Kultur

Redaktørene er positive til Schibsted-nyheter: – En merkedag i vår historie

Schibsted deles i to selskaper og NHO-sjef Kristin Skogen Lund blir ny konsernsjef. – Gode nyheter for mediehusene, mener redaktørene i Aftenposten, VG og Bergens Tidende.

Både Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansen, VG-redaktør Gard Steiro og Bergens Tidende-redaktør Øyulf Hjertenes er positive til Schibsted-nyhetene. Aftenposten collage

  • Maria T. Pettrém
    Journalist

– Dette er en merkedag for Schibsted. Vi går nå inn i en ny fase i Aftenpostens og Schibsteds historie, sier Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Tirsdag formiddag kom nyheten om at Kristin Skogen Lund går av som NHO-sjef og blir konsernsjef i Schibsted. Samtidig opplyser Schibsted at selskapet skal deles i to. Det skjer ved at virksomhetene utenfor Norden skilles ut i et eget selskap som skal børsnoteres i løpet av 2019.

Den nordiske delen av Schibsted vil blant annet bestå av avisene VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Aftonbladet og Svenska Dagbladet, samt annonsetjenestene Finn.no, Blocket.se og Tori.fi.

Skogen Lund har tidligere jobbet som administrerende direktør i Aftenposten. Hun kom til NHO fra en direktørjobb i Telenor i 2012. Skogen Lund tar trolig over som leder av «nye» Schibsted mot slutten av 2018.

  • Bakgrunn: Kristin Skogen Lund går av som NHO-sjef – blir konsernsjef i Schibsted

– Velkommen hjem

– Jeg vil ønske Kristin Skogen Lund velkommen hjem. Hun har en usedvanlig sterk bakgrunn og er den aller beste sjefen Schibsted kunne fått, sier Hansen i Aftenposten.

Espen Egil Hansen er sjefredaktør i Aftenposten. Rolf Øhman

Han tror oppdelingen vil være en god organisering for Schibsted, og at den vil bidra til videreutvikling av de norske mediehusenes tilbud.

– Det er for tidlig å si hvordan dette vil påvirke medienes posisjon i Schibsted, men organiseringen vil trolig skape en konsentrasjon rundt Schibsteds virksomheter i Norge og i Sverige, hvor Aftenposten og VG er svært sentrale aktører. Slik jeg kjenner Skogen Lund, vil hun være svært bevisst vår historie og samtidig ha øye for hvordan vi kan videreutvikles, sier Hansen.

Vil skape nye muligheter

Hansen får støtte av VGs sjefredaktør Gard Steiro. Han tror oppdelingen vil gi et svært godt utgangspunkt for de nordiske mediehusene.

– Jeg tror dette blir et selskap som gir oss nye muligheter, sier Steiro.

Også Øyulf Hjertenes, redaktør i Bergens Tidende, tror dette er gode og riktige grep som vil styrke journalistikkens posisjon i Norden.

– Det er veldig langt fra rubrikkannonser i Latin-Amerika til journalistikken og samfunnsoppdraget på Vestlandet. Mediehusene blir nå en viktigere del av konsernet, og det kan gi oss en del nye muligheter, sier skriver Hjertenes i en melding til Aftenposten.

Han tror endringene på sikt vil bidra til at de norske mediehusene lykkes med å bygge en bærekraftig digital økonomi som kan finansiere journalistikken i årene som kommer.

Kristin Skogen Lund blir ny konsernsjef i Schibsted. Ruud, Vidar / NTB scanpix

Stiftelsen Tinius støtter avgjørelsen

– Vi støtter oppdelingen og mener det er en riktig avgjørelse. Dette vil skape unike vekstmuligheter, sier administrerende direktør Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius.

Stiftelsen Tinius forvalter den største eierposten (23,8 prosent) i Schibsted Media Group gjennom selskapet Blommenholm Industrier. Stiftelsen skal beskytte rammevilkårene for redaksjonell uavhengighet, troverdighet og kvalitet i alle konsernets utgivelser.

Les mer om

  1. Schibsted
  2. Kristin Skogen Lund
  3. Journalistikk
  4. Aftenposten
  5. Espen Egil Hansen
  6. Gard Steiro
  7. Medier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Kristin Skogen Lund går fra NHO til Schibsted: – Det er krevende å konkurrere mot Google og Facebook, men det skal Schibsted gjøre

  2. KULTUR

    Aftenpostens sjefredaktør går av fra nyttår

  3. KULTUR

    Forlater en digital avissuksess

  4. KULTUR

    Dette skal Trine Eilertsen ikke gjøre som ansvarlig redaktør

  5. ØKONOMI

    Schibsted-resultatene faller, nå skal kostnadene kuttes

  6. ØKONOMI

    Færre annonser trekker ned Schibsted-resultat