Kultur

Beyoncé: en superstjerne med stålkontroll

Beyoncé er verdens største artist akkurat nå. Hvordan ble hun egentlig hele verdens popdronning?

Det er nettopp evnen til å kontrollere publikum og medias opplevelse av kunsten sin som gjør Beyoncé til den største artisten i verden akkurat nå, skriver musikkanmelder Malin Kulseth. MARK VON HOLDEN

  • Malin Kulseth

Denne uken la den amerikanske popartisten Beyoncé ut på en utsolgt verdensomspennende Formation-turné, etter at hun overrumplet både media og fans med et nytt album.

Både musikk og videoer

Nesten uten forvarsel slapp 34 år gamle Beyoncé Knowles sitt visuelle album Lemonade, som består av både musikk og en film, via HBO og ektemannens strømmetjeneste TIDAL for en drøy uke siden.

Dette blogginnlegget skapte bråk:

Les også

Musikkveteran kaller Beyonce for «svarting»

Singelen «Formation», en teaser til noe som skulle vises på HBO førstkommende lørdag og en snarlig turnéstart opplyste oss om at ting var i ferd med å skje, men ingen kunne vite sikkert hva som kom til å treffe oss. Eller hvordan.

En hjerteskjærende musikal

Bare minutter etter at Lemonade begynte å gå på HBO i USA var hun på alles lepper, og forvirringen var total. Hvorfor bevitnet vi plutselig den hjerteskjærende musikalen om at et av verdens mest profilerte ekteskap er så til de grader på randen? Beyoncé har som kjent sluttet å gi direkte intervjuer med pressen for flere år siden, og er kjent for å være svært privat.

Les anmeldelsen av Lemonade-albumet:

Les også

Både ektemannen Jay-Z og amerikansk politikk får unngjelde på Beyoncés nye album.

Det har gått mange rykter om problemer i ekteskapet for superparet Beyonce og Jay Z de siste årene. Mason Poole

Historien om den bedratte kvinne

Men Lemonade forteller ikke bare Beyoncés personlige historie. Riktignok har ryktene florert i mange år om ektemannens utroskap, og det er ikke første gang tematikken er oppe i en Beyoncé-låt. Narrativet i Lemonade er langt på vei en nesten universell historie om den bedratte kvinnen, basert på dikt skrevet av den 27 år gamle somalisk-britiske poeten Warsan Shire, og derfor er budskapet så kraftfullt. Beyoncé forteller kvinner over hele verden at man kan gå med hodet hevet ut av de vanskelige situasjonene et forhold kan by på, med seg selv som utgangspunkt.

Har evnen til å overgå seg selv

I dokumentaren Beyoncé: Life Is But A Dream fra fra 2013 åpner Beyoncé med å fortelle om hvor vanskelig det føles å hele tiden skulle overgå seg selv når man har hatt så stor kommersiell suksess som hun selv har hatt.

Evnen til å overgå seg selv for hver utgivelse, turné og liveopptreden på TV på samme måte som Bey er få, om noen, forunt. I en digital virkelighet der hitsingler på strømmetjenestene er oppskriften på suksess har Beyoncé på mange måter blitt malen for å få oppmerksomhet rundt album og albumslipp. Hun har bidratt til å ta albumformatet tilbake, selv om vi forhåpentligvis er ferdige med å påstå at noe som helst er dødt nå.

Det er digital rift om Lemonade-albumet:

Les også

Beyoncé får fart på piratvirksomheten

Å ta en Beyoncé

Siden det uventede bråslippet av det selvtitulerte albumet Beyoncé i 2013 har det å slippe et overaskelsesalbum blitt omtalt som å «ta en Beyoncé». Hun var langt fra den første som slapp et album uten å sende ut et presseskriv en uke i forveien, men påvirkningskraften hennes stiller likevel i en helt egen liga.

Kontrollerer både publikum og media

Rent musikalsk er ikke Lemonade noe mesterverk i seg selv, men Beyoncé har greid å styre oss i en retning der det kreves av oss at vi følger nøye med gjennom hele albumet og vier hele verket vår fulle oppmerksomhet. Det er ikke lenger mulig å løsrive Beyoncé fra musikken og det visuelle, eller omvendt. Det er nettopp evnen til å kontrollere publikum og medias opplevelse av kunsten sin som gjør Beyoncé til den største artisten i verden akkurat nå.

Suksessen er ingen tilfeldighet

At hun er blitt den superstjernen hun er i dag er ingen tilfeldighet. Fra hun var barn har hun blitt trent målrettet til å bli artist. Beyoncé selv har fortalt om hvordan faren vekket henne tidlig om morgenen for å jogge mens hun sang, en instruksjon hun har gitt videre til de tre artistene hun nylig signerte til sitt eget selskap Parkwood Entertainment.

Sa opp jobben som kopimaskinselger

Da Beyoncé var 14 år sa pappa Mathew Knowles opp jobben som kopimaskinselger for å være manager for gruppen Girl’s Tyme — bestående av Beyoncé, barndomsvenninnen hennes Kelly Rowland, LaTivia Robertson og LeToya Luckett. I sommerferiene trente Mathew jentene i en vokal og danse-«boot camp», og etterhvert tok gruppen navnet Destiny’s Child.

Beskyldt for å være årsaken til bruddet

På noen år ble de verdens mest suksessrike jentegruppe, men det var hele tiden Beyoncé som ble ansett for å være den største stjernen. Tre album og en rekke nummer én-hits senere slapp Knowles sin solodebut Dangerously In Love i 2003. Destiny’s Child ga ut et album til etter at medlemmene begynte å jobbe med sine solokarrierer, og Beyoncé og faren ble lenge beskyldt for å være årsaken til det endelige bruddet. Siden har hun jobbet taktisk og tatt karrieren sin ett og ett steg videre musikalsk og visuelt, og etterhvert også mer politisk.

Beyonce har endt opp med å bli den mest kjente artisten av medlemmene i Destiny's Child. Mark J. Terrill

Traff tidsånden med feminisme

Med Beyoncé traff superstjernen tidsånden midt i blinken. «Female empowering» har siden Destiny’s Child vært en del av hennes budskap, men man kan se en kraftig stigende kurve fra hun i 2007 hyrte inn backupbandet The Sugar Mamas med kun kvinnelige medlemmer for å vise unge jenter at det går an å spille instrumenter (noe hun selv aldri greide å lære seg). Utviklingen fortsetter videre via oppstarten av sitt eget selskap Parkwood Entertainment, låten «Single Ladies» fra 2008 til 2011s «Run The World (Girls)» og «Flawless» i 2013. I sistnevnte låt bruker hun et sample av forfatteren Chimamanda Ngozi Adichie for å forklare hvorfor vi alle bør være feminister. Parallellt steg den såkalte sosiale medier-styrte fjerdebølgen med feminisme til det som føltes som en slags «peak feminisme» i 2013.

River ned barrierer og knuser glasstak

Når popstjernen Beyoncé tar eierskap til ordet feminist treffer hun et publikum så stort at enhver eventuell innvending og kritikk mot hennes feminisme blekner. På samme måte som Madonna på begynnelsen av 80— og 90-tallet skapte en ny feminisme, river hun ned barrierer, knuser glasstak og åpner opp for et politisk budskap som selv om det er tidsriktig ikke nødvendigvis er like populært hos alle. Selv ikke hennes kvinnelige fans.

  • Rapperen Azealia Banks mener Beyoncé er antitesen til feminisme:

Politisk kamp mot rasisme

Lemonade er fortsatt feminismen og kvinners historie sentralt, men med denne utgivelsen tar hun plass i den politiske #blacklivesmatter-bevegelsen i protest mot rasisme og eskalerende politivold mot svarte i USA de seneste årene. Jack White-samarbeidet «Hurt Yourself» er basert på en tale Malcolm X holdt i en begravelse i 1962, der han legger frem at det minst respekterte mennesket i Amerika er den svarte kvinnen. Gjennom hele albumet gjør hun et poeng av sin egen Texas-opprinnelse og dialekt, og tar til orde for at svarte skal elske seg selv som de er og ikke prøve å være noe annet.

Beyonces opptreden på årets Superbowl ble for sterk kost for tidligere New York-ordfører. Matt Slocum

New York-ordføreren oppfordret til boikott

Superbowl-opptredenen hennes tidligere i år var så kraftfull at den tidligere New York City-ordføreren Rudy Giuliani oppfordret til umiddelbar boikott av Beyoncé. (Popdronningen svarte på kritikken ved å selge sine egne «Boycott Beyoncé» t-skjorter.) Danserne hennes var kledd i Black Panthers-inspirerte kostymer og Beys sceneantrekk var en åpenbar hyllest til det avdøde ikonet Michael Jackson, som også er den artisten hun selv omtaler som sin største inspirasjon.

Gjør ikke samme tabbe som Michael Jackson

Men Beyoncé lar seg ikke bli jaget av pressen i motsetning til Michael Jackson som etterhvert mistet kontrollen over de falske ryktene han plantet om seg selv. Hun styrer pressen og nesten alt som blir skrevet om henne. Hun har sluttet å uttale seg direkte til media, men media har ikke mistet interessen for henne. Kanskje tvert i mot.

Beyoncé er allerede en god venn av presidentparet Obama. Nå håper HIllary Clinton på det samme. Evan Vucci

Hillary har noe å lære av Beyoncé

Hun bruker negative rykter om eget liv, og snur det til en kommersiell seier større enn noen politisk pressetalsperson eller spindoktor vil tørre å drømme om. Bey er riktignok ingen politiker ennå, men rent taktisk og strategisk gruser hun selv sin egen kandidat Hillary Clinton, som fortsatt må innom Bill Clintons utroskap i intervjuer med jevne mellomrom.

Hillary parafraserte nylig Beyoncé i det urbane radiprogrammet The Breakfast Club og påstod at hun alltid har «hot sauce» i veska. Det fremstod ikke som noe annet enn et kleint forsøk på å sanke stemmer hos svarte amerikanere, men det sier likevel mye om Beyoncés innflytelse og gjennomslagkraft i dagens populærkultur at selv den demokratiske kandidaten, som ligger best an til å bli landets neste president, velger å bruke henne som referanse for å øke egen popularitet.

  • Trenger du TV-tips? Her er ti nye serier verdt å sjekke ut:
  1. Les også

    DN: Jay Z mener Wimp var overpriset, vil kreve millioner

  2. Les også

    Slaktesesongen er i gang

  3. Les også

    Arild Rønsen kaller Beyoncé for «svarting»

Les mer om

  1. Musikk
  2. Beyoncé Knowles
  3. USA
  4. Michael Jackson
  5. Beyoncé
  6. Madonna
  7. Hillary Clinton

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Homecoming»: Kvelden da Beyoncé satte en ny standard

  2. KULTUR

    Musikkanmeldelse: «Lykken er så overtydelig at man nesten kan lure på om det er ekte»

  3. KULTUR

    Tidal-sjef JAY-Z tar et oppgjør med kritikerne, men ikke minst med seg selv.

  4. OSLOBY

    Norske Farida reiste rett til USA for å få fart på artistkarrieren

  5. KULTUR

    Nytt Janelle Monáe-album: Vennen og mentoren Prince ville vært stolt

  6. KULTUR

    Kan Gomorrah bli årets beste TV-serie?