Kultur

Elektropop med sjangerbredde

Karin Park treffer ofte med smart elektropop.

  • Robert Hoftun Gjestad
    Robert Hoftun Gjestad
    journalist

Vår vurdering:

4 av 6
Karin Park, ute med album nummer fem.

Svensk-norske Karin Park (36) har vært en trofast leverandør av elektropop siden den Spellemann-nominerte debuten i 2003, dog uten det virkelig store gjennombruddet.

Mer oppmerksomhet ble det brått for to år siden, da hennes låt «I feed you my love» for Margaret Berger endte som nummer fire i den internasjonale finalen i Eurovision.

Sterkt personlige låter

I år er Park tilbake i MGP på egen hånd, med den sterkt personlige låten «Human beings», og spiller neste helg på Bylarm. Den dobbelen tror jeg kanskje ikke er gjort før i norsk musikkliv, og viser gledelig bredde.

Sjangerspenn er også et stikkord for hennes femte studioalbum Apocalypse pop , selv om det meste her må klassifiseres som programmert, elektronisk pop.

Smart variasjon

Variasjonen i de tolv låtene er likevel stor, fra den energiske åpningen «Look what you've done» via The Knife-aktige «Hard liquor man», til langt mer atmosfæriske «Stick to the lie» og «Opium», og til høyst 80-tallsinspirerte låter som «Whipped cream, silver and pearls».

Summen av det hele spriker kanskje litt mye, noen låter er vel flate, men på sitt beste byr Karin Park på smart elektropop. Det blir gøy å følge henne i MGP-finalen på NRK1 lørdag 14. mars.

Les også

  1. Melodi Grand Prix kjører «safe», men likevel risikofylt

  2. Morten Abel byr på et avslappet comeback