Den flagrende hippiestilen florerte under designvisningene for våren. Men noen har tjuvstartet. Verdens it-girl nr.1, den britiske modellen Kate Moss, er selve gudmoren for denne bohemske stilen. Og designer Jade Jagger, datteren til Mick, er den mest berømte håndlangeren hennes.

Etter et drøyt tiår med partybasert feriering på den hippe solskinns-øya Ibiza, har motefenomenet spredt seg, blant annet via det argentinsk-spanske ekteparet bak EMONK. De håndlager frynseboots Kate Moss lager festivalnytt av.

EmonkIbiza håndlager støvler og sandaler for Kate Moss og alle andre bohemer med sans for den luksuriøse hippiechic-stilen.
EMONK/Camilla Smith Agenturer

- Jeg måtte bare ha dem, hvert eksemplar er helt unikt, sier Camilla Smith, som importerer EMONKIbiza til Norge.

Frynser, fletter, etniske broderier, fjær, keramiske perler og gamle metallgjenstander er nøkkelingredienser i den luksuriøse hippie chic-stilen. Men det er først og fremst håndverket og gjenstandenes historikk som skaper det helt unike uttrykket.

Luksus-bohem

- Jeg føler nesten at jeg har en mission. Det er på tide å sprite opp den stramme, grå og svarte stilen med litt lekne og gøyale accessoirer, sier Smith.

Hun mener hippie-trenden er en konsekvens av den miljøbevisste og spirituelt orienterte livsstilen. Samtidig er vi innstilt på luksus. Det skal være unikt, håndlaget og lekkert.

Smykkedesigner og stylist Tommy Løland er vel kjent med the ibiza tribe som han kaller dem. Selv nøyer han seg med å lage smykker av fjær, perler og gamle, slitte metallgjenstander.

Smykkedesigner Tommy Løland går for det inspirerte og ektefølte i sine smykker. Gummi og kobber fra bremseledninger kombineres gjerne med papegøyefjær.
Tommy Løland

Papegøyefjær

— Folk vil ha accessoirer som er personlige og helt spesielle for dem, sier Løland. Han plukker materialer på steder som antikvariater og dyrebutikker og lar seg inspirere av alt fra Ibiza-stemning til Hermes’ siste visning.

- For meg er dette en leken sak jeg gjør ved siden av styling. Litt sånn fra hånd til munn. Selv om jeg har fått tilbud, er det ikke interessant å produsere større kvanta. Det er jo nettopp det inspirerte og ektefølte i hvert enkelt smykke som gjør det spesielt, mener Løland.

Papegøyefjærene til sin siste smykkeutstilling hentet han fra et dyrebeskyttelses-senter i Miami, der han som motytelse betalte rikelig med dollars i donasjon.

Veldig hippie chic.

«Oh my God, så lekker håndveske! »

Sånne replikker kan jo tilfalle noen hver, men når de stammer fra trend-dronning Kate Moss, som tilfeldigvis befinner seg på samme feriested i Tyrkia, blir det ekstra smigrende.

Særlig når man har laget vesken selv.

- Jeg ble så glad at jeg inviterte henne om bord i båten, der jeg hadde flere vesker, forteller Tromsø-kvinnen Claudia Ravnbø. Hun flyttet til Paris som 17-åring og jobber vanligvis med interiør - blant verdens rikeste mennesker.

Når Tromsøkvinnen Claudia Ravnbø bærer en slik veske på restaurantbesøk, sender de bortskjemte verdensdamene lange blikk.
Bodil Fuhr

Kates domI årevis har hun trålet små landsbyer i Tyrkia, kostbare antikkmarkeder i London og sære bruktutsalg i Tokyo — alltid på jakt etter unike tekstiler.

-  Jeg hadde etter hvert så mange vakre stoffrester som måtte brukes til noe! Veskene var sånn sett et fritidsprosjekt, en kunstnerisk ventil, sier den globetrottende firebarnsmoren, som er utdannet billedkunstner.

Men så var det altså at Kate Moss, som har satt dagsorden for worldwide cool i over 20 år, falt pladask.

Historisk luksus

- Den første av veskene mine ble stjålet, den andre ville Kate Moss ha, så jeg kan ikke klage på markedsføringen, smiler designeren, mens hun bretter ut det ene kunststykket etter det andre i salongen på Oslo-hotellet The Thief.

Ottomanske broderier, håndvevet skjortestoff fra Provence og kongelige stoffer fra Jaipur - hver veske består av minst seksforskjellige stoffer - alle med sin helt unike historie. Og de fleste stoffene er restaurert - etter alle kunstens regler.

- En Maison Ravn-veske skal fungere som en liten oppdagelsesreise. Jeg måtte hyre en professor i tekstil for å lære detaljene om alle stoffene - det er jo en kjempeviktig del av deres historie, påpeker Ravnbø.

Anti-kitsch

Anvendelighet, egenart og luksus er stikkord for veskene fra Maison Ravn. De må kunne brukes på begge sider og gjerne ha plass til en mindre veske inni.
Nicolas Zimmermann

Veskedesigneren er mer opptatt av estetikk enn mote og trender. Det handler om spennende kontraster.— Alt som er vakkert kjenner man igjen. Og for å unngå kitschen, gjør jeg som jeg lærte på kunstakademiet i Glasgow: når jeg tror jeg er ferdig med en veske, tar jeg bort det vakreste og ser om den fortsatt fungerer. Da er den ferdig!

En fiks ferdig veske som ingen andre har - det er noe av poenget med å håndlage sine egne skuldervesker for Ravnbø.

- Det eneste du skjønner, når du er på damelunsj i Genève og alle parkerer Hermes-bagen i krokodilleskinn på bordet, er at alle har rikelig med penger. Men hvor er personligheten? Det er jo den man gjerne vil signalisere med et spesielt tilbehør, sier Tromsø-damen.

Charlize Theron

Den perfekte veske fra Maison Ravn er satt sammen av minst 6 stoffer fra hele verdenshistorien og produsert med luksuriøst tilbehør i Milano.
Bodil Fuhr

Og hun er ikke alene, da den verdenskjente skuespilleren Charlize Theron spottet Claudias håndveske under et restaurantbesøk i Genève for tre uker siden, sendte hun livvakten over for å spørre hvor hun hadde kjøpt den.- Men det er jo ikke noe for folk flest dette, prisene ligger fra 20.000 kroner og oppover, alt ettersom hvor mye ekte gull og sølv jeg legger inn.

- Hva med norsk håndverk — er det representert?

- Jeg tør nesten ikke si det høyt, men nå har jeg kjøpt tre gamle bunader - en fra Telemark, en fra Vestlandet og en fra Troms. De skal klippes opp og leve videre på litt andre premisser. Det skal bli vakkert. Det lover jeg!

afp000807186-b4elOZPkWH.jpg