Kultur

Ber om unnskyldning etter posering på Melgaards kunstverk

LONDON (Aftenposten): Trekker tilbake bilde av russisk kunstsamler sittende på Bjarne Melgaard-verk.

Kunstsamler og redaktør Dasha Zhukova, kjæresten til den styrtrike Chelsea-eieren Roman Abramovich, har måttet beklage bildene hun stilte opp på i motebloggen Buro 24/7.
  • Helle Skjervold
    Helle Skjervold

Kunstsamler og redaktør Dasha Zhukova, kjæresten til den styrtrike Chelsea-eieren Roman Abramovich, har nå bedt om unnskyldning for å ha posert sittende på en tilsynelatende rasistisk stol.

Bildet ble publisert i et intervju med Zhukova gjort av den russiske motebloggen Buro 24/7, drevet av kvinnen som omtales som lederen av den nye russiske moteeliten, Miroslava Duma.

Bildet på nettsiden til Buro 24/7 har senere blitt beskåret, slik at man ikke kan se hva slags stol Zhukova sitter på.

Intervjuet med den 32 år gamle Zhukova illustreres blant annet med et bilde av henne sittende på et kunstverk av en stol, som forestiller en liggende lettkledd mørkhudet kvinne i helfigur med stilletthælene i været.

Krass kritikk

Bildet skapte en storm av negative kommentarer, og stolen ble kritisert som rasistisk.

— Jeg tar fullstendig avstand fra rasisme, og vil be om unnskyldning til de jeg måtte ha fornærmet med dette bildet, sier Zhukova i en uttalelse.

Kunstneren bak stolen er den New York-baserte norske samtidskunstneren Bjarne Melgaard.

Hun legger til at bildet ble publisert ute av kontekst, og at stolen er ment som et kunstverk som nettopp kommenterer kjønns— og rasepolitikk.Bildet er nå kappet til slik at «stolbena» ikke synes, og nettstedet har bedt om unnskyldning for den opprinnelige bildebruken.

Norsk kunstner

Kunstneren bak stolen er den New York-baserte norske samtidskunstneren Bjarne Melgaard, og verket spiller på en lignende stol skapt av den britiske kunstneren Allen Jones på 60-tallet.

Popkunstneren Jones skapte flere verk der kvinner fysisk ble brukt som objekter, slik som sittemøbler og bord.

Melgaards verk er til forveksling lik Jones' verk Chair , men i Jones' tilfelle er kvinnen hvit.

Dette får The Guardians kunstskribent Jonathan Jones til å påpeke at rasismekritikken mot Melgaards verk er «fullstendig misforstått». Originalverket Chair er kjøpt inn som del av Tates permanente utstilling, men det var først da den hvite kvinnen ble til en svart kvinne at stolverket fikk kritikk.

Ingen reagerte på sittingen så lenge kvinnen var hvit, poengterer kunstkritiker Jones.