Kultur

Discovery: – Telenor har ikke beveget seg

I kveld med Ylvis er bare ett av programmene som 2,8 millioner norske TV-seere ikke lenger får tilgang til.

Discovery Networks bekrefter at det har vært samtaler med Canal Digital i kanalkrangelen som rammer én million TV-abonnenter, men mener motparten ikke har kommet med noe tilbud.

  • Ntb

Det var Discovery som ba om et møte tirsdag, opplyser Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery, i en epost til NTB.

— Det eneste som kom ut av møtet, er at Telenor nok en gang bekreftet at deres posisjon er uendret. De tilbyr fremdeles 0 kroner, til tross for at de har økt sine priser til kundene med mer enn 1.000 kroner siden sist vi forhandlet, sier Skoland.

— Det fremstår som merkelig at Telenor i mediene påstår de har kommet med et nytt forslag til løsning. Det er altså ikke tilfelle. De har ikke beveget seg en øre de siste to ukene, fortsetter han.

«Utspill til løsning»

Tidligere tirsdag uttalte informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor - som eier Canal Digital - til VG at de under møtet kom med «et utspill til løsning»

Det var ved midnatt natt til mandag at kanalpakken til Discovery forsvant for kabel- og satellittkunder hos Canal Digital og Viasat. Det skjedde etter at partene ikke klarte å bli enige om en ny avtale for MAX, TVNorge og Eurosport og ti andre Discovery-kanaler.

Stopper reklame

Telenor har bestemt seg for å slutte å sende reklame på TVNorge og andre Discovery-kanaler. Begrunnelsen er at kanalene nå når langt færre seere. Avgjørelsen om reklamekutt omfatter også alle Telenors datterselskaper, melder NRK.

— Dette kommer som en konsekvens av at nedslagsfeltet til TV-kanalene er så dramatisk forandret i løpet av de dagene som er gått nå, sier Kenneth Tjønndal Pettersen - som er kommunikasjonsdirektør i Canal Digital, men uttaler seg på vegne av Telenor-konsernet.

- Treffer ikke målgruppene

— Vi treffer ikke målgruppene som vi tidligere gjorde, derfor må vi gå til det skrittet at vi trekker reklamen fra MAX, TVNorge og de andre Discovery-kanalene, fortsetter han.

Samtidig avviser kommunikasjonsdirektøren at Telenor bruker reklamebudsjettet som et pressmiddel i forhandlingene.

Ledelsen i Discovery har ikke ønsket å kommentere saken overfor NRK.

- Forbrukeren blir gissel

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør. Og selv om Canal Digital på sine nettsider sier at dette nå er mulig, er det enklere sagt enn gjort, ifølge rådet.

— Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester.

Han mener et av hovedproblemene er manglende konkurranse i TV- og bredbåndsmarkedet. Som regel er det bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør som nekter andre å levere tjenester på den.

Les også

  1. På tide å kutte kabelen

  2. Én million TV-abonnenter mister 13 kanaler

  3. Tv-distributør og Discovery uenige: Disse kanalene kan forsvinne

  4. Full ordkrig om hvorfor 13 TV-kanaler gikk i svart hos Canal Digital