Les anmeldelse av debutalbumet.
Fredag kom Silver moon , studioalbum nummer to fra popgruppen Donkeyboy. To låter er så langt ute i markedet med hitsuksess. Den første, "City boy", er også allerede brukt i en TV-reklame.
— Vi er blitt et hit-band. Det er det vi liker, og legger ikke skjul på at vi skal prøve å lage noe catchy med et radiovennlig lydbilde. Så lenge musikken er i fokus, er vi ikke redd for å bruke de kanalene som finnes for å nå ut, sier gitarist Peter Michelsen.
— En avtale med TV-reklame for kleskjeden Cubus, passer utmerket for vår del. De ville ha den, vi får solgt plater i butikkene, og kolleksjonen deres ligner på de klærne vi brukte til forrige album.
Michelsen sitter i plateselskapet Warner Musics møterom i Oslo, sammen med Donkeyboy-brødrene Cato og Kent Sundberg. Etter en lang dag i NRK er det pizza, før Drammens-bandet igjen skal ut i Skandinavia for mer promo.
Høye "amibitions"
Tre år etter brakdebuten med låten "Amibitions", med Linnea Dale på signaturaktig refrengvokal, er popambisjonene denne gangen enda større. 115 000 solgte album, flere listetopper, Spellemannpriser og noe så sjeldent for et norsk band som en svensk Grammis, skal følges opp.
Først i Norge og Skandinavia. Så videre nedover Europa, og etterhvert England.
— Vi er klare, og skal gi det vi makter i hvert eneste land. Vi merker mer interesse fra radio jevnt over, og også oppmerksomhet på anerkjente popblogger i England. Men veien derfra til en storhit er utrolig lang. Da må vi nok inn på BBC1, og det er ikke akkurat lett. Pluss litt flaks, sier Kent Sundberg
— Er det derfor dere musikalsk nå ligner mer på Pet Shop Boys enn noen gang før?
— Tja, kanskje det. Det er flere som har nevnt den sammenligningen, og vi hører det jo selv også. Pet Shop Boys er ellers et helt fantastisk popband, da, sier Cato Sundberg.
Mye penger
Etter over 2,5 millioner visninger på YouTube av videoen til "City boy" på tre måneder, er det nå singlen "Pull of the eye", med bandets nye "donkeygirl" Vivian Sørmeland på vokal, som skal selge dem videre.
Under årets musikkbransjetreff Bylarm gikk Donkeyboys plateselskapssjef Guttorm Raa ut og etterlyste mer statsstøtte til bandets og Warners internasjonale satsing. Han mener de offentlige pengene ikke må strøs rundt på mange, men spisses direkte mot band med klart potensial.
— Akkurat den uttalelsen får sjefen stå for, men det koster jo mye penger å få til noe. Folk tror nok at vi er blitt rike på suksessen etter førstealbumet, men det stemmer ikke, sier Kent Sundberg.
— Nok en gang har vi satset sparepengene på dette albumet, som tok utrolig lang tid i studio før alle var fornøyd, og vi er så klart dødsnervøse for mottagelsen. Vi får virkelig håpe det slår an.
Europa-løpet er i alle fall lagt for Donkeyboy.