Kultur

Kontrastfull mediedekning av norsk musikk

Ingen norske artister får mer oppmerksomhet i internasjonale medier enn Nico & Vinz. Her hjemme skriver mediene fortsatt mest om Ylvis.

24-åringene Nicolay Sereba og Vincent Dery er blitt internasjonale popstjerner i løpet av 2014, og mest omtalt i utlandet. Her fra en fest i Las Vegas i september. Foto: Andrew Estey

  • Robert Hoftun Gjestad
    kulturjournalist

— De to listene viser at norske medier ikke har kommet over Ylvis' suksess, noe man forlengst har gjort i utlandet, sier analysesjef Kristina Nilsen hos Retriever Norge.

For første gang har musikkbransjens eksportorganisasjon Music Norway laget en oversikt over hvilke norske artister som får mest oppmerksomhet i internasjonale medier og blogger.

Ikke overraskende toner Nico & Vinz på topp, foran en rekke nye artister.

Eldre herrer topper hjemme

For Aftenposten har Retriever laget en lignende liste over artistoppslag i norske medier. Den ser helt annerledes ut, toppes av Ylvis-brødrene, og domineres av gamle travere som Åge, Eidsvåg og Sivert Høyem.

De to undersøkelsene er ulike i omfang, men likevel sammenlignbare. Og svært forskjellige.

— At eldre, etablerte artister dominerer i norske medier er ikke unaturlig. Det skjer i USA også, om en artist som Bruce Springsteen gir ut album og er på turné. Man kan selvfølgelig alltid bli flinkere, men vårt inntrykk er at norske medier følger med og er interessert i det som skjer med norske artister i utlandet, sier Helene Dolva Broch, leder for internasjonale prosjekter hos Music Norway.

Speiler det positive

Etter fjerdeplassen på Billboard med «Am I wrong», er det naturlig at duoen Nico & Vinz har fått mest internasjonal oppmerksomhet i 2014. «Nykommere» som Todd Terje, Highasakite og Kygo er mer overraskende i toppen, synes Music Norway.

— Det vi ser er at internasjonale medier, bloggere og fans plukker opp ny musikk og nye navn veldig raskt. At disse artistene får mye oppmerksomhet gjenspeiler dette, og at det skjer mye positivt i utlandet for norsk musikk nå. Bransjen jobber globalt, og man får ut sine artister kjapt, sier Broch.

I undersøkelsen har Music Norway lett etter saker om norske artister i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Russland, Japan, Polen og Nederland. Et band som Mayhem opplever oppmerksomhet i Polen, Erlend Øye mye i Frankrike og Tyskland, mens Highasakite kan kalles «big in Japan».

— Som ventet er topplisten sterkt knyttet til hvem som er ute med album og reiser på turné, og forteller at det hjelper å være aktive ute. Det viktigste er likevel at den så tydelig tegner et bilde av at norsk musikk har ting gående både på nisjenivå og på den kommersielle popsiden, sier Helene Dolva Broch.

For Music Norway er dette et første mediesøk som man tenker å gjenta.

Ferdige med Ylvis

Listen over hvem som når gjennom i norske medier, er altså preget av de etablerte. Gjerne mannlige artister som har vært der lenge, selv i et musikkår preget av sterke kvinnelige navn som Emilie Nicolas, Highasakite og Thea Hjelmeland.

Ikke veldig overraskende, ifølge analysesjef Kristina Nilsen hos Retriever Norge.

— Dette skyldes nok at de etablerte artistene trekker nytte av mange års medieoppmerksomhet, og at de også får mye omtale i landets lokalaviser. Vi hadde vel forventet at Nico & Vinz også skulle toppe her, men de er altså langt nede. At Ylvis er øverst, må skyldes at de er en mangefasettert virksomhet.

— Og at norske medier ikke har kommet over Ylvis' suksess, noe man forlengst har gjort i utlandet.

Les også:

Les også

Årets beste album, debuten fra elektronikaartist Todd Terje, skaper et ekkelt hull blant de nominerte

Les også:

Les også

Dette er årets ti beste norske album

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Kygo når nye høyder på hitliste

  2. KULTUR

    Tøffere for norske artister å få suksess ute

  3. KULTUR

    Kygo er blitt til «jazz» på Kongsberg

  4. KULTUR

    Skal du på festival i sommer? Her er 123 norske du kan velge mellom

  5. KULTUR

    Popsuksessen Seeb: - Et til tider surrealistisk år

  6. KULTUR

    Sundfør hyller Astrid S etter kritikken: – You go girl!