Kultur

Her blir det drama

Lysmester Otto Stenov (t.v.), produksjonsdesigner Carly Reddin, fotograf Lars Vestergaard, produsent Eldar Nakken og regissør Ole Endresen vandrer rundt i det som skal bli settet for serien Aber Bergen. Foto: Foto: LEIF GULLSTEIN

I et nedlagt industrilokale planlegges en av de største TV-dramasatsingenei Bergen noensinne.

  • Frank Johnsen
    Bergens Tidende

- Her på Askøy bygger vi et skikkelig filmstudio nå, det skal romme advokatkontor, rettssal, politistasjon og fengsel, sier seriens kreative drivkraft, regissør Ole Endresen.

- Mye skal bli filmet her. Men vi skal også ut i Bergen, fange inn den mørke, våte, dystre byen. Ambisjonene er store, sier Endresen til Bergens Tidende.

TV-seriens arbeidstittel er Aber Bergen . Dette blir i første omgang en serie på 10 x 43 minutter som skal bli ett av flaggskipene i en norsk dramasatsing på TV3. ITV Studios Norway i Bergen produserer.

Bergen har ikke noe fullgodt filmstudio, så staben må bygge det opp fra bunnen av. Derfor står vi her på Askøy litt utenfor byen, i en tom møbelfabrikk med masse sponplater. Vegger, kulisser, møbler, lysrigger og tekniske installasjoner skal på plass før innspillingen starter 1. februar. Fire måneder er satt av til å få alle de ti episodene i boks.

Advokater i Bergen

Aber Bergen handler om det separerte advokatparet Erik Aber og Elea Bergen. De deler advokatkontor — og har en sønn som går på videregående.

- Han er en røff advokat fra Oslos østkant, mens hun er en forfinet dame fra en pengefamilie i Bergen. Hun var helt sikkert byens hotteste dame da de traff hverandre. Det er hennes foreldre som finansierer advokatkontoret i Bergen. Men det skjærer seg. Utfordringen for dem er å være skilt og samtidig drive firma sammen. De kan ikke leve med hverandre, men heller ikke uten hverandre, sier Endresen til BT.

- Er det avsluttende episoder?

- Det er en lang handlingskjerne, et thrillerplot som ligger der, men det er også avsluttende saker i hver episode. Vi satser på litt action også, så langt pengene rekker, sier Endresen.

- Jeg har jobbet mye med spillefilm de siste årene, så jeg ønsket meg litt tilbake til TV-formatet. Serien har mange komiske elementer. Samtidig er det en slags dramathriller også. Jeg liker vekslingen mellom det mørke dramaet og den lette tonen. Vi befinner oss midt i et oppegående miljø med advokater. Det er rom for mye verbal dynamikk.

Manusforfatter Gjermund Stenberg Eriksen er mannen bak Mammon og Mammon 2 .

Flere sesonger

Budsjettet er på 20 millioner kroner. Sammenlignet med andre profilerte norske TV-serier, er dette svært lavt. Endresen har god erfaring med begrensede budsjetter fra spillefilmer som Kong Curling , Jakten på Berlusconi og denne høstens Wendyeffekten . Han har også regissert TV-suksesser som Uti vår hage , Etaten , Nav , Team Antonsen og Lilyhammer .

- Nøkkelen er å engasjere de beste fagfolkene. Derfor var det utrolig viktig å få en sjeffotograf som danske Lars Vestergaard. Vi har med en utrolig bra designer fra London. Nå jobbes det med å utvikle 3D-modeller. De filmatiske ambisjonene er store. Vi skal så langt vekk fra TV-såpeuniverset som mulig, sier Endresen og nevner den amerikanske TV-serien Suits som en inspirasjonskilde.

Endresen har det overordnede ansvaret for universet, tonen og innholdet i serien. Selv skal han regissere de tre første episodene og den siste. Bergens-baserte Kjersti Steinsbø ( Hevn ) har regien på noen episoder. Målet er at serien skal kunne gå over mange sesonger.

Viktig for Bergen

Skuespillerne er snart klare, men Endresen ønsker ikke å avsløre navn ennå.

- Det blir en solid casting med skuespillere folk flest absolutt har hørt om, sier regissøren.

Sjeffotograf Lars Vestergaard har hatt samme funksjon på høyprofilerte TV-serier som Borgen , Halvbroren og Kampen for tilværelsen .

Sammen med designer Carly Reddin og den erfarne lysmesteren Otto Skonov, kjent for Borgen og Downton Abbey , vandrer han rundt på byggeplassen på Askøy. De måler og diskuterer. Her overlates ingenting til tilfeldighetene.

- Dette er en veldig studiobasert innspilling, noe som er mye mer kostnadseffektivt. Utfordringen blir å skape noe troverdig, få det hele til å leve. Vi har derfor tenkt å bruke minimalt med «green screen» og gjøre mest mulig på gamlemåten. Vi bygger effektivt, noe som gjør at rommene her kan redekoreres i løpet av kort tid for å illustrere forskjellige locations, sier Vestergaard.

Produsent Eldar Nakken bekrefter at TV-serien blir viktig for selskapet.

- Dette er vår første drama­produksjon. Målet er helt klart at ITV Studios skal bli en betydningsfull dramaprodusent i Norge - og en god del av dette skal gjøres i Bergen, sier Nakken.