«Griegs klaverkonsert kunne ikke ha fått en bedre løsning i 2020» | Maren Ørstavik
Et umulig utgangspunkt gjorde digitalversjonen av Griegs klaverkonsert til en av koronatidens mest slående konserter.
Egentlig skulle Víkingur Ólafsson vært i Bergen nå. Den islandske pianisten vasser i ros for innspillingene sine av Bach, Debussy og Rameau. Oppdraget på Festspillene i Bergen, å spille Griegs Klaverkonsert i a-moll, var en gavepakke til festspillpublikumet.
Men Ólafsson er, som de fleste andre, hjemme. Det kunne ført til nok en avlyst konsert, men Festspillene i Bergen har virkelig gått i bresjen for digital festivalgjennomføring. Ved hjelp av videolink, tempoangivelser på øret og fullt produksjonsteam både i Grieghallen i Bergen og i Harpa i Reykjavik, var årets versjon av den tradisjonsrike klaverkonserten langt mer enn en fattig trøst i tøffe tider.
Les hele saken med abonnement