Forutsigbare bilder sett med barnets øyne

Aksel Selmer:<br></br>MED KNIV OG GAFFEL<br></br>Cappelen<br></br>William Fredrik (Willy) gir glimt inn i sin families liv, fra dåpsdagen, til en bisarr avslutning hvor bordet igjen er praktfullt dekket i det vakre barndomshjemmet.

• Hans H. Skei - Litteraturanmeldelse

Det dristige og spennende grepet Aksel Selmer benytter seg av i kortromanen "Med kniv og gaffel", ved å la alt fortelles fra et barns synspunkt gjennom de tidligste oppvekstår, gir merkelig lite uttelling. Det litt skjeve perspektivet nedenfra burde kunne føre til forunderlige observasjoner, sett og forstått slik at de voksnes verden kom i et nytt og helt annet lys. Men William Fredriks beretning er ført i tilnærmet "voksent" språk, selv om noen særegenheter etter alt å dømme må tilskrives barnemunn. Bare ett kortere avsnitt — der Willy som er blitt skolegutt og reiser med sin mor til Oslo - er fortalt utenfra og i tredje person.

Forutsigelig

Hva er det så vi får via barneøyne og barnemunn? Vi får episoder fra Willys oppvekst, slik man kan tenke seg at noe vil stå frem og bli husket i ettertid, av den voksne. Men vi får også en klar vektlegging av moren og hjemmelivet, noe som også er rimelig gjennom de første barneår. Langsomt slår det gjennom hvilket usigelig kjedelig liv "på stas" fabrikkeier-fruen lever, der det å dekke vakre bord, sove lenge og drikke rødvin lenge dominerer. Vagt aner vi at hun treffer en annen mann, og vi får glimt inn i klasseforskjeller og småbymentalitet gjennom vaskehjelpen som Willy har et nært forhold til. Lekekameraten Sara og Willy har en hemmelig bok de skriver farligheter i, men interessen for kjønn og seksualitet er dempet i boken. Da spiller tråbil, hund og ny sykkel en nesten større rolle.

Skriveøvelse?

"Med kniv og gaffel" er en bevisst og strengt gjennomført roman, men den fremstår likevel nærmest som skriveøvelse - vellykket, men uten større betydning. Den skrives frem til dype familiekonflikter, og ender brått og brutalt - i et praktfullt og grotesk bilde som gir noen skumle signaler om det fremtidige liv for Willy som har vokst og nå nærmest er for ungdom å regne.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding