Kultur

Aftenposten har det høyeste avisopplaget i Norge

VG er mest lest. Samtlige aviser har nedgang i lesing av papirutgavene.

  • Arve Henriksen
    Journalist

Klokken 13 stiller Espen Egil Hansen i kommentarfeltet på Facebook for å høre din mening om Aftenposten og hva vi kan gjøre bedre. Her er lenke til posten på Aftenpostens Facebook-side.

Aftenposten er Norges største digitale abonnementsavis, og har også det største totalopplaget, som i fjor var på 221.659. Det viser Mediebedriftenes opplags— og lesertall, som ble lagt frem i dag.

Samtidig viser fjorårets lesertall at VG er desidert mest lest, med et snitt på 1,9 millioner lesere på nett hver dag og 1,2 millioner lesere på mobil.

— Den digitale bruken blant våre lesere blir stadig sterkere. Selv om vi hadde et fall på åtte prosent for papirutgaven, så klarer vi oss godt sammenlignet med løssalgsavisene, VG og Dagbladet. Vi står også alene på toppen som det største brukerbetalte mediet i Norge, sier Aftenpostens sjefredaktør og administrerende direktør, Espen Egil Hansen.

Samtlige aviser har nedgang i lesing av papirutgavene, med en gjennomsnittlig fall på 10,4 prosent. Lesertallene på de mobile plattformene viser god vekst. Samlede lesertall for mediehusene er derfor stabile. Antall avistitler er ikke endret fra 2013.

Aftenpostens papirutgave er størst i landet, med et bekreftet opplag på 187.694 eksemplarer. Dette er 49.506 eksemplarer mer enn Norges nest største papiravis, Verdens Gang. Nummer tre på listen, Dagens Næringsliv, har et papiropplag på 69.916.

Mer og mer digital

Tallene fra Mediebedriftene viser at mer enn 30 prosent av totalopplaget hos norske medier nå er digitalt. Digitalt opplag omfatter rene digitale abonnement og abonnement som gir digital tilgang i tillegg til papiravisen. 54 prosent av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett.

Aftenposten har nå over 1,2 millioner lesere på nett, papir og mobil. Andelen lesere bare på mobil ligger på 382.000 lesere. Dette er en økning på 39.000 lesere fra i fjor.

— Den generelle utviklingen i hele den vestlige verden er at leserne går fra PC over til mobil, og denne brukerendringen får også Aftenposten sin del av. Derfor er det viktig for oss å lykkes på mobil, sier Hansen.

Dagbladets sjefredaktør John Arne Markussen ser ut til å være fornøyd med utviklingen for sin avis:

Junior er større enn Klassekampen

Den store opplagsvinneren på papirfronten er Aftenposten Junior. Snart tre år etter at barna fikk sin egen avis, har avisen nå et opplag på 21.817 eksemplarer, og er dermed større enn aviser som Klassekampen, Budstikka, Fredriksstad Blad, og er bare 128 eksemplarer bak Dagsavisen og 1114 bak Finansavisen.

— Vi er utrolig stolte av Aftenposten Junior. Det er et gjennomført kvalitetsprodukt. Det er opplagt at vi har truffet et behov, både hos besteforeldre og foreldre som vil barna og barnebarna sine vel. Samtidig som barn liker å lese nyheter som de tar på alvor. Det er kanskje ikke noe annet produkt vi bruker så mye tid og krefter på å kvalitetssikre. Det måtte i så fall være A-magasinet, sier Hansen.

A-magasinet har nå 703.000 lesere, dette er en tilbakegang på 2,7 prosent, mens Aftenposten Innsikt har 275.000 lesere. Dette er en økning på 18 prosent.

Nye modeller

Mediebedriftene har lagt om måten de beregner opplag og lesertall på. Derfor er det vanskelig å sammenligne årets opplagstall med tidligere år.

— I tråd med at mediehusene har endret sine forretningsmodeller for salg av redaksjonelt innhold, har reglene for telling av opplag også endret seg. Vi er derfor på et statistisk nullpunkt, der opplagstallene for 2014 ikke kan sammenlignes med tidligere tall. De nye opplagstallene gir en god indikasjon på at publikum er villig til å betale for redaksjonelt innhold også på digitale plattformer, sier Didrik Munch, styreleder i MBL.

Samtlige aviser har nedgang i lesing av papirutgavene, med en gjennomsnittlig fall på 10,4 prosent. Lesertallene på de mobile plattformene viser god vekst. Samlede lesertall for mediehusene er derfor stabile. Antall avistitler er ikke endret fra 2013 til 2014.

– Det blir færre som leser papiraviser. Det betyr ikke at folk slutter å lese aviser, men en økende andel leser på andre plattformer enn papir. Nordmenn er fortsatt et avislesende folk, sier Munch.

Avisenes opplag 2014:

Aftenposten

Papir: 187.694

Digitalt: 208.857

Godkjent opplag: 221.659

VG

Papir: 138.188

Digitalt: Ikke oppgitt

Godkjent opplag: 138.188

Dagens Næringsliv

Papir: 69.916

Digitalt:14.678

Godkjent opplag : 79.637

Dagbladet

Papir: 73.647

Digitalt: Ikke oppgitt

Godkjent opplag: 73.647

Bergens Tidende Papir: 70.202

Digitalt: 68.565

Godkjent opplag: 73.640

  1. Les også

    Tør du og jeg å flagge at vi også har behov for en daglig dose unyttig underholdning?

  2. Les også

    NRK: En nødvendig slankekur

  3. Les også

    «Si ;D var ikke bare noe krampeaktig liksomkult som tanta hadde funnet på»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Gnistrende skuespillerprestasjoner i «Bloodline»

  2. KULTUR

    Her forberedte de Tungtvannsaksjonen

  3. KULTUR

    Fire danske vinnere og én som burde ha vunnet

  4. KULTUR

    Marvel's Daredevil byr på en superhelt som kan underholde både nerder og nybegynnere.

  5. KULTUR

    Grundig, rørende og god fortelling om en liten periode i amerikansk historie

  6. KULTUR

    Sandvika-gutt er ukens artist i The Guardian.