Hellstrøm utfordrer alkoholloven

To viner og en akevitt som bærer Hellstrøms navn får fyldig omtale på hellstrom.no. Ifølge stipendiat og advokat Anine Kierulf rammes dette av lovverket.

Eyvind Hellstrøm har sine egne vin- og akevittmerker, men han bør antagelig ikke reklamere for dem.

Hellstrøms navn får fyldig omtale på hellstrom.no. Det bør det antagelig ikke få.

«Ifølge Norsk lov har vi ikke lov til å vise bilder av våre alkoholprodukter, men ønsker du vite mer, kan du registrere deg hos Moestue Grape.» står det innledningsvis i avsnittet «Drikke» på Hellstrøms «Gode produkter»-side. Der reklamerer han også for sin hurtigmat og grill, sine bøker, glass, panner. Alt annet er greit, men drikkedelen kan være i strid med norsk lov.

Flaskene er ikke avbildet, men all annen informasjon står oppfør: Pris, produsent, smaksbeskrivelse, bruksområde, m.m.

Les også:

Les også

Regjeringen vil ha flere åpningsdager på polet

Vurderer tips

Helsedirektoratet ønsker ikke å kommentere enkeltsaker, men avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad sier følgende:

— Informasjon om konkrete alkoholholdige produkter vil normalt rammes av reklameforbudet, dersom avsenderen har en interesse i salg av alkohol. Dette gjelder også nøktern informasjon om navn på produkter og informasjon om smak, bruksområde, innhold med videre.

- Hva skjer hvis man finner at Hellstrøms omtaler strider mot loven?

— Saker om brudd på reklameforbudet innledes vanligvis ved at aktøren tilskrives og bes om en redegjørelse.

- Vil Eyvind Hellstrøm bli tilskrevet?

— Vi vurderer tipsene vi får inn. På nåværende tidspunkt har vi ikke tatt noen beslutning for videre saksgang.

Les også:

Les også

Advarer mot utvidet alkoholsalg i påsken

Anonymisert

Hellstrøm er for tiden på TV-opptak i København og har ikke anledning til å kommentere, men fra hans manager Atle Skagens formidler følgende uttalelse:

«På nettsiden hellstrom.no har jeg valgt å presentere de produktene jeg selv har utviklet eller samarbeidet med produsenter om. Når det gjelder presentasjonen av de alkoholholdige produktene, har vi anonymisert alle elementene ved blant annet ikke å avbilde produktet eller emballasjen etc. Vi har holdt dette på et så nøytralt informasjonsnivå som mulig og har linker til importør og vinmonopolets egne sider for ytterligere informasjon.»

Les også:

Les også

Byrådet vil ha flere ølutsalg

— Rammes av loven

Stipendiat, tidligere advokat Anine Kierulf sier at Hellstrøms produktomtaler klart rammes av Helsedirektoratets forståelse lovverket.

— At han ikke avbilder flaskene har ingen betydning, reklame er ikke definert av hvor fristende den er. Omtalene er egnet til å fremme salg av produktene og fremstilt av en som kan tjene på salget.

Hun påpeker imidlertid også:

— Samtidig mener jeg myndighetene er noe inkonsekvent. Hvorfor skal Hellstrøms hjemmeside rammes, når avisenes redaksjonelle omtaler i fire farger er mye mer egnet til å fremme salg av alkohol?