Annonsørene svikter TV-kanalene
Fallet i annonseinntektene for TV-markedet fortsetter. Fra september i fjor til september i år er nedgangen på 174 millioner kroner.
Fallet i annonseinntektene for TV-markedet fortsetter. Fra september i fjor og til september i år er nedgangen på 174 millioner kroner. Fortsetter utviklingen slik, kan internett gå forbi TV som reklamemedium i løpet av året. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
- NTB
Det er nye tall fra Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen som viser at TV-gruppen (lineær TV) i september i år har en markedsandel på 37 prosent, mens den i fjor lå på 39,3 prosent, skriver Dagens Næringsliv.
Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen er overrasket over tallene og mener at en av årsakene kan være at annonsørene ikke har hatt troen på TV-satsingene som er blitt lansert i høst.
Overgangen fra NRK til TV 2 har for eksempel vært svært dårlig for talkshow-kongen Fredrik Skavlan, som har mistet flere hundre tusen seere.
- Les også: Krisetall for Skavlan
Samtidig puster internett nå TV i ryggen. Annonsemarkedet på nett økte med 8,5 prosent i september og ligger an til å gå forbi TV som den største annonsekategorien i løpet av året. Det er i så fall for første gang. Internett har nå en markedsandel på 35,9 prosent.
– Det kommer til å bli en milepæl, og noe vi har ventet på i mange år. Jeg tror dette skjer i 2018. Men det vil bli ekstremt jevnt de kommende månedene, sier Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen Group M til avisen.
Også radiostasjonene sliter med å få inn annonsekroner. I september i år falt annonseinntektene med 10,6 prosent for dette markedet.
Les mer om
Flere artikler
MGP-finalen førte til tidenes laveste seertall for Skavlan
Rekordår for den norske elektronikkbransjen – her er vinnerne og taperne
Annonsefall fører til svakere Schibsted-vekst
Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner
Schibsted-gruppen passerte én milliard i brutto driftsresultat
TVNorge og TV 2 hadde størst vekst i 2018 – NRK gikk mest ned