Kultur

Renessanse for kunsthåndverket

Norske Kunsthåndverkere markerer 40-årsjubileum med utstilling i Kunstindustrimuseet, og Galleri Format hyller veteranen Elisa Helland-Hansen.

- Vi ser klart en renessanse for kunsthåndverk og fokus på bruksting, sier daglig leder Wenche Volle i Kunstnerforbundet. Dette er Elisa Helland-Hansens kopper i serien Sintra.

  • Heidi Borud

Parallelt med at Norske Kunsthåndverkere markerer sitt 40-årsjubileum, lanserer også Kunstnerforbundet sitt nye prosjekt med tittelen Pottery is back!

Keramikk og tekstilkunst er i vinden, og man ser også en fornyet interesse for tekstilkunstnere som Frida Hansen og Hannah Ryggen.

— Vi ser klart en renessanse for kunsthåndverk og fokus på bruksting, sier daglig leder Wenche Volle i Kunstnerforbundet. Nå etterlyser galleriet samtidskeramikk og bruksgjenstander.

— Vi utlyser og oppfordrer kunstnere, designere og kunsthåndverkere til å lage samtidspotter. Innsendte arbeider vil bli juryert, og utvalgte arbeider skal vises på utstilling i Kunstnerforbundet i januar. Dette er en del av forbundets satsing på kunsthåndverk og arbeidet med å belyse vår rike historie, sier Volle.

Til utstillingen i Kunstnerforbundet i januar henter Wenche Volle frem det historiske bordet og viser frem vår tids keramikk eller samtidspotter. Utstillingen skal speile er den fornyede interessen for material- og håndverkskunnskap. Vi har sett dette innen tekstil og grafikk, men nå også innen leire og keramikk.

Brukskunst og såkalt anvendt kunst har vært en viktig del av Kunstnerforbundets satsing fra starten i 1910. Keramikeren Andreas Schneider satt i det første styret i Kunstnerforbundet, og Foreningen Anvendt kunst — som han var en del av - stilte ut fra 1911. Arnstein Arneberg, som var en viktig støttespiller for Kunstnerforbundet, var også en pådriver for kunsthåndverket.I februar 1959 fikk brukskunsten egne lokaler i andre etasje i Kunstnerforbundet. Til prosjektet Pottery is back har forbundet ansatt kurator Gjertrud Steinsvåg, som skal lede utstillingsarbeidet.

  • Hannah Ryggen trakk den politiske verdenen inn i veven

- Vi ser at flere snur seg vekk fra masseproduksjonen og søker det unike, sier Elisabeth Sørheim, fungerende direktør i Norske Kunsthåndverkere.

— Snur seg vekk fra masseproduksjonFungerende direktør Elisabeth Sørheim i Norske Kunsthåndverkere merker stor entusiasme for keramikken og er glad for gode fasiliteter for keramikk på Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO).

— Vi ser stor interesse for det enkle og rustikke, og vi ser at flere snur seg vekk fra masseproduksjonen. Flere søker det unike, sier Sørheim.

Den juryerte utstillingen «Kunsthåndverk 2015» vil vise det beste innen samtidens kunsthåndverk. I år var nåløyet ekstra trangt for å få delta. 321 kunstnere søkte med tilsammen 994 arbeider. Etter andre juryering ble 37 kunstnere med tilsammen 54 arbeider valgt ut. Samtidig viser årets utstilling et stort spenn mellom yngre og eldre kunstnere.

Det idébaserte kunsthåndverket har fått mer plass, mens materialitet og håndverk fortsatt spiller en dominerende rolle, og det har vært stor interesse for årets utstilling.

Elisa Helland-Hansen: Lakserøde kopper.

— Årsutstillingen er naturligvis en viktig del av jubileumsmarkeringen vår. Derfor er det ekstra gledelig at vi får rekordmange søkere nettopp i år. Det viser også at norsk kunsthåndverk er i vinden som aldri før, noe vi merker både i inn- og utland, sier Elisabeth Sørheim.

Kunstneren Ann Kristin Aas viser installasjonen «Bare du kommer nær nok» i jubileumsutstillingen «Kunsthåndverk 2015» i Kunstindustrimuseet i Oslo.

— En motsats til det hvite og polerteEn av årets utstillere er kunstneren Ann Kristin Aas. Hun viser en nostalgisk vegginstallasjon med en gammel settekasse, gamle rammer og naturmaterialer. Umiddelbart er det lett å tenke at dette handler om å aktivere minnene. Men det handler også om kunstnerens fascinasjon forå ta vare på historiske ting, beskytte, oppbevare ogvære bevisst forholdet mellom nytt og gammelt. Det kan også leses som en protest mot forbrukersamfunnet.

— Jeg vil gjerne at vi stopper opp og tar vare på det vi har. Jeg vil også vise en motstats til det polerte, hvite og masseproduserte hjemmeinteriøret, sier Aas.

- Jeg har vært sta som et beist

Elisa Helland-Hansen er en veteran i miljøet og markerer nå 40 år som utøvende kunstner. Hun er opptatt av de funk­sjo­nel­le bruks­gjen­stan­dene og det sansbare ved tingene, enten det er tekoppen eller kannen.

Elisa Helland-Hansen: Beger - pastell.

— Jeg har vært sta som et beist og tro mot bruksgjenstandene i alle de årene jeg har virket som keramiker. Min kjærlighet går til hverdagsgjenstandene, og jeg er ikke ferdig med arbeidet før gjenstandene er i bruk, sier hun.I anledning 40-årsmarkeringen arrangerer Galleri Format utstilling, og hun viser både nye og eldre ting.

— Jeg lager bruksgjenstander med ønske om et tydelig personlig avtrykk. Spesielt kopper, mugger, tekanner, skåler og krukker har jeg holdt meg til. Tingene må i bruk, det er viktig for meg. Men det handler selvfølgelig ikke bare om funksjonalitet. Formen og fargen må også være på plass.

Som kunstinteressert leser er du kanskje opptatt av hvordan det går med byggingen av de store institusjonene:

  1. Les også

    Vigeland + Munch = erotikk + smerte

  2. Les også

    Vigelands omfavnelse

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Grundig, rørende og god fortelling om en liten periode i amerikansk historie

  2. KULTUR

    Charterflyet måtte nødlande to ganger på Oslo lufthavn

  3. KULTUR

    Maktkamp i kapitalens høyborg

  4. KULTUR

    Stjernelag i ny TV-serie

  5. KULTUR

    Antifragile: test articles

  6. KULTUR

    Varsler-organisasjonen Wikileaks ut mot Panama Papers