Kultur

- Jeg var definitivt ikke vidunderbarn!

Vilde Frang roses for sin virtuositet og omtales som en av de mest spennende innen sin generasjon fiolinister. Denne uken kommer hun til Risør Kammermusikkfestival.
Vilde Frang Bjærke er en verdensstjerne på fiolin og gjør en oppsiktsvekkende, internasjonal karrière.
Elleve år gamle Vilde Frang Bjærke øver med dirigent Ole Kristian Ruud før solistoppgave med Barratt Due symfoniorkester i Aulaen.

Hun har mareritt om at hun står på scenen uten kjole og ikke aner hva hun skal spille.

  • Hilde Bjørhovde
    Hilde Bjørhovde
    Journalist

"Du må utvikle din egen stemme", var det tyske fiolinesset Anne-Sophie Mutters klare råd da hun tok Vilde Frang under sine vinger og ble hennes mentor. Noen år senere er det nettopp Vildes unike og personlige stemme som trollbinder musikkelskere over hele kloden. Hun roses for sin virtuositet og omtales som en av de mest spennende innen sin generasjon fiolinister. Til uken kommer hun hjem for å spille i Risør Kammermusikkfestival.

Dropp skolen, sats på musikken!

— Mutter har betydd mye for meg. Hun krevde også at jeg skulle slutte på skolen og satse alt på musikken, sier Frang.

Noen år senere reiser den norske 28-åringen kloden rundt og spiller i prestisjetunge konserthus med kremen av verdens stjerner. Hun kan velge og vrake på øverste hylle, omtales som en komplett kunstner, suveren i alle stilarter og med en inderlig og særegen stemme som vekker oppsikt.

Vilde Frang Bjærke i Oslo i mai, i en pause mellom prøve og konsert med Oslo-Filharmonien.

Hennes lange, slanke skikkelse dumper ned i en hotellsofa i Oslo, da vi treffer henne mellom prøve og konsert med Vasily Petrenko og Oslo-Filharmonien for noen uker siden.— Jeg er litt stressa, for en streng røk på fiolinen. Det skjer alltid like uventet.

- Hva gjør du hvis det skjer på konsert?

— Da låner jeg et instrument fra en i orkesteret. Det er dumt å måtte stoppe.

Det musikalske barnet begynte å spille fiolin som fireåring. Men aller først lekte hun med en pappfiolin, som ikke var særlig stas, for det kom ikke lyd fra den. I dag eier hun sin egen Jean-Baptiste Vuillaume fra 1864.

Fiolinkjøpet ble muliggjort da hun i 2012 ble tildelt Credit Suisse Young Artist Award. Prisen åpnet mange dører, for i tillegg til å være et millionstipend, ga den også Vilde konsertdebuten med Wienerfilharmonikerne og Bernard Haitink.

— Jeg hadde alltid drømt om å spille med Wienerfilharmonikerne, smiler Vilde, som 21 år gammel fikk en annen drøm oppfylt: Da spilte hun med Mariss Jansons og London Philharmonic Orchestra.

— Det føltes nesten like høytidelig som om jeg skulle gifte meg, så skjerpet var jeg!

Hva ville Mozart sagt?

- Hva er hemmeligheten bak din oppsiktsvekkende karrière?

— Fullt fokus og sterk vilje. Jeg har vært så veldig målrettet i alle år og hele tiden visst at det var hit jeg skulle. Hvorfor? Jo, for å skape mitt rette element og oppnå mest mulig frihet, både musikalsk og kreativt. For meg er dette en prosess, der jeg er i mitt rette element. Det hadde aldri vært mulig hvis jeg ikke hadde vært så fokusert tidlig. Livsstilen jeg har nå er for meg helt naturlig. Jeg blir mer og mer bekvem, men aldri rutinert. Hver konsert er som en første gang, sier fiolinisten. Derfor strekker hun seg hele tiden. Øver og terper.

— Jeg har aldri likt å øve. Det henger over meg som en konstant mørk sky. Men jeg øver, fordi følelsen jeg får etterpå, er den aller beste. Når jeg øver, lurer jeg: Ville Mozart ha godkjent dette?

Det blir ikke gøy uten disiplin

- Du øvet også mye som barn. Ble du presset?

— Hva er egentlig press? Mine foreldre lot meg ikke gi opp for lett. Man får ikke glede av resultater hvis man øver vilkårlig. Jeg ble selvstendig ganske tidlig, og merket hva jeg trengte og hvor jeg skulle. Her i Norge skal det aller helst være "gøy" å satse på noe. Men det blir ikke virkelig givende hvis man ikke har en viss disiplin!

Klassisk musikk kan gjøre en lykkelig. Jeg forsøker å forkynne noe, være en budbringer for komponistens ånd i musikken. Man strever for å komme til den utopiske verdenen. Da må man begynne i den ubehagelige enden.

Blir rastløs i Norge

Hun beklager at det norske språket er litt rustent etter å ha bodd i utlandet siden hun var tenåring – de siste tre årene i Berlin.

— Et perfekt sted å bo når man ikke vet hvor man skal bo. Norge vil for meg alltid være hjem. Men jeg blir fort rastløs her. Jeg merker hvor mye jeg har forandret meg, og gamle venner er spredt for alle vinder.

Om sin barndom på Barratt Due Musikkinstitutt snakker hun varmt. Der fant hun et musikalsk fellesskap med andre unge talenter og fikk spille i små og store ensembler. Og øvet så mye og ofte at hun til slutt følte at hun bodde i den røde tømmervillaen i Lyder Sagens gate. Fiolinlærerne var Stephan Barratt-Due og brødrene Alf Richard og Henning Kraggerud.

— Timene med Henning fikk jeg hvis jeg var ekstra flink, ler hun.

— Jeg var definitivt ikke vidunderbarn! Mange sier at jeg slo gjennom med et brak med Mariss Jansons og Oslo-Filharmonien, men jeg er ikke enig i det, sier hun om sin oppsiktsvekkende debut som tolvåring.

— Jeg fikk tidlig muligheter til å være solist, men jeg ser det mer som en prosess enn en karrière som begynte da jeg var 13.

Misliker å konkurrere

Unge Vilde deltok blant annet i EBU-konkurransen for unge, klassiske talenter. Der lærte hun "the hard way", for det gikk slettes ikke som hun håpet.

— Jeg deltok to ganger og opplevde Eurovision som et nederlag. Første gang kom jeg ikke til finalen. I 2004 kom jeg til finalen, men fikk ikke pris, noe mitt forbilde Leif Ove Andsnes hadde fått før meg. Jeg blir bundet og klarer ikke prestere når jeg føler jeg skal bevise.

Glamorøs tilværelse

- Første gang jeg møtte deg, var du 11, hadde musefletter og Cherrox og skulle være solist med Barratt Dues symfoniorkester i Aulaen. Du erklærte at du skulle spille i noe som ikke var for trangt i ermene.

— Nå spiller jeg i ermeløse ting. Uff, man hører skrekkhistorier! I mine verste drømmer står jeg på scenen, har mistet kjolen og glemt hva jeg skal spille!

Vilde Frang Bjærke er en verdensstjerne på fiolin og gjør en oppsiktsvekkende, internasjonal karrière.

— Er du bekvem i rollen som vakker, ung fiolinist i lekker kjole? Hva med musikkindustrien du er en del av?- Det har nesten gått sport i å distribuere unge talenter som sensasjoner. I dag dreier mye seg om kassasuksess og flest mulig klikk i Itunes og seerscore på YouTube. Selv styrer jeg unna Facebook eller Twitter. Musikken blir nesten en slags motgift.

Et visst press må man leve med. Men plateselskapet lar meg stort sett være i fred, og jeg får seriøse henvendelser om hvordan jeg vil fremstilles på fotoshoot.

Kammermusikk i Risør

Nå gleder hun seg til å møte sine musikervenner i Risør og spille kammerkonserter med dem.

— Kammermusikk betyr mye for meg og er den fineste form for kommunikasjon.

I Salzburg-festspillene i august har hun fått sin egen konsert "Vilde Frang and friends", en ære som er få forunt i en av verdens ledende musikkfestivaler.

— Vi må engasjere folk, ikke ved image og det ytre, men gjennom musikken. Og musikken trenger ikke noen hjelp, egentlig.

Tre om Vildes fantastiske karriere:

ANDSNES-0001423462.jpg

Leif Ove Andsnes, pianist.Spiller Mozarts klavertrio med Vilde og cellist Audun André Sandvik i Risør torsdag:

— Det er utrolig å se hvordan hun har utviklet seg. Jeg spilte med henne da hun var liten, og i Baroniet i Rosendal i 2013. Vilde er blant de helt få unge fiolinistene i dag som spiller over alt i verden, og det er stor konkurranse internasjonalt. Hun har funnet sin unike stemme, en autentisk stemme folk tror på, og hun viser en kombinasjon av stor sårbarhet og stor styrke, noe som skinner igjennom når hun spiller. Hun får det til å vibrere med en egen glød. Jeg har en følelse av at hun har vokst gjennom motstand. Hun lener seg aldri tilbake. Vilde er perfeksjonist og en fantastisk fiolinist.

Stephan Barratt-Due.jpg

Stephan Barratt-Due, kunstnerisk leder Barratt Dues musikkinstitutt:-Vilde har en fantastisk karrière som er i ferd med å utfolde seg. Hun høster stor anerkjennelse over hele verden. Når man ser hvor hun spiller og med hvilke dirigenter og orkestre, forstår man hvor stort det er. Allerede i ung alder hadde hun en sterk, tydelig og personlig stemme, som man rett og slett ikke unngår å berøres av. I tillegg har hun et usedvanlig instrumentalt talent. Vilde har alltid øvet og arbeidet hardt helt fra barnsben av.

0002107642_2-xxlzBKjSLU.jpg

Vasily Petrenko, sjefdirigent Oslo Filharmoniske Orkester:— Vilde er en av de beste fiolinistene i dag. Hun har en stor personlighet, og legger hele sjelen sin i å gjøre musikken spesiell og emosjonell. Det er en stor glede å få arbeide sammen med henne. Jeg ser frem til den neste konserten vi skal ha sammen i august.

Les også

  1. Spill, Vilde, spill!

  2. En diva i Dior

  3. Ungt fioliness i Aulaen

Den tyske fiolinisten Anne-Sophie Mutter tok Vilde under sine vinger og ba henne satse alt på musikken. Her spiller de dobbeltkonsert med TrondheimSolistene i 2007.

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Musikk