blanche» er det ingen koreograf som har bestemt dansernes bevegelser. De må selv bestemme hvordan dansen skal bli. Resten av huset er også medkreatører, og de må dele ansvaret. Musikken spilles av et band på scenen, uten at bandet og danserne skal treffes noe særlig på forhånd.

– Det blir ikke en forestilling som vi har øvd inn, men mye mer i nuet. Vi må reagere på det som skjer. Det er øyeblikket som teller. Dermed er det mye artigere å gjøre det, sier Bent Sæther, vokalist og bassist i bandet Motorpsycho.

Dansen vil endre musikken

Motorpsycho er et av fem band som skal dele scene med Carte Blanche i Bergen, og en av to musikalske bidragsytere når Carte Blanche entrer Operaen i Oslo. Den andre som skal være med i Operaen er Susanna Wallumrød. Da hun ble spurt om å være med på prosjektet syns hun at det både var hyggelig og spennende. Wallumrød tror det vil føles annerledes å være på scenen med dansere.

– Bevegelsene og tilstedeværelsen på scenen er forskjellige når man spiller et instrument, og vi skal gjøre noe som egentlig ikke har noe med de bevegelsene å gjøre i det hele tatt, sier hun.

Sæther er enig.

– Det vil nok få oss til å spille annerledes, men jeg vet ikke på hvilken måte.

Sharifi flytter seg nærmere Sæther for å demonstrere.

– Når du spiller og jeg står her, når du egentlig pleier å stå alene, så er det ulikt rent praktisk, sier han mens han danser.

– Ja, det må vi avtale på forhånd, sier Sæther.

Motorpsycho er også aktuelle med bok, utstilling og samlealbum:

Les også

Her er de 15 låtene Motorpsycho mener definerer historien deres best

Gøy er for amatører

Sharifi sier at ideen til prosjektet kom fra en litt manisk tanke. Han tenkte at når alle tok med seg det de holdt på med i sine respektive huler for å møtes så kunne det treffe en nerve og bli noe stort.

– Jeg har alltid syntes at en idé er god når den skremmer rumpa av deg. Ikke når den høres litt interessant eller gøy ut. Gøy er for amatører, syns jeg, sier han før han legger til: Amatører har det gøy, profesjonelle skremmer rumpa av deg.

Bent Sæther, Hooman Sharifi og Susanna Wallumrød vet ikke helt hva de skal forvente når musikken og dansen møtes i forestillingen "av carte blanche". Sharifi mener at siden de alle eksisterer fint hver for seg er møtet unødvendig, men ekstra spennende. Dan P. Neegaard

– Det er noe i det der. Hvis alt klaffer i denne sammenstillinga kan det bli fantastisk, men det kan også gå helt på trynet, sier Sæther.

– Da vi snakket om samarbeidet mente dere at fallet kan bli veldig langt, men jeg mener at det er best å ha lange fall for da kan man gjøre noe med det, sier Sharifi.

– Da kan man snurre litt i luften, legger Wallumrød til.

Sæther er enig igjen.

– Skal man først falle så kan man gjøre det ordentlig, sier han.

Selv om de konstaterer at fallhøyden er stor, kan ingen av dem peke på noe de tror kan gå galt. Sharifi mener at hvis de får tilrettelagt potensialet og klarer å skape refleksjon så har de lykkes. Han sammenligner prosjektet med et åpent og øde landskap som må befruktes.

Den norske Opera og Ballet er blitt inspirert av "Back to the futre 2":

Les også

Husker du datoen 21. oktober 2015?

Kunsten er politisk

Teatersjefen sier at alt han gjør er politisk. Det hele handler om å utsette seg for andres tanker, meninger og væremåter. Det er viktig for ham at Carte Blanche er en åpen og betydningsfull arena.

– Det er litt som med flyktningene som kommer nå, uten sammenligning for øvrig, vår største utfordring i ganske mange år fremover hvordan vi alle skal sameksistere. Det er åpenbart at vi må dele på mye, og da må vi tørre å gå innpå hverandre, tørre å konfronteres med det ukjente, sier han.

Wallumrød mener at kultur i utgangspunktet er politisk, og henger nært sammen med demokratiet.

– Hvordan vi bruker muligheten vi har til å uttrykke oss er viktig, sier hun.

Les mer om

  1. Musikk

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Publikum ble uvel av danseforestilling – i kveld er det première i Oslo

  2. KULTUR

    ANMELDELSE: Dans til å bli kvalm av

  3. KULTUR

    Carte Blanche danser sjelden for å fornøye. Men Get Lost er en overraskende fornøyelig forestilling.

  4. KULTUR

    Denne forestillingen fikk Danse-Norge til å ryke i tottene på hverandre

  5. BYLIV

    Film fra Sør, Mozart-fest og Cosmopolite-jubileum

  6. KULTUR

    Hva gjør disse torskehodene i Ibsens Hedda Gabler?