Kultur

AftenpostenTV vant Gullruten

«Sweatshop» stakk av med prisen for beste reality. AftenpostenTV ble med det første Gullrute-vinner som ikke er en tradisjonell TV-kanal.

  • Tine Dommerud
    Journalist
  • Thomas Olsen
    Journalist

Dokumentarserien Sweatshop følger tre norske ungdommer som får prøve seg som arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja.

  • Se alle episodene av Sweatshop her!
    Serien, som ble sendt på AftenpostenTV våren 2014, fikk mange visninger internasjonalt etter at regissør Joakim Kleven ble intervjuet av belgiske Elle.

-Mediehistorie

Sjefredaktør Espen Egil Hansen er strålende fornøyd med at Aftenposten som første avis har vunnet en dokumentarpris. Ørn E Borgen

— Dette er et lite stykke mediehistorie fordi det er første gang Gullruten går til noen utenfor den tradisjonelle TV-bransjen. I Aftenposten er vi selvsagt stolte nå over at prisen går til Aftenposten-TV, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen.- Først og fremst forteller Sweatshop en viktig historie. Når vi kjøper billige klær her hjemme er det ofte noen andre som har betalt en høy pris i form av elendige arbeidsvilkår og lønn.

Espen Egil Hansen tror ingen som har sett serien med Frida, Ludvig og Anikken og deres møte med arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja, har kommet uberørt fra det.

Les også:

Les også

Gullruten: Hederspris til Oddgeir Bruaset

— En pris til Sokty i Kambodsja

Sokty (t.h.) fikk en spesiell hilsen fra de norske deltakerne i Sweatshop. Pål Karlsen

— Dette er like mye en pris til alle tekstilarbeidere der ute i verden, som lever i fattigdom og urettferdighet, sa FridaOttesen da hun, Ludvig og Anniken mottok prisen sammen med Jonas Brenna fra AftenpostenTV. Hun takket spesielt til en av de kambodjanske arbeiderne som ungdommene fikk et nært forhold til.

Her mottar Sweatshop-gjengen og Aftenposten Gullruten:

— Jeg vil bruke anledningen til å takke Sokty og de andre tekstilarbeiderne som deltok i serien. Tusen takk til alle som engasjerer seg i saken, tusen takk til Fremtiden i våre hender, og tusen takk til alle om kjemper for en bedre verden, sa Ottesen fra scenen i Grieghallen i Bergen.

Ungdommene: En øyeåpner

Ottesen mener filmen er ærlig, og at det er det som griper seerne. Hun mener serien beskriver en urettferdighet som ikke kan forsvares.

Her jubler Sweatshop-gjengen for prisen under Gullruten-showet.

– Vi ble tatt på sengen og fikk dårlig samvittighet. Det ble umulig for meg å finne unnskyldninger etter det jeg fikk se. Jeg viste ikke hvordan klesindustrien fungerte. Slik opplever nok seerne filmen også. Anikken Englund Jørgensen som også deltar i serien. Hun synes ikke det gjør noe å avbryte russefeiringen et døgn, og er begeistret til stede i Bergen. Hun tror seriens suksess er at den viser ungdommens reaksjon på hvordan verden er.

– Det ble en øyeåpner for meg. Det er ikke en reporter på 40 år som beskriver en situasjon, men vi unge som er aktører og blir sjokkert og rørt.

— Serien engasjerer

Sjefredaktør Espen Egil Hansen er enig i at serien har truffet en generasjon ungdom og bidratt til at mange har begynt å engasjerer seg i samfunnsspørsmål.

— Da synes jeg vi har truffet godt med vår journalistikk.

Hansen sier det kom som en overraskelse at Sweatshop skulle bli så utrolig populær utenfor Norge. Han mener det viser hvor radikalt mediebruk har utviklet seg på kort tid.

TV: Håkon Borud og Jonas Brenna om nominasjonen:

— Du behøver ikke være en internasjonal gigant for å nå ut til hele verden. Godt innhold finner fram, blir delt og lever sitt eget liv utenfor Aftenposten. Det er en situasjon som på en og samme tid er litt skremmende for oss som lager innhold, men som samtidig gir oss nye muligheter.

Serien tok av internasjonalt

Da skuespilleren Ashton Kutcher, kjent fra blant That 70s show , Two And A Half Men , Jobs og A lot Like love , delte Sweatshop med sine 18 millioner følgere, tok serien virkelig av.

Frem til midten av mars er den norske versjonen av serien sett 800.000 ganger. Den engelske versjonen har 2,7 millioner visninger og den spanske 400.000.

— Kokurrerer på kvalitet

Det er første gang i Gullrutens historie at en avishus er nominert til prisen.

De øvrige nominerte var «Sofa» NRK, «Adils hemmelige dansere» NRK og «Jegertvillingene» TVNorge.

Juryformannen er Leif Holst Jensen, sier at dette viser hvor viktig levende bilder er.

- Aftenposten konkurrerer med dette med de tradisjonelle TV-kanalene når det gjelder kvalitet, sier han.

Han har tidligere karakterisert nominasjonen som en liten revolusjon i tv-markedet.

Les mer:

Les også

Sweatshop nominert til Gullruten

Les også

PFU: Aftenpostens TV-serie «Sweatshop» har ikke brutt god presseskikk

Les også

- Jeg vil provosere, få noen sinna

Les også

Kraftig krangel i dagens «Agenda»

Les også

Skal få unge mote-kjøpere til å våkne

TV: Gullrutens juryformann om nominasjonen

Anikken Englund Jørgensen og FridaOttesen tror filmens suksess er at den beskriver ungdommens møte med urettferdiget. (Bildet er tatt ved en annen anledning.) Afteposten TV

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Meninger: Dystert for verdens arbeidstagere

  2. A-MAGASINET

    «Folk kaller oss bortskjemte barn og synes det er mye grining. Da blir jeg så provosert»

  3. KULTUR

    Marvel's Daredevil byr på en superhelt som kan underholde både nerder og nybegynnere.

  4. KULTUR

    Fire danske vinnere og én som burde ha vunnet

  5. KULTUR

    Gnistrende skuespillerprestasjoner i «Bloodline»

  6. KULTUR

    Grundig, rørende og god fortelling om en liten periode i amerikansk historie