Kultur

Ekstrembruk av Snapchat

Snapchat brukes daglig av 79 prosent av ungdom mellom 16 og 19 år. Tjenesten er nå landets nest største sosiale medium.

Gründer Evan Spiegel grunnla Snapchat for tre år siden. I dag er selskapet verdsatt til godt over 60 milliarder kroner. Jae C. Hong

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

Ferske tall fra Telenor Research, som har spurt over 3300 såkalte «digital frontrunners» i fem forskjellige markeder, viser at ca. 60 prosent av nordmenn mellom 16 og 35 år nå bruker kommunikasjonsappen Snapchat daglig.

I vårt naboland Sverige er det sammenlignbare tallet 17 prosent, mens bruken i de asiatiske landene Thailand og Malaysia kun er på 4 prosent. I Serbia er tallet 1 prosent.

— Bruken i Norge er ekstrem, ja. Den sier noe om hvor fort ting går i dag, og om hvordan tjenester som kan ta av i enkelte markeder, ikke gjør det i andre. Hvorfor det er slik, er vanskelig å forklare, men dette er veldig nettverksbasert. I Norge nådde man kjapt den kritiske massen som fortalte spesielt de unge at «nå må jeg også ha dette» for å kommunisere med venner, sier forskningssjef Ole Christian Wasenden i Telenor Research.

Grafikk fra Telenor Researchs «Digital frontrunners survey» som sammenligner bruken av Snapchat i fem land: Thailand, Malaysia, Serbia, Sverige og Norge.

Er på hele tiden

Selskapets undersøkelse «Digital frontrunners survey» ble gjort i april i år, med 627 norske frontløpere.

79 prosent av alle unge mellom 16-19 år bruker Snapchat daglig. Bruken går ned med alder, i aldersgruppen 30-35 år er tallet 28 prosent daglig bruk, men bruken er nå økende også hos foreldregenerasjonen.

Til sammenligning er den daglige bruken av Facebooks Messenger kun 39 prosent.

— Snapchat dekker et par andre sentrale behov enn Facebook. Hovedriveren for bruk er underholdning, som å sende bilder av seg selv og situasjonen man er i. Samtidig oppleves dette som svært effektiv kommunikasjon, for det viser seg at de unge er på Snapchat hele tiden.

- Hvor viktig er det at meldingene forsvinner etter at de er sett?

— Det er nok én av hovedgrunnene til at Snapchat er blitt så populært. Man utnytter «svakheten» hos Facebook, at det som legges ut der er deres eiendom og blir der for alltid. Moren din kan ikke følge med på hva du sender på Snapchat, det er ingen vegg, ingen lagring. Samtidig er dette en slags falsk trygghet, for selv om det sendes et varsel, så kan mottageren ta screenshot av det som sendes, sier Ole Christian Wasenden.

Nest størst

De ferske tallene fra Telenor følger tall fra TNS Gallup, som ble presentert i forrige uke. Deres undersøkelse «Media Tracker» viste at to av tre nordmenn i alderen 18-29 år bruker Snapchat, og at tjenesten nå er landets nest største, etter Facebook.

— Snapchat-eierne har vært flink til å utvikle produktet. Samtidig har selskapet tilpasset seg målgruppen, uten at selve kjernen av produktet er blitt ødelagt. Man kan ha videosamtaler og sende rene tekstmeldinger, slik at særlig de yngre bruker kanalen som erstatning for tradisjonell SMS eller andre chatkanaler, sa Some-rådgiver Astrid Valen-Utvik i Valen-Utvik AS til Stavanger Aftenbladet om tallene.

Telenors forsker Ole Christian Wasenden er enig.

— Nye tjenester brukes mye til chatting, mens SMS fortsatt er viktig blant annet for å sende beskjeder. Samtidig viser vår undersøkelse at en tradisjonell tjeneste som taletelefoni fortsatt står sterkt. Uansett hva man vil fortelle og hvem man vil fortelle det til, bruker man fortsatt den tradisjonelle samtalen, sier Wasenden.

Les også:

Les også

Facebook-brukerne blir eldre, Snapchat øker

Les også:

  1. Les også

    NTB vil skrive nyheter fra Sydney

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Snapchat-gründere søkkrike på børsnotering

  2. KULTUR

    «Ingen» liker nye Snapchat, men selskapet raker inn penger

  3. VERDEN

    Snapchat sikter mot 25 friske milliarder på børs

  4. NORGE

    Mange er på Snapchat selv om de ikke er gamle nok

  5. NORGE

    Dette er ikke lov på Facebook, Snapchat og Instagram

  6. ØKONOMI

    Snapchat skal børsnoteres