Kultur

Musikk overalt i fem år

Mot slutten av året har Spotify betalt musikkbransjen én milliard dollar.

Administrerende direktør Jonathan Forster for Spotify i Norden mener kampen fremdeles står mot piratkopieringen og ikke Wimps forbedrede lydkvalitet. Spotify

  • David Bach

- Fem år føles kanskje ikke så lenge, begynner Spotifys administrerende direktør for Norden, Jonathan Forster.- Men for fem år siden kjøpte vi ikke apper til telefonen. Iphone fantes ikke engang i Europa. Noen hadde kanskje Facebook, men ennå ikke særlig mange venner registrert.

Spotify ble imidlertid offisielt lansert for nøyaktig fem år siden, 7. oktober 2008. Musikkstrømmetjenesten har siden da latt sine brukere lytte til musikk over nettet via et program på datamaskinen, og det uten at en eneste musikkfil trenger å lastes ned. Over 24 millioner mennesker er aktive brukere av tjenesten, ifølge deres egne tall.

Forster liker ikke ordet verdensherredømme, men håpet er likevel at Spotifys musikk skal bli tilgjengelig over hele verden.

Les også

Støyfulle tider

- Vi utvidet nylig til Taiwan, Argentina, Hellas og Tyrkia og er nå oppe i 32 land. Men når vi er tilgjengelige i et land, begynner arbeidet med å nå alle som bor der. Jeg tror de aller fleste i Norge betaler regningene sine online, og jeg mener alle også burde ha en digital musikktjeneste. Det må vi bruke tid på å forklare. Det er ikke den hippe ungdommen i Oslo og Bergen vi må snakke med, vi vil nå 45-åringene på bygda som ikke nødvendigvis tenker så mye på teknologi, sier Forster.

Wimp satser på lydkvalitet

I 2009 kom den norske utfordreren til Spotify, Wimp, utviklet av av Aspiro i samarbeid med Platekompaniet og Telenor. Wimp har nå like mange sanger som Spotify i sin egen katalog. Wimp, som har utvidet til Sverige, Danmark, Tyskland og Polen, mener imidlertid de legger mer vekt på kvalitet og lytteropplevelse, der Spotify går etter massene. Ved utgangen av andre kvartal i 2013 hadde Wimp omtrent 415 000 betalende brukere.

Tirsdag 1. oktober lanserte Wimp sin nye tjeneste HiFi, som skal gi CD-kvalitet på lyden, til dobbel pris.

- Vi føler oss bedre skodd enn noen gang, ettersom vi har lansert et produkt som endelig gir kundene CD-kvalitet på lyden, noe jeg tror vi foreløpig er de eneste i Skandinavia som gjør, sier daglig leder i Wimp Norge, Per Einar Dybvik.

Les også

Skjerper lyden på strømming

Tilbudet av såkalt lossless-lyd er noe Spotify så langt ikke har planer om å matche. Dybvik understreker også at Wimp forsøker å gå etter et litt mer kvalitetsbevisst segment enn Spotify.- Da vi lanserte i februar 2010, sa vi at albumformatet er viktig for oss. Det handler om å gjenerobre det tapte øyeblikket hvor man satt og lyttet til musikk. Da var albumformatet en viktig del av det, og vi tror på mange måter at det formatet har sin rett. Dette er nok en annerledes tilnærming enn Spotify, sier han.

Kraftig nedgang av pirater

Lovlig musikkstrømming utgjør nå 66 prosent av musikkomsetningen i Norge. Jonathan Forster i Spotify ser fremdeles på piratkopieringen som den største trusselen.

- Wimps HiFi-satsing er interessant, men for oss er det piratene som fortsatt er den store utfordringen. Fundamentalt oppmuntrer vi alle som prøver å utvikle nye ting, så jeg sier bare «well played». Personlig er jeg kanskje ikke rett person til å snakke om det, men jeg kan ikke høre forskjellen på vanlig strømming og CD-lyd, sier han.

En ting er sikkert: Strømmetjenestene har, dog helt klart ikke utryddet, i alle fall gjort et kraftig innhugg i det som en gang var et massivt omfang ulovlig nedlastning. I en undersøkelse bestilt av Norwaco, fant Ipsos MMI i 2012 at nordmenn piratkopierte mindre enn en femtedel musikk sammenlignet med 2008, året Spotify ble lansert.

Les også

Piratkopieringen i Norge stuper

- De som skrev bøker, ble virkelig bekymret da den trykte pressen kom. Filmbransjen da man kunne ta opp film hjemme. De sittende industriene har alltid vært bekymret for utviklingen, og særlig da internett kom. Men brukerne synes jo det er fantastisk, og det faktum at alle kan høre på musikk hele tiden, er i det store og hele en fantastisk ting for musikkindustrien. Dette ble adressert av et marked av pirater, og for å slå dem må du gjøre noe skikkelig, skikkelig stort. Som industri kan vi føle at vi har klart noe stort, mener Forster.

«Zombier»

Han sammenligner imidlertid de ulovlige fildelerne med zombier, uten kostnader og uten regler.

- Det kan alltids komme tilbake. De kan ikke bekjempes, men vi kan forsøke å erstatte det. Det jeg kan si, er at mot slutten av året har Spotify betalt 1 milliard dollar til musikkbransjen. De fleste aviser ville vært overbegeistret dersom 25 prosent av leserne betalte frivillig for noe som var gratis, illustrerer han.

Forster må med latter erkjenne at det ikke er planlagt noen feiring på femårsdagen.

- Vi vil nok kanskje samles på kontoret, ta en kanelbolle og gi oss selv en liten applaus, men det er så travelt her at vi normalt passerer milepæler og først innser det senere, sier han.

Aftenposten er en del av Schibsted-konsernet, som også er deleier i Spotifys største konkurrent Wimp.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Spotify har passert 100 millioner aktive brukere

  2. KULTUR

    Kraftig vekst i musikkbransjen etter flere kriseår

  3. KULTUR

    På børs i dag: Spotify styrer mer og mer av hva du lytter til

  4. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  5. KULTUR

    Stadig flere nordmenn vil ikke betale for musikk

  6. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år