Kultur

- Mediebransjen har tabbet seg ut

Gikk i skyttergravene mot et utvalgsforslag om åtte prosent lavmoms allerede i 2010.

Papiraviser har nullmoms. Nettaviser 25 prosent moms. Nå går det mot en felles lavmoms på åtte prosent.
  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist

En innstilling om mediestøtte fra 2010 foreslo innføring av åtte prosent lavmoms, mot å etablere en ny støtteordning for journalistikk. Mediestøtteutvalgets leder Yngve Slettholm mener MBL og NJ gjorde en grov feil da de gikk i skyttergraven mot forslaget.

For nullmoms

Onsdag kommer neste års statsbudsjett. Der tyder alt på at regjeringen vil legge frem forslag om felles lavmoms på 8 prosent for både papir— og nettaviser. I dag er det momsfritak for papir, og 25 prosent moms på nettaviser.

I Aftenposten mandag foreslår de tidligere rødgrønne regjeringspartnerne SV, Ap og Sp et medieforlik på Stortinget, der man går inn for nullmoms for begge plattformer.

— Regjeringens bebudede fellesmoms på 8 prosent kan ta livet av flere aviser, spår SV-nestleder Bård Vegar Solhjell.

Stor tabbe

Administrerende direktør Yngve Slettholm i Kopinor, som også er tidligere statssekretær i Kulturdepartementet, ledet i 2010 det såkalte Mediestøtteutvalget. Han er overrasket over at politikerne virker å ha glemt utvalgets innstilling fra desember 2010, og mener mediebransjen har tabbet seg ut ved ikke å følge deres råd.

Utvalget gikk for det såkalte omfordelingsalternativet, som innebar åtte prosent felles moms, mot å bruke provenyinntektene til en ny rettighetsbasert støtteordning for journalistikk. 700 millioner kroner var utvalgets anslag i 2010.

— Både MBL og NJ gikk rett i skyttergravene den gangen, og ville bare ha nullmoms. Utvalget var delt, men jeg mener at mediebransjen gjorde dumt i ikke å ville drøfte en ny, rettighetsbasert støtteordning, sier Yngve Slettholm.

— De burde ha kjent sin besøkelsestid, og fått på plass en støtteordning til innholdsproduksjon og egen journalistikk da muligheten var der. Blir det innført 8 prosent felles moms nå, slik det virker som, kommer det neppe noen slik støtteordning i tillegg, sier Slettholm.

Bokbransjen kommer etter

Han ser at krisestemningen i mediebransjen er større nå enn for fire år siden, at både annonseinntekter og opplag har falt raskere enn man antok, og at det er derfor «alle» nå snakker om nullmoms.

Slettholm tror likevel ikke på felles nullmoms for avisene, selv om det pr. nå kan være flertall for det på Stortinget.

— Det virker som om 8 prosent er i ferd med å etableres som en fast «kulturmoms» her i landet. Dessuten er det vanskelig for Regjeringen ikke å se dette i sammenheng med bokbransjen. Blir det nullmoms for nettaviser, vil dette måtte følges opp for e-bøker i etterkant, og det får nok Finansdepartementet til å nøle, sier Slettholm.

Skjebnetid

Hos både MBL og NJ er man derimot positive til de rødgrønne forslag om nullmoms, at pressestøtten minst opprettholdes, og at de minste avisene må få omstillingsstøtte.

— Det er positivt at partiene nå forstår hvilken spennende, men krevende posisjon mediehusene er i. Det er viktig at et forlik blir bredt, fremtidsrettet og at det utløser handling. Vi forventer at det skjer noe nå, og det haster å få på plass løsninger som virker i praksis, sier Randi S. Øgrey, direktør i Mediebedriftenes Landsforening.

Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag, er også for nullmoms.

— Vi er veldig glad disse partiene nå forstår alvoret, og er villige til å ta viktige grep som må til for å redde og utvikle de norske mediehusene. I øyeblikket ser det ut til at folkets fornuft er samlet i nasjonalforsamlingen, heller enn i kulturdepartementet. Forventningene til kulturministeren under statsbudsjettfremleggingen onsdag er lave, men jeg lar meg gjerne gledelig overraske.

- Tror du det er realistisk at nullmomsen kan bli gjennomført, når regjeringen ønsker lavmoms og har en samarbeidsavtale med KrF og V?

— Ja, når både KrF støtter nullmoms og V heller i samme retning, mener jeg det er realistisk. Dette er en skjebnetid for norske medier, der vi står overfor et valg om å forsterke krisen eller avdempe den med nullmoms, sier Thomas Spence.

Les også:

Les også

Nasjonalt medieforlik skal hindre avisdød

Les også:

Les også

  1. Flertall for nullmoms på Stortinget

  2. Frykter at 1000 journalistiske årsverk skal forsvinne