Kultur

Dagbladet brøt valgforbud

Dagbladet kan vente seg en bot fra Medietilsynet etter at avisen brøt forbudet mot ikke å offentliggjøre valgdagsmålingen før klokken 21.00 valgnatten.

Sjefredaktør Anne Aasheim i Dagbladet.
  • Arve Henriksen
    Arve Henriksen
    Journalist

Under tidligere valg er resultater fra valgdagsmålingen flere ganger blitt offentliggjort i enkelte medier før valglokalene er stengt, dette skjedde senest under stortingsvalget i 2005. Medietilsynet var derfor på tå hev foran høsten stortingsvalg, for å forsikre seg om at ingen lekket noe som helst før sperrefristen klokken 21.00. Men heller ikke i år klarte noen å dy seg.

– Dagbladet nett var for tidlig ut med å publisere valgdagsmålingen på sine nettsider. I tillegg hadde de en meldingstjeneste, hvor leserne kunne sende en melding til et bestemt nummer. Deretter fikk de et varsel direkte på mobiltelefonen når tallene var klare. Denne kom også kom før klokken 21.00, sier førstekonsulent Hege Tundal hos Medietilsynet.

Lite brudd.

Hun kan ikke med sikkerhet fastslå nøyaktig når Dagbladet offentliggjorde valgdagsmålingen, men det skjedde et sted mellom 20.59 og 21.00.

— Det er ikke snakk om noen stor tidsintervall, men det er likevel et brudd. Her foreligger det klare bestemmelser, sier hun.

Medietilsynet kan i henhold til valgloven straffe medier som offentliggjør resultater og valgdagsmålinger før valglokalene stenger. Boten kan bli på hele to millioner kroner.

Bot

— Vi har muligheter til å gi en kraftig sanksjon, hvor maksbeløpet er på over to millioner kroner. I en sak som dette er likevel ikke det aktuelt. Vi har ikke utformet vedtaket ennå, men det vil bli ilagt et gebyr, uten at jeg vil si hvor mye, sier Tundal.

Dagbladet var ifølge Medietilsynet det eneste mediet under årets valg som brøt forbudet mot å offentliggjøre valgdagsmålingene før klokken 21.00. I sitt tilsvar til Medietilsynet legger sjefredaktør Anne Aasheim seg helt flat og opplyser at publiseringen skyldes en kombinasjon av uoppmerksomhet og menneskelig svikt.