Kultur

Må gi til fattige for å få fra rike

DnB NOR varsler nye krav til de som mottar sponsormidler. Nå må de love å jobbe med narkomane og andre vanskeligstilte som trenger omsorg.

I et foredrag i Sponsor- og Eventforeningen i går, fortalte sponsorsjef Jacob Lund om sin nye strategi; tilbud til dem som faller utenfor blir del av en sponsoravtale TRYGVE INDRELID

  • Trygve Indrelid (foto)
  • Thorleif Andreassen

– Dette er en ny måte å tenke på. Vi vil vri tradisjonell sponsing over i noe nytt. Kravet om å bry seg om andre blir et viktig element i avtalen om sponsorstøtte. Det sosiale aspektet representerer en ny dimensjon i sponsorvirksomheten vår, forteller sponsorsjef Jacob Lund i DnB NOR.

– Hvordan skal dere oppnå at de som mottar sponsormidler skaper aktiviteter for dem som faller utenfor?

– Som storbank har vi kraft til å pushe dem vi sponser til å inkludere mennesker som i dag faller utenfor sponsoratenes aktiviteter, sier Lund. DnB NOR har et sponsorbudsjett på 100 millioner kroner.

Krever dialog

Lund krever nå at organisasjoner som får sponsorstøtte samarbeider med ansatte som driver frivillig arbeid og med organisasjoner som for eksempel Kirkens Bymisjon, Tyrili-kollektivet og Blå Kors. Målet skal være å ta med en vanskeligstilt venn som trenger et godt tilbud.

Eksempelvis?

– Snowboardforbundet kan bidra med opplæring på sitt felt. Nordmarka Skiforening kan ta marka i bruk for nye grupper. Rundt fotball kan det lages gode aktiviteter. Det finnes mange muligheter til å tenke nytt ved at det stilles sosiale krav og krav til veldedige formål, poengterer Jacob Lund og fortsetter:

Kjøpte teaterforestilling

– I forgårs kjøpte vi en Pinocchio-forestilling på Nationaltheatrets hovedscene. Det var flott å oppleve barn fra vanskeligstilte familier leve seg inn i og med sin kanskje første teaterforestilling noen gang. Vi hadde blant annet invitert frivillige fra Røde Kors i Oslo til å ta med seg barn som særlig trengte en slik opplevelse, forteller Lund.

– En veldig positiv utvikling. Med krav til sponsorene om å tenke sosialt, får vi utvidet tilbudene på våre aktiviteter til dem som trenger dem, sier Amela Ljubuncic, markedssjef i Røde Kors.

– Hvor vanlig er det at en sponsor kjøper en forestilling på Nationaltheatret, teatersjef Hanne Tømta?

– Det er ikke uvanlig at man kjøper en forestilling til seg selv, ansatte og forbindelser, men det er uvanlig å kjøpe en forestilling og gi den til andre. Jeg kan bekrefte at stemningen sto i taket under tirsdagens Pinocchio-forestilling. Vi hadde noe tilsvarende i mai i fjor, da bostedsløse og rusavhengige i Oslo ble invitert til å se en forestilling av Verdiløse menn, sier Tømta.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Mari Maurstad: – Dette er mitt bidrag til alle som er redde for korona

  2. DEBATT

    Det er ikke trygt å gi penger til et barnehjem i Romania selv om naboen sier det

  3. KULTUR

    Over 1000 permitteres på Operaen og i de største teatrene

  4. KULTUR

    KOMMENTAR: Hvordan kunne et teaterstykke få så store konsekvenser?

  5. KULTUR

    Teatermiljøet med kraftig kritikk av Erna Solberg

  6. FOTBALL

    Vålerenga, mye mer enn fotball